Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, uansett bra at Oslo ved en tilfeldighet har kjøpt noen 4wd el-leddbusser (fordi de ikke fikk tak i de de egentlig ville, eller noe sånt, pga kapasitetsproblemer på leveranse). Kanskje Oslo kommune bør hente inn de ulike kontraktshaverne og spørre om å få omlokalisert bussene, sånn at en får 4wd på de rutene som er mest problematiske?

Men er jo litt snodig at en kan lese om at el-leddbusser med drift på flere aksler har eksistert i 5 år, som beskriver samme problem, og så går en for enakslet drift på bakerste aksel...

https://bussmagasinet.no/zf-axtrax-ev-4x4-for-norden/
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. februar 2024, klokken 07:12Ja,da fikk vi fasiten på Oslo kaoset.
Politisk berøringsangst for Kina varer er svaret :

https://www.nettavisen.no/ruter/unibuss/byradet-i-oslo/vraket-firehjulstrekk-pa-bussene-i-oslo-en-pinlig-skandale/s/5-95-1639027

Virker som Unibuss og Ruter har to helt forskjellige oppfatninger. I følge Ruter stilte de bare spørsmål om hvordan Unibuss skulle påse at arbeidsforhold osv ble ivaretatt med kinesisk leverandør. Unibuss syntes det var fryktelig vanskelig å forholde seg til. Basert på det som står i den artikkelen så har jeg mer sympati med Ruter. Dagens lover KREVER at en ber underleverandører sjekke slike ting. Det er og en del av den nye Åpenhetsloven. Her må bare leverandørene skjønne at vi er i en ny tid for det faktisk blir stilt krav til arbeidsforhold i hele næringskjeden. Men så er det sikkert mange ting Ruter også kan gjøre annerledes, som å stille krav til en høy andel 4-hjulstrekk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 14. februar 2024, klokken 11:34Var visst store problemer i flate Stavanger for dieselbussene deres nylig.
https://www.nrk.no/rogaland/matte-parkere-alle-leddbussene-etter-trafikkaos-i-stavanger_-mener-kjetting-vil-lose-problemet-1.16759495

Det sinnsyke er at de ikke strør.
Er helt utrolig. Som en ser på alle bildene er det ikke et sandkorn på veiene. For 20 år siden kjørte små pickuper rundt og strødde sand i Stavanger, og da særlig i bakkene. Nå er det 0 sand. Vet ikke om det er en kostnadsting, en ansvarsting, en outsourcing ting eller hva det er, men er jo nesten sånn at en må starte velforeninger som kan spleise på strøvogner til å dra bakpå hengerfeste, som bildet viser. Litt sånne ting som kommuner egentlig var designet for - å dekke det som enkeltpersoner ikke naturlig kjøper selv.
https://www.wee.no/24930

Hvordan kan det ha seg at så mye blir dårligere enn før, når vi har et oljefond med 16400 milliarder (3 millioner per person)? Blir forbanna. Ungdom kommer seg ikke på skolen, sykepleiere kommer ikke til operasjonsstuen, fordi 15 busser står i kø opp en bakke som kun mangler litt strøing. Fåkk det.

daktari

Du har helt rett, samme i Oslo, dvs. de strør fortauene med skarpe steiner, men ingenting i gatene. Derimot er det enorme mengder salt. Selv tørre kalde dager som forrige uke saltes det. Da ligger det salt på småveiene i Oslo, meb Ring3 er knusk tørr og bar.
Noen dager når det da snør i mild temp på kald bakke så får man slike isbelegg, fordi sluddet presses sammen igjen fryser. Da ville sand kunne hjulpet fordi det tar for lang tid til saltet smelter alt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

De salter vel ikke når det er veldig kaldt i tillegg? Mener jeg leste at dersom det saltes når det er veldig kaldt så blir det enda mer glatt...

turfsurf

Det stemmer. Saltede veier er kjempeskumle for de er glatte i temperaturer som ikke tilsier det.

Har opplevd å kjøre oppover RV7 til hytta mange ganger i -15-20 grader og hatt i praksis nullføre. Opplevde en gang at en Q7 foran meg plutselig snurret på rett vei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eladdin - Elbilfareren

Det er enda mer utrolig at dere ikke forteller de som jobber med veivedlikehold om hvordan jobben skal gjøres, og ikke minst forteller de som forsker på hvordan en best kan holde veiene i kjørbar stand ut i fra de rådende forhold.
Ut og lær opp brøytemannskapene hvordan de skal brøyte.
Ut og lær opp de som drifter veier om salting/saltblandinger/sandstrøing osv osv.
Ut og lær opp de som jobber med disse greiene hvordan de VIRKELIG skal gjøre en riktig jobb en gang for alle, sånn at vi som synes det er greit at isen og slapset faktisk smelter etterhvert i kuldegrader og at veien er svart hvordan det kunne vært så utrolig mye bedre.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Nei til klimasvindel

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. februar 2024, klokken 14:17Hvordan kan det ha seg at så mye blir dårligere enn før, når vi har et oljefond med 16400 milliarder (3 millioner per person)? Blir forbanna. Ungdom kommer seg ikke på skolen, sykepleiere kommer ikke til operasjonsstuen, fordi 15 busser står i kø opp en bakke som kun mangler litt strøing. Fåkk det.

Ca 2019 ble det vedtatt på Stortinget et forbud mot å investere oljefondpenger (Statens pensjonsfond utland) i Norge. Kanskje det forklarer en del.

https://duckduckgo.com/?q=stortinget+vedtatt+forbud+mot+%C3%A5+investere+oljefondet+i+norge+lovfestet&t=ffab&ia=web

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. februar 2024, klokken 09:43Det stemmer. Saltede veier er kjempeskumle for de er glatte i temperaturer som ikke tilsier det.

Har opplevd å kjøre oppover RV7 til hytta mange ganger i -15-20 grader og hatt i praksis nullføre. Opplevde en gang at en Q7 foran meg plutselig snurret på rett vei.
Jeg kjører alltid på med støtte for produkter til dekkvask, som altså skal virke mot saltet og all skitten som binder seg til dekket.

Når man kommer til områder der det ikke saltes, burde det vært "obligatorisk", da det kan hindre ulykker eller i verste fall "bare" redusere faren for dette.

Også anbefalt når man kommer til perioder der slikt fenomen oppstår, det øker ens egne sikkerhetsmarginer å ha "rene" dekk! Men må uansett tilpasse farten når veiene blir slik.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Strøing på veg.
Kort og greit, det fungerer ikkje. 
Litt lengre; etter at 10 kjøretøyer har kjørt på strekket er det meste av grusen borte! Etter 100 biler er det ofte ikkje engang mulig å se at det har vært strødd!   
Skal man gruse må man bruke 'Hot sand' systemer som varmer den opp før den spres utover. den varme grusen smelter litt av isoverflaten, så fryser den fast. Da har man fortsatt nærmere 90% av effekten etter 100 biler. Men slikt utstyr er dyrt både i anskaffelse og i drift. Og det er tvilsomt om man får samme effekt i bynære strøk hvor bilene vil følge tett på strøbilen og kjøre over grusen før den får festa seg skikkelig.   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 20. februar 2024, klokken 12:13Strøing på veg.
Kort og greit, det fungerer ikkje. 
Litt lengre; etter at 10 kjøretøyer har kjørt på strekket er det meste av grusen borte! Etter 100 biler er det ofte ikkje engang mulig å se at det har vært strødd!   
Skal man gruse må man bruke 'Hot sand' systemer som varmer den opp før den spres utover. den varme grusen smelter litt av isoverflaten, så fryser den fast. Da har man fortsatt nærmere 90% av effekten etter 100 biler. Men slikt utstyr er dyrt både i anskaffelse og i drift. Og det er tvilsomt om man får samme effekt i bynære strøk hvor bilene vil følge tett på strøbilen og kjøre over grusen før den får festa seg skikkelig. 

Bildene fra Stavanger viser 1 av ca 10 bakker som MÅ strøes når det er glatt. Bildet er fra universitetet, som hvor bussen senere snirkler seg til Stavanger fra Sandnes, og omvendt.

Ser at Vegvesenet er uenig med deg. De sier strøing er et viktig tiltak. De sier at vanlig strøing hjelper opp mot 50 biler. Sand fuktet med varmt vann mye lenger. Vi er i en situasjon hvor Stavanger/Sandnes området er i stadig vekst, og myndighetene har bestemt at bilkjøring ikke skal vokse tilsvarende. Det skal faktisk være 0-vekst. Så all vekst skal inn i buss i praksis, med dette været. Dermed burde de kjøpt inn sandtraller, og hva som skal til, og så kunne de f.eks. gitt studenter og andre lønnet arbeid å kjøre noen runder med sandkassen de dagene været er som det er. Eller så må de feste Sand-strøere foran bussen, som sjåføren kan skru av og på etter hvordan føret er.

Dette er en del av klimaendringene, så de må bare forholde seg og tilpasse seg til at det er mer ekstremt vær. En kan ikke regne med at familier selger Bil nr 2, når bussene er upålitelige.

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 11:32Jeg kjører alltid på med støtte for produkter til dekkvask, som altså skal virke mot saltet og all skitten som binder seg til dekket.

Når man kommer til områder der det ikke saltes, burde det vært "obligatorisk", da det kan hindre ulykker eller i verste fall "bare" redusere faren for dette.

Også anbefalt når man kommer til perioder der slikt fenomen oppstår, det øker ens egne sikkerhetsmarginer å ha "rene" dekk! Men må uansett tilpasse farten når veiene blir slik.
Så du stopper og bruker dekkvask mens du kjører på saltede veier? Da hadde det blitt en lang tur.

Ja, det er fint å vaske dekkene etter man har svingt av saltede veier, men dette var på saltede veier i ganske kald temperatur. Uten salt hadde det vært godt feste, og hele poenget er at det var veldig uforutsigbart føre grunnet saltingen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 14:27
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 11:32Jeg kjører alltid på med støtte for produkter til dekkvask, som altså skal virke mot saltet og all skitten som binder seg til dekket.

Så du stopper og bruker dekkvask mens du kjører på saltede veier? Da hadde det blitt en lang tur.

Ja, det er fint å vaske dekkene etter man har svingt av saltede veier, men dette var på saltede veier i ganske kald temperatur. Uten salt hadde det vært godt feste, og hele poenget er at det var veldig uforutsigbart føre grunnet saltingen.
Jeg enten starter turen med å vaske dekkene, eller om jeg kjører inn på områder der de ikke lenger salter, så finner jeg et egnet sted og stoppe for å vaske dekkene. Jeg stopper selvsagt ikke hver mil eller så, om det var det du tenkte.

Dette tar normalt sett ikke mer enn 2-3 minutter. Vri forhjulene så hardt over til ene siden man klarer å vri, spray på fordekkene på dekkflaten man ser og når. Spray så på bakhjulene der man når.

Vri forhjulene helt i motsatt retning, og gjenta. OM det er "krise", trill frem bilen så det punktet som stod mot bakken kommer opp, og spray der og. Legg sprayboksen på plass der du oppbevarer den.

Nå har det normalt sett gått lang nok tid til at stoffet har fått virke, så du er nå nesten ferdig. Det eneste som gjenstår er å kjøre i en sølepytt eller i snø, slik at dette vasker bort både virkestoff og den skitten som har vært på dekkene.

Er du nysgjerrig av deg, kan du dersom du kjører i snø, se hvor mye dritt som legges igjen. Det er overraskende mye, og tilsvarende overraskende fort før du ser at snøen forblir hvit igjen.

Mitt poeng er at salt på både dekk og veier når man har kjørt lenge på veier når saltet fungerer som det ønskes, har fått bygd seg opp over tid. Og når det så blir så kaldt at saltet virker mot sin hensikt, får du mye igjen for at ihvertfall saltet og skitten på dekkene forsvinner.

Og som regel går det ikke lang tid før det blir mildt igjen, så du trenger antageligvis ikke  gjenta det med det første.

I en vinter ukependlet jeg fra Hamar til Otta, så da var det standard å stoppe ved Circle K på Lillehammer på tur oppover mandags morgen, vaske dekkene og kjøre videre.

Den ene dagen jeg glemte det av fordi forholdene virket bra, så gikk det galt. Snurret 180 grader på veien og traff autovernet på motsatt side av veien for min kjøreretning, snurret 180 grader til (totalt 360 grader rundt).

Hadde gått inn med clutchen og skiftet gir mens jeg snurret, så når den stoppet rotasjonen med snuten forover, og jeg så bilen som kom i mot, var det ut med clutchen og inn med gassen sånn at jeg akkurat kom meg så langt over til min fil at bilen som kom mot meg fikk plass til venstre for meg.

Bilen var kjørbar, men stoltheten var skadet, som forskjermen på høyre side der jeg traff autovernet. Hjalp dog på selvfølelsen da min langt mer lokalkjente kollega som satt på, kunne fortelle at:

1. Hun hadde aldri sett noen reagere så lynkjapt, for der var hun bombesikker på at vi skulle krasje med bilen som kom i mot.

2. Dette var et kjent ulykkespunkt hvor kurvingen var slik at mange fikk problemer når veien ble isete og ruglete som den var da.

Så, moralen er at man skal regelrett drite i at det tar noen få minutter ekstra å vaske dekkene, for den tiden kan i beste fall spare livet til deg, fine passasjerer og de i eventuelt andre biler som skulle bli involvert i en ulykke.

Jeg vil fremdeles si at jeg hadde flaks at det ikke skjedde noe verre enn det som skjedde da. Og håper at jeg ihvertfall inspirerer noen til å lære av min dyrekjøpte erfaring.

PS! bilen var selvsagt ikke kaskoforsikret, så skadene førte til at bilen etterhvert havnet hos bilopphuggeren. Heldigvis hadde jeg kjøpt den billig, første bil etter endt studieperiode, så ka ikke mer enn rundt 15-20 K for den høsten 97. 20K da, tilsvarer rundt 37 K i dag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA