Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt e-up 2014/15 modell

Startet av Kjell Salvigsen, mandag 16. oktober 2023, klokken 14:07

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Vi vurderer å kjøpe en 2014/2015 modell e-up til et av barna våre/bil nr 2 ved behov. Bilen skal gå 4-5 mil daglig i Oslo-området, ingen langturer. Hvordan er disse bilen om vinteren? (rekkevidde, fremkommelighet osv) Hva er erfaringene deres ang. feil og servicer/serviceintervall og priser på deler/servicer? Vil dere anbefale bilen til vårt behov? Er det noe spesielt vi bør være oppmerksomme på når vi skal se på biler som ligger på Finn? Setter pris på tips og erfaringer ! På forhånd takk!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

TB

e-up 2014/15 modell er en enkel bil, med begrenset rekkevidde etter dagens forventinger, ca 100 km kan en normalt forvente. Det er ikke noe meldinger om at svekket batteri.
2020-modellen kommer med høyere kapasitet, 36,8 (kwh), men denne koster naturligvis en del mer.

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up/
https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up-range-2020/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kjell Salvigsen

Sitat fra: TB på mandag 16. oktober 2023, klokken 19:20e-up 2014/15 modell er en enkel bil, med begrenset rekkevidde etter dagens forventinger, ca 100 km kan en normalt forvente. Det er ikke noe meldinger om at svekket batteri.
2020-modellen kommer med høyere kapasitet, 36,8 (kwh), men denne koster naturligvis en del mer.

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up/
https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up-range-2020/

Takk for nyttig informasjon og lenker!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Vi har en 2014 e-Up som bil nr 2 og er kjempefornøyd med den. Om vinteren tror jeg ikke du skal regne med mer enn 60-70km rekkevidde om bilen kjører mer enn 1 tur og må bruke strøm til oppvarming flere ganger.

Stort sett dekker den vårt dagsbehov med kjøring til/fra skole, jobb og diverse fritidsaktiviteter.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:44Vi har en 2014 e-Up som bil nr 2 og er kjempefornøyd med den. Om vinteren tror jeg ikke du skal regne med mer enn 60-70km rekkevidde om bilen kjører mer enn 1 tur og må bruke strøm til oppvarming flere ganger.

Stort sett dekker den vårt dagsbehov med kjøring til/fra skole, jobb og diverse fritidsaktiviteter.

Takk for svar, godt å høre! Jeg snakket med Elbilmek som er meget erfarne på elbiler, de sa at e-up var et av de klart tryggeste kjøpene i den prisklassen vi søker etter til sønnen vår. Vi skal kjøre maks 5 mil daglig, da regner jeg med at den klarer minst 5 mil også på de kaldeste dagene? Vil bli kjørt tur retur Ski - Oslo (4 mil) der det er en god del motorvei (ligger selvsagt i høyrefila om vinteren), samt et par småturer på totalt 5-6 km.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

5 mil bør gå veldig greit ja så lenge det ikke er delt opp i 4 kjøreturer a 12,5km hver med iskald bil ved oppstart av hver tur. Da kan det bli knapt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Elmo

Sitat fra: igniztion på søndag 29. oktober 2023, klokken 12:585 mil bør gå veldig greit ja så lenge det ikke er delt opp i 4 kjøreturer a 12,5km hver med iskald bil ved oppstart av hver tur. Da kan det bli knapt.

Jeg hadde eUp 2014 fra 2014 til 2021. Den hadde da gått ca 90.000km.
På de årene har jeg aldri opplevd kortere rekkevidde enn 9-10 mil her i Osloområdet på selv på de aller kaldeste dagene på vinteren
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Kjell Salvigsen

Takk for svar, vi endte til slutt opp med en brukt Nissan Leaf. E-up er fin den og har godt rykte når jeg har spurt diverse elbilverksted, men Leafen er klart større innvendig - noe som er viktig når tenåringene er ute og kjører med venner i baksetet :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Elmo

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 10:43. . vi endte til slutt opp med en brukt Nissan Leaf . . Leafen er klart større innvendig

Ja, og eUp'n er jo bare 4-seter
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

igniztion

Sitat fra: Elmo på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 01:00Jeg hadde eUp 2014 fra 2014 til 2021. Den hadde da gått ca 90.000km.
På de årene har jeg aldri opplevd kortere rekkevidde enn 9-10 mil her i Osloområdet på selv på de aller kaldeste dagene på vinteren

Vår 2014 eUp klarer ca 5 turer til/fra jobb om vinteren dersom vi kjører normalt (klima på 19-20 grader uten aircon, varme i sete). Dvs 5 x 11km der hver tur er med helt kald bil ved oppstart.

På en "langtur" klarer vi fint 90-100km om vinteren.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Elmo

Sitat fra: igniztion på onsdag 01. november 2023, klokken 23:10Vår 2014 eUp klarer ca 5 turer til/fra jobb om vinteren dersom vi kjører normalt (klima på 19-20 grader uten aircon, varme i sete). Dvs 5 x 11km der hver tur er med helt kald bil ved oppstart.
Det er flere (5) oppvarminger av kupeen fra kaldt som spiser rekkevidde her.
Erfaringsmessig er det helt OK å lade eUp fullt når man har mulighet. Bilens batteri er laget med god margin i topp.
På de 7 årene jeg hadde bilen ladet jeg fullt nesten daglig, og merket absolutt ingen reduksjon av batterikapasitet over hodet.

Lad fullt når du kan, så har har du minst 10 mil også vinterstid
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Eladdin - Elbilfareren

Jeg har hatt 2015 eUP og 2013 Leaf. Om plassen er viktig er Leafen best, men eøppen hadde vesentlig bedre rekkevidde hele året. Leafen var en katastrofe, selv med 10 SOH-prikker igjen. e-UP'n gikk lenger MED varme (rundt 10-11 mil ved -5 grader) enn Leafen UTEN varme (maks 6 mil ved 0 grader) ved samme hastighet og topografi.
Leafen, med unntak av 5 bevisstløse måneder med Imiev som elbil#2, er noe av det største dritet jeg har hatt av elbiler, pga rekkevidden fra oktober til april.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

msveen

Har eid en 2014 e-Up siden 2016 og har ikke hatt noe styr med denne. Har heller ikke merket noe endring i rekkevidde osv. Den er svært praktisk og ypperlig som bybil. Ikke verdens beste vinterbil på grunn av helt håpløs antispinn, men dette veies opp av varmetrådene i frontruta som fjerner is på et par minutter. 

Moas

Sitat fra: msveen på onsdag 22. november 2023, klokken 08:55Har eid en 2014 e-Up siden 2016 og har ikke hatt noe styr med denne. Har heller ikke merket noe endring i rekkevidde osv. Den er svært praktisk og ypperlig som bybil. Ikke verdens beste vinterbil på grunn av helt håpløs antispinn, men dette veies opp av varmetrådene i frontruta som fjerner is på et par minutter. 
Hvis e-up er som egolfen, så kuttes vel varmen når det er lite batteri igjen? Ikke akkurat vinterbil da..
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Marzo

Sitat fra: Moas på onsdag 22. november 2023, klokken 08:59Hvis e-up er som egolfen, så kuttes vel varmen når det er lite batteri igjen? Ikke akkurat vinterbil da..

Den kutter varmen når det er 20km igjen. Da er man fremme før bilen begynner å bli kald.
Absolutt ikke noe problemstilling i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA