Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lør 30. des 2023, kl. 16:59

« forrige - neste »

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

Sitat fra: Orbit på man 23. feb 2026, kl. 15:41Når det går bra, blir det mer enn en liten notis i media? Fra Buskerud fylkeskommune:
https://bfk.no/aktuelt/elbussene-besto-kuldetesten-i-buskerud.213130.aspx

Det er kanskje ett av de få unntakene som bekrefter regelen, eller kanskje Buskerudfolka kunne tatt en tur til Oslo og Romerike og bedrevet litt voksenopplæring, slik at bussene der også fungerer som tiltenkt...
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

Elbussene funker som bare rakkern her i Oslo. Går elbusser på samtlige byruter, denne vinteren har vært kald, og vi har en del snø også. Ikke noe å være redd for, barnesykdommene er ute av verden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Det er tydelig at det oppstår problemer med dieselbusser også. Men det får ikke samme oppmerksomhet, kan det framstå som ..

https://www.vg.no/nyheter/i/xr81k8/maalte-2-9-grader-i-bussen-faar-ikke-det-jeg-har-betalt-for
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Det virker som at de elbussene det har vært problem med nå, med kald kupé er det fordi temperaturen er satt for lav i innstillingene sentralt i Ruter. Kanskje sensoren som måler temperatur er høyt oppunder taket, hvor varmen stiger til.
Er det q5 kuldegrader kan de gjerne vurdere å kun slippe inn folk helt foran, der det ikke er enormt med folk; da tar en vare på varmen bedre.

Lovende at det er Yutong (og Volvo) som har gjort det bra I Buskerud. Stavanger venter en haug med Yutong og.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Det virker som det er Yutong som vinner de fleste buss anbud i Norge for tiden. Jeg har lest at bussene som leveres i Norge er produsert i henhold til en "nordisk standardkonfigurasjon" som bl.a. innebærer at de både har varmepumpe og en diesel tilleggsvarmer. Denne tilleggsvarmeren kjøres på HVO (biodiesel) hos alle operatørene i Norge tror jeg, i alle fall i Oslo og her i Agder.

Her i Agder har Yutong bussene gått i et års tid nå, og de er godt likt av både passasjerer og sjåfører virker det som. Bussene er visstnok både driftssikre og gode på vinterføre (ut fra det jeg har lest i avisartikler etc). Når det gjelder innvendig varme er min erfaring at de heller er for varme enn for kalde når man sitter der med vintertøyet på, vet ikke om dette styres av sjåføren eller om det er sentralstyrt.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA