Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

TB

Leser det er 70 busser, der 13 solgt til Avinor, 41 solgt til norsk oppkjøper.
Det er da 16 igjen. Pga. anbud kan ikke Ruter holde busser i reserve.

Sitat– Parallelt med utviklingen innen elbusser har det også skjedd utvikling innen trafikksikkerhet, inkludert sjåførsikkerhet. De nye kravene til sikkerhet gjorde at disse 70 elbussene ikke var egnet til ordinær drift i de nye kontraktene, sier Lægran til Nettavisen.

Ruter jobber med etterbruk av bussene, sier Lægran.

– 13 av disse 54 ble i 2023 kjøpt av Avinor til bruk på flyplasser, de har ikke behov for lang rekkevidde. 41 busser ble i 2023 solgt til norsk oppkjøper som videreselger disse til operatører på det europeiske markedet.

– Kunne hatt dem som reserve
Til Nettavisen sa hun nylig at arbeiderne vet hvordan ting henger sammen og hvordan løse praktiske problemer.

– Bussene som står parkerte kunne vi ha beholdt og hatt som reserve i kulda. De har oppvarming med diesel som kunne gått i kulda. Men i anbudskonkurranser vil det være konkurransevridende å stille med reservepark.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søndag 14. januar 2024, klokken 18:14Leser det er 70 busser, der 13 solgt til Avinor, 41 solgt til norsk oppkjøper.
Det er da 16 igjen. Pga. anbud kan ikke Ruter holde busser i reserve.

Sitat– Parallelt med utviklingen innen elbusser har det også skjedd utvikling innen trafikksikkerhet, inkludert sjåførsikkerhet. De nye kravene til sikkerhet gjorde at disse 70 elbussene ikke var egnet til ordinær drift i de nye kontraktene, sier Lægran til Nettavisen.

Ruter jobber med etterbruk av bussene, sier Lægran.

– 13 av disse 54 ble i 2023 kjøpt av Avinor til bruk på flyplasser, de har ikke behov for lang rekkevidde. 41 busser ble i 2023 solgt til norsk oppkjøper som videreselger disse til operatører på det europeiske markedet.

– Kunne hatt dem som reserve
Til Nettavisen sa hun nylig at arbeiderne vet hvordan ting henger sammen og hvordan løse praktiske problemer.

– Bussene som står parkerte kunne vi ha beholdt og hatt som reserve i kulda. De har oppvarming med diesel som kunne gått i kulda. Men i anbudskonkurranser vil det være konkurransevridende å stille med reservepark.
Konkurransevridende om de har reservebusser? Det er jo da helt likt for alle som leverer anbud.

Ser det surres over om det er 70 eller 54.

SitatDe nye kravene til sikkerhet gjorde at disse 70 elbussene ikke var egnet til ordinær drift i de nye kontraktene, sier Lægran til Nettavisen.Ruter jobber med etterbruk av bussene, sier Lægran.


13 av disse 54 ble i 2023 kjøpt av Avinor til bruk på flyplasser, de har ikke behov for lang rekkevidde. 41 busser ble i 2023 solgt til norsk oppkjøper som videreselger disse til operatører på det europeiske markedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken 

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. januar 2024, klokken 07:13RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken

Som shuttlebusser på Gardermoen (der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken ).

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 15. januar 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. januar 2024, klokken 07:13RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken

Som shuttlebusser på Gardermoen (der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken ).
Han glemte vel et "ikke" der...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på mandag 15. januar 2024, klokken 18:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 15. januar 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. januar 2024, klokken 07:13RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken

Som shuttlebusser på Gardermoen (der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken ).
Han glemte vel et "ikke" der...

Enig med deg! Litt kortslutning fra min side!

ToWalkOrDrive

Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

På Dagsnytt 18 forrige uke var det kritikken fra Unibuss tillitsvalgte at det var Ruter om lagde anbudet, ekspertisen satt i Unibuss men for å vinne ble det presset frem billige løsninger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Enda en "miljøtiltak". Kjøpe busser 2 ganger! Hurra - politikere må få bestemme alt!

Håvar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

#85
Sitat fra: Håvar på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.

Ja, ok. Trodde det var Kina-busser.
Ser for øvrig at VDL akkurat har bygget en ny fabrikk på 20.000m2 i Roeselare i Belgia for å lage el-busser. De flyttet i slutten av 2023, så de er sikkert i en læringskurve de og når det gjelder elbusser. Men er flott at det blir laget elbusser i Europa og, så ikke alt går til Kina og USA av elkjøretøy-penger. Kanskje Belgia får kjøpt fra VDL-Belgia og neste gang  :)

Ser for øvrig at VDL lager busser med 546 km rekkevidde. Men som de sier: kunden kan velge å kjøpe med mindre batteri for å spare vekt / kost. Er sikkert en nyere versjon enn den Oslo har kjøpt?

https://www.vdlbuscoach.com/en/news/archive/vdl-bus-coach-achieves-maximile-result-with-new-generation-citea
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Lange ledd-busser på dårlig måkte veier. Hva kan gå galt. Ser ut som om de har sluttet å måke veier rundt Oslo. Har et hus på landet, og der fungerer heldigvis alt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 17. januar 2024, klokken 08:31Lange ledd-busser på dårlig måkte veier. Hva kan gå galt. Ser ut som om de har sluttet å måke veier rundt Oslo. Har et hus på landet, og der fungerer heldigvis alt.

Det som særlig forundrer meg er at bussene ikke hiver på kjettinger når været er som det er. Lastebiler og trailere må hive på kjettinger når de skal over fjell. Hvorfor skal ikke busser gjøre det samme når de har den mest dyrbare lasten av dem alle? Trodde du kunne miste sertifikatet om du ikke var skodd for forholdene.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Lavgulvbussene er senket så mye at det (angivelig) ikke er plass til kjettinger i hjulhuset.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på onsdag 17. januar 2024, klokken 09:41Lavgulvbussene er senket så mye at det (angivelig) ikke er plass til kjettinger i hjulhuset.

Ja, ser nå at kjettingene kan komme borti hjulhuset, selv om alle busser skal ha kjetting. Ser og at på leddbussene er det veldig vanskelig å montere. https://www.ao.no/alle-busser-er-utstyrt-med-kjettinger-sier-ruter-her-er-forklaringen-pa-hvorfor-de-ikke-brukes/s/5-128-449077
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA