Batterigaranti

Startet av Xablo, onsdag 27. desember 2023, klokken 21:13

« forrige - neste »

Xablo

Hei,

Noen som har satt seg inn i batterigarantiene til de forskjellige bilene?

Er det slik at batterigarantien kun er en kapasitetsgaranti, eller vil den også dekke alle feil på batteriet? Eller er det nybilgarantien på enkelte merker som skal dekke dette?

RJK

Sitat fra: Xablo på onsdag 27. desember 2023, klokken 21:13Hei,

Noen som har satt seg inn i batterigarantiene til de forskjellige bilene?

Er det slik at batterigarantien kun er en kapasitetsgaranti, eller vil den også dekke alle feil på batteriet? Eller er det nybilgarantien på enkelte merker som skal dekke dette?

Den skal dekke alle feil på batteriet som ikke skyldes ytre påvirkninger du som bruker har forvoldt.

Men obs, noen gir ikke garanti på alt i drivlinja som invertere og slikt.

Dog, dette er nok advokatmat om forhandler/produsent mener det ikke gjelder dette, da de fort var runde i teksten, og kanskje har strammet til teksten i ettertid...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Første 5 år vil reklamasjonsrett kunne benyttes. Den omfatter hele bilen, med unntak av ordinær slitasje.

Garanti på batteriet er ofte 8 år. Den omfatter normalt både feil og redusert kapasitet. Nøyaktig betingelser avhenger av merke og modell.

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Eladdin - Elbilfareren

Kun 8 år garanti på et batteri der levetiden på batteriet definerer definerer økonomisk levetid på bilen, er dårlig garantilengde. Ryker batteriet det 9. året og utover koster batteriet ofte vesentlig mer enn verdien på bilen.
Ser etter en 2015 - 2016 Tesla for å kjøre på kilometergodtgjørelse, Ioniq 5'n skal få slippe 25-30k km/året, men nytt batteri er åpenbart gjenganger ser jeg på finn-annonser, for ikke nevne en drøss Leafer med 5-6-7 prikker av 12 på SoH, med noen få hederlige unntak med 10/11 av 12 etter 100k+ km på telleren.
Er det rimelig å forvente bedre generell holdbarhet på batterier på elbiler etter 2020 med bedre BMS?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

automat

Ja, man kan forvente bedre batterilevetid på dagens elbiler enn man forventet på de første årsmodellene.

Leaf hadde som ny 1/3 av rekkevidden til dagens elbiler. Dvs man får 3 ganger så mange ladesykluser for å kjøre 100.000 km i forhold til dagens elbiler. Et lite batteri brukes også mer i ytterpunktene mot nesten fullt og nesten tomt, noe som gir mer slitasje. Og eldre batterikjemi er dårligere enn dagens.

De gamle Tesla-batteriene har ikke god nok forsegling for norsk saltlake, slik at fuktighet trenger inn. Det er derfor så mange er byttet, ikke fordi de er utslitt.

Levetiden til de første elbilene har nok stort sett overgått forventningene til de som var «early adaptors» og kjøpte disse bilene som nye.

Da jeg kjøpte trillingen som ny i 2014 var målet at den skulle betale seg ned i forhold til en fossilbil i løpet av garantitiden på 5 år. Alt utover dette betraktet jeg som bonus.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: automat på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:39Da jeg kjøpte trillingen som ny i 2014 var målet at den skulle betale seg ned i forhold til en fossilbil i løpet av garantitiden på 5 år. Alt utover dette betraktet jeg som bonus.
Kjøpte en trilling i 2012, solgt i 2019. Den er fortsatt i bruk selv etter 11 år.

Det vil alltid være noen som opplever feil tidligere uansett drivlinje.
Når kostnadene overgår hva som lønner seg å reparere vil variere.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Trekkoppbil

Det er 3 fenomener som man må skille fra hverandre
  • Garanti mot feil
  • Kapasitetsgaranti
  • Tilbakekallinger ved ulykkesrisiko
Vilkår og risiko varirer fra batterimodell til batterimodell, og fra land til land.

Når jeg kjøper elbil, er jeg nøye med å kjøpe en som har nytt batteri, og kjøper jeg brukt bil, er jeg påpasselig med å finne en bil som har fått nytt batteri på garantien, eller som har så dårlig batteri at man får nytt på garantien. Derfor synes jeg det er viktig å forstå spillet om garanti på batteriet, så man kan vinne ett nytt batteri av bedre årgang i garantilotteriet.

Etter erfaring med batterier i 20-kwt-klassa, har jeg følt på kroppen hvor stor forskjell det er i ladekarakteristikk på ett nytt og et gammelt batteri. Har man ett nytt batteri, kan det holde seg bra i mange år, dersom man behandler det skånsomt, og et friskt batteri kan spare deg for en del kluss til daglig, og man kan spare masse tid på helgeturer, og man kan øke sjansen for å komme fram i rimelig tid.
Kjøper man bil med brukt batteri, pleier det å være så redusert, at man får hyppigere ladestopp, og lågere ladehastighet.
Batteriene har et begrensa arbeidsområdet med optimal temperatur og SOC hvor man får full ladehastighet ved hurtiglading. Når batteriekapasiteten er redusert med noen få prosent, kan arbeidsområdet hvor du får full ladehastighet ha blitt svært smalt.
Det har vært et par episoder hvor jeg har lånt bort bil på Nabobil i en heteperiode om sommeren, og det har vært vesentlig dårligere batterikarakteristikk etter en sånn hendelse, så da har jeg fått lyst til å selge bilen etterpå. Når jeg bruker bilen sjølv, og parkerer innendørs, og unngår unødige fulladinger om sommeren, så kan jeg bruke bilen flere sommere, uten vesentlig tap.
Med Leaf 24 kwt har jeg hatt mange langturer på ca 12 mil. Av og til klarer jeg 12 mil uten ladepause, og andre ganger har jeg 1-2 ladestopp eller flere. Tilstanden på batteriet kan føre til at jeg får en eller flere stopp og kanskje låg ladehastighet.
Med et gangske friskt batteri får jeg kjøre 5 mil mellom hver ladestopp, og få full ladefart på 48kw. Da får jeg full ladefart på 48kw, opptil 50-60% SOC. Er batteriet litt slitt, klarer jeg kanskje 2-3 mil mellom hver ladestopp, hvis jeg kjører videre straks ladehastigheten begynner å gå ned. Er batteriet litt gammelt, og litt kjølig, og det er halvfullt, får jeg kanskje 6 kw ladehastighet.

Man trenger nok en bil med lite batteriet, for at man skal kunne ta læringskurva for å kunne kjøre og lade optimalt, og for å erfare hvor mye ergrelser man sparer seg for, hvis man behandler batteriet skånsomt.

Kaster man på noen hundre tusen for å kjøpe et overdimensjonert batteri, og for å få kjøling, så vil man ikke føle problemene på kroppen, før batteriet er dårlig om noen år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA