Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

goggo

Her er et forsøk på å føre tråden tilbake til Elbusser...
Vet ikke om denne artikkelen har vært linket til her tidligere, men ser ut for meg som den belyser problematikken bedre enn de fleste andre artiklene jeg har sett.
https://www.nettavisen.no/okonomi/bussjafor-om-ruter-en-ungdomsskoleelev-hadde-gjort-dette-bedre/s/5-95-1569465

Jeg har vært i Spania de siste fire ukene og har fulgt denne saken fra online mediene, og må si jeg er ekstremt skuffa over at mediene bare har videreformidla svadaen fra Ruter ledelsen og ikke gjort noen forsøk på å finne ut av hva som egentlig skjedde.
Spesielt var jeg skuffa og forbanna over denne intetsigende artikkelen fra Elbilforeningen:
https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Det hadde vært sååå deilig å få en artikkel om denne saken som oppsummerer på et teknisk nivå hva som egentlig har skjedd her: Er det kravspec i anbudene som er problemet? Eller en masse buss sjåfører som ikke har peiling på hva som kreves av en vinterbuss i Norge? Eller ledelsen i Ruter som har driti fullstendig på draget?

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Tu.no skriver en del detaljer om hva som har vært problemene:

https://www.tu.no/artikler/elbussene-har-kortere-rekkevidde-enn-unibuss-forventet/542122

Sitat– Vi visste at det ville gå mer strøm på vinteren, men vi har blitt overrasket over at vi ikke hadde gode nok marginer, sier han.

På toppen har de hatt utfordringer med ladeinfrastrukturen. Da har det oppstått det Anderberg kaller en perfekt storm.

For eksempel opplevde de en bug på noen av ladestasjonene. Data fra en temperatursensor ble feiltolket. Den rapporterte rundt 12 kuldegrader, og en feil i programvaren gjorde at ladestasjonen tolket det som at den var i ferd med å bli overopphetet. Det førte igjen til at ladestasjonene stengte ned.

Det har også vært operasjonelle problemer, som at ladekontakten som skal i bussen har havnet på bakken. Da har det vært tilfeller hvor det har kommet is i kontakten. Så når sjåføren har koblet den til har ikke bussen faktisk begynt å lade.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: goggo på lørdag 13. januar 2024, klokken 17:13Her er et forsøk på å føre tråden tilbake til Elbusser...
Vet ikke om denne artikkelen har vært linket til her tidligere, men ser ut for meg som den belyser problematikken bedre enn de fleste andre artiklene jeg har sett.
https://www.nettavisen.no/okonomi/bussjafor-om-ruter-en-ungdomsskoleelev-hadde-gjort-dette-bedre/s/5-95-1569465

Jeg har vært i Spania de siste fire ukene og har fulgt denne saken fra online mediene, og må si jeg er ekstremt skuffa over at mediene bare har videreformidla svadaen fra Ruter ledelsen og ikke gjort noen forsøk på å finne ut av hva som egentlig skjedde.
Spesielt var jeg skuffa og forbanna over denne intetsigende artikkelen fra Elbilforeningen:
https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Det hadde vært sååå deilig å få en artikkel om denne saken som oppsummerer på et teknisk nivå hva som egentlig har skjedd her: Er det kravspec i anbudene som er problemet? Eller en masse buss sjåfører som ikke har peiling på hva som kreves av en vinterbuss i Norge? Eller ledelsen i Ruter som har driti fullstendig på draget?

Hugo

Skal prøve meg på en oppsummering, slik jeg har forstått det.

Først og fremst er det viktig å få med at bussene og ladeanlegget eies og driftes av Unibuss, men kjøres av Ruter.

De første el-bussene man kjøpte inn, hadde pantografløsning, mens de nye bussene bruker vel CCS (håper det ikke er Type2, da det blir for svakt). De måtte derfor bygge om og bytte ut løsningen de hadde, fremfor å kreve pantografløsning på bussene som skulle komme til erstatning.

Bussjåførene er visstnok "hørt" av Ruter, men det mer enn antydes at Unibuss har gjort lite og intet med de råd og forslag og merknader som sjåførene har kommet med.

Men så til hva som man kan si om de situasjonene som har dukket opp, og hva som skal ha skjedd.

Den første hendelsen var altså at det ikke var feil med bussene, men ladeløsningen på sentralen på Alnabru som fikk problemer med en eller flere av laderne. Resultatet ble altså at bussene ikke fikk ladet så mye som de trengte, noe som førte til innstilte ruter og muligens noen busser som rakk å gå tom på ruta.

Dette hevdes det at har blitt fikset, men etterhvert som gradstokken krøp nedover, så har bussene ladet saktere og slitt med å holde temperaturen oppe, eventuelt måtte skru av oppvarming under lading.

Bussene har derfor fått mindre energi på batteriene, og samtidig måtte bruke av batteriet til å få opp temperatur. Etterhvert har sjåfører måtte dempe oppvarming for å ha mer til å klare rekkevidden de må oppnå. Men treg lading gir da kødannelse på laderne, med de problemene det medfører.

Så har visstnok og glatte veier før til mer problemer, da flere av ledd-bussene bare har drift på ledd-delen (må verifiseres), som gir sine negative utslag på fremkommeligheten.

Man har altså ikke (i tilstrekkelig grad, om i det hele tatt) bygget ladekapasitet på snu/venteplasser, der man kunne toppet opp og ikke minst avlastet anlegget på Alnabru.

Kort sagt, det er ikke tatt (tilstrekkelig) hensyn til de kaldeste dagene, eller utfall av ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#63
Sitat fra: TB på lørdag 13. januar 2024, klokken 17:24Tu.no skriver en del detaljer om hva som har vært problemene:

https://www.tu.no/artikler/elbussene-har-kortere-rekkevidde-enn-unibuss-forventet/542122

Sitat– Vi visste at det ville gå mer strøm på vinteren, men vi har blitt overrasket over at vi ikke hadde gode nok marginer, sier han.

På toppen har de hatt utfordringer med ladeinfrastrukturen. Da har det oppstått det Anderberg kaller en perfekt storm.

For eksempel opplevde de en bug på noen av ladestasjonene. Data fra en temperatursensor ble feiltolket. Den rapporterte rundt 12 kuldegrader, og en feil i programvaren gjorde at ladestasjonen tolket det som at den var i ferd med å bli overopphetet. Det førte igjen til at ladestasjonene stengte ned.

Det har også vært operasjonelle problemer, som at ladekontakten som skal i bussen har havnet på bakken. Da har det vært tilfeller hvor det har kommet is i kontakten. Så når sjåføren har koblet den til har ikke bussen faktisk begynt å lade.

Takk, den artikkelen var bedre ja.
Ser at TU nå har innført en gratis artikkel i uka for slike som meg som ikke har abonnement, så da fikk jeg lest den :)

Det var da i alle fall godt å se at ryktet om manglende batteriforvarming var "false news".
Men synd å se at profesjonelle aktører som Ruter/Unibuss ikke har sørget for enkle ting som vær-sikring av laderne og ladekablene.

EDIT: Ser forøvrig fra bildet i TU artikkelen at bussene har ladekontakt på begge sider, det var jo positivt.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vinterdekk

#64
Har det kommet fram hvor mange dager og hvor omfattende denne «perfekte stormen» var inntil Ruter/Unibuss kom tilbake til normal drift? For oss som ikke bor i Oslo.

Edit: Står i nettavis-lenken til goggo at 95% av rutetilbudet ble opprettholdt igjennom kuldeperioden. Det er mange kanselleringer da og det er ille nok for de som ble rammet, men 5% kanselleringer da gikk det faktisk busser tross innkjøringsproblemer. Har saken blitt blåst litt opp?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Det er jo ikke bare problemer fordi det er elektriske busser, men og fordi de ikke håndterer vinter godt nok. Rullestol ramper som ikke tåler is og snø f.eks. Ett resultat av å kjøpe billig uten nok testing i norsk klima.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#66
SitatSitat Det er jo ikke bare problemer fordi det er elektriske busser, men og fordi de ikke håndterer vinter godt nok.
Det er kjernen i problemet. Bussene virker de, men nå må de bli bedre vinterstid. Ruter solgte nylig endel av de mest ubrukelige elbussene til Avinor. De passer best på rullebanen. Det er gjenbruk det :+1: Avinor pusser opp de busseoså de varer sikkert like lenge som en dieselmotor fra Volvo.

Ladenett må forbedres og helårs dekk duger ikke. Ruter hadde krav til helårs dekk i anbudet.

Vi trenger flere elektriske busser, ikke færre.

Osloavisa Vårt Oslo, har skrevet mye om det som skjedde med elbussene. Denne er god:

https://vartoslo.no/busskaos-elbuss-elbusser/unibuss-om-elbusskaoset-i-oslo-resultat-av-barnesykdommer/528416

Her er flere saker:

https://vartoslo.no/tag/elbuss

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TB på lørdag 13. januar 2024, klokken 17:24Tu.no skriver en del detaljer om hva som har vært problemene:

https://www.tu.no/artikler/elbussene-har-kortere-rekkevidde-enn-unibuss-forventet/542122

Sitat– Vi visste at det ville gå mer strøm på vinteren, men vi har blitt overrasket over at vi ikke hadde gode nok marginer, sier han.

På toppen har de hatt utfordringer med ladeinfrastrukturen. Da har det oppstått det Anderberg kaller en perfekt storm.

For eksempel opplevde de en bug på noen av ladestasjonene. Data fra en temperatursensor ble feiltolket. Den rapporterte rundt 12 kuldegrader, og en feil i programvaren gjorde at ladestasjonen tolket det som at den var i ferd med å bli overopphetet. Det førte igjen til at ladestasjonene stengte ned.

Det har også vært operasjonelle problemer, som at ladekontakten som skal i bussen har havnet på bakken. Da har det vært tilfeller hvor det har kommet is i kontakten. Så når sjåføren har koblet den til har ikke bussen faktisk begynt å lade.

Litt gøy å se at minimum 2 av de 3 problemene som blir nevnt ville vært borte ved å fulgt mitt råd, og Stavangers eksempel: Bygg en svær hall for bussene.
Varme hjelper i tillegg på netto ladefart.
Tesla Model Y                         2021-


Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. januar 2024, klokken 10:00Mulig nevnt men slik går det når fanatikere handler:

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/lans-busskj%C3%B8p-kostet-en-milliard-2024-kroner-n%C3%A5-er-bussene-vraket/ar-AA1mUwQx?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=b20de3b4461b4a6f81db464fd31ccd9a&ei=16
Ing. :D :+1: nå tuller du vel. Det er feil i den overskriften. De er ikke vraka, de er hos Avinor. Tenk ing. Neste gang du er ute å flyr fra Oslo.. kansje du får en av disse som shuttle bus, dersom flyet du skal med, står lengst unna gate.

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket
Historie av Mathias Hagen  •  21 t

Electric cars in Norway

#70
Ing. Der gikk du 5 på gitt ;D

Vraka liksom...

Not

Dette er jo Sirkulærøkonomi i praksis, som det står i saken under

Nettavisen er jo ikke til å stole på.

Her er den korrekte saken

https://vartoslo.no/abraham-foss-avinor-cathrine-myhren-haugen/ruter-selger-unna-elbusser-fra-oslo-til-avinor-ikke-rekkevidde-nok-til-a-brukes-i-byen/528987

daktari

Er det noen som er overrasket over at det har skjedd litt med elbusser fra 2019 til 2024?

Det er ca. 16.000 daglige avganger med buss i Oslo. Forrige uke var det noe mellom 150 og 300 kansellerte avganger daglig. Jeg tror en avgang er en hel rute, f.eks start 10.00 fra endestasjon. (Forøvrig like mange bussavganger som det er innbyggere i Hønefoss eller Alta...).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. januar 2024, klokken 10:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. januar 2024, klokken 10:00Mulig nevnt men slik går det når fanatikere handler:

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/lans-busskj%C3%B8p-kostet-en-milliard-2024-kroner-n%C3%A5-er-bussene-vraket/ar-AA1mUwQx?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=b20de3b4461b4a6f81db464fd31ccd9a&ei=16
Ing. :D :+1: nå tuller du vel. Det er feil i den overskriften. De er ikke vraka, de er hos Avinor. Tenk ing. Neste gang du er ute å flyr fra Oslo.. kansje du får en av disse som shuttle bus, dersom flyet du skal med, står lengst unna gate.

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket
Historie av Mathias Hagen  •  21 t

Godt det ikke var så gale, men viser vel hvor galt det kan gå når politikere skal få seg en stjerne. Fungerte ikke til det de skulle og godt de fikk en annen anvendelse  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. januar 2024, klokken 10:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. januar 2024, klokken 10:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. januar 2024, klokken 10:00Mulig nevnt men slik går det når fanatikere handler:

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/lans-busskj%C3%B8p-kostet-en-milliard-2024-kroner-n%C3%A5-er-bussene-vraket/ar-AA1mUwQx?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=b20de3b4461b4a6f81db464fd31ccd9a&ei=16
Ing. :D :+1: nå tuller du vel. Det er feil i den overskriften. De er ikke vraka, de er hos Avinor. Tenk ing. Neste gang du er ute å flyr fra Oslo.. kansje du får en av disse som shuttle bus, dersom flyet du skal med, står lengst unna gate.

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket
Historie av Mathias Hagen  •  21 t

Godt det ikke var så gale, men viser vel hvor galt det kan gå når politikere skal få seg en stjerne. Fungerte ikke til det de skulle og godt de fikk en annen anvendelse  :+1:
Korriger meg gjerne, men i artikkelen står det at 22 av bussene er videresolgt/brukes andre steder. Men hva med resten? Hvor er de? Altså av 70 busser, så er det da 48 som ikke er solgt/brukes andre steder.

Kunne disse vært "kasta inn" på noen av de korte rutene når det var problemer, eller er de ikke kjørbare lengre pga ingen vedlikehold?

Eller er batteriene gått over til 2. life, og resten av bussene er blitt tomme skall/reservedelelager?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatKorriger meg gjerne, men i artikkelen står det at 22 av bussene er videresolgt/brukes andre steder. Men hva med resten? Hvor er de? Altså av 70 busser, så er det da 48 som ikke er solgt/brukes andre steder.

Kunne disse vært "kasta inn" på noen av de korte rutene når det var problemer, eller er de ikke kjørbare lengre pga ingen vedlikehold?

Eller er batteriene gått over til 2. life, og resten av bussene er blitt tomme skall/reservedelelager?
RJK :+1: godt observert. her blir jeg svar skyldig. Noen andre her inne som vet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA