Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader er best nå?

Startet av skiboks, onsdag 27. desember 2023, klokken 10:02

« forrige - neste »

Mobileum

Da jeg fikk ny TWC gen3 i erstatning for min gamle defekte gen2 passet ikke bakplaten. Ringte en av de Tesla-autoriserte for å få hjelp. Noen få timer senere kom det en elektriker som raskt gjorde jobben til den overkommelige prisen på kr. 0.-. Spurte ikke, men tror Tesla tok regningen. 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

skiboks

Er det uproblematisk å lade ikke-tesla biler med TWC gen3? Både biler som støtter 1fas og 3fas? Tenker på andre familiemedlemmer som kommer på besøk og som ønsker å lade🙂

Ang Tibber gikk jeg over til vibb da de begynte med forhåndsfakturering, samt at det var enklere og mer oversiktlig med gjennomfakturering. Godt å høre at de har gått bort fra forhåndsfakturering, det visste jeg ikke.


turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 29. desember 2023, klokken 21:47Tesla sender ny TWC ved de minste problemer, og de kan diagnostisere TWCen via bilen også. Man bytter enkelt TWC selv. Tilkoblingene sitter på bakplaten, og energien overføres til TWCen via en flatstiftkontakt. Dette krever ikke fagkunnskap.
Ja, Tesla er veldig responsive ved problemer med TWC. Eneste problemet jeg hadde var med TWC2, da vi ikke hadde Tesla i en kort periode og eneste muligheten for diagnose var via en Tesla. Da måtte jeg låne en bil hos de.

Men det er jo ikke ett problem med TWC 3. Er vanskelig å ikke anbefale TWC hvis man har Tesla og ikke driver med en del aktiv styring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TheMaltake

Sitat fra: Mobileum på fredag 29. desember 2023, klokken 21:56Da jeg fikk ny TWC gen3 i erstatning for min gamle defekte gen2 passet ikke bakplaten. Ringte en av de Tesla-autoriserte for å få hjelp. Noen få timer senere kom det en elektriker som raskt gjorde jobben til den overkommelige prisen på kr. 0.-. Spurte ikke, men tror Tesla tok regningen. 
æ


Nice! Det viste jeg ikke. 😀

Da er det bare å velge i vei!

Handyman

Sitat fra: skiboks på fredag 29. desember 2023, klokken 22:16Er det uproblematisk å lade ikke-tesla biler med TWC gen3? Både biler som støtter 1fas og 3fas? Tenker på andre familiemedlemmer som kommer på besøk og som ønsker å lade🙂
Ja. TWC3 er en av de mest kompatible ladeboksene som finnes. Jeg tror alt kan lade fra den.

I innstillingene kan man sette restriksjoner på hvem som kan lade. Alt fra kun egen bil til åpen for alle.

TWCen ble noe "smartere" for noen mnd siden. Nå kan man styre den via Tesla-appen og man kan sette start og stopptid, se detaljert ladehistorikk, angi strømkostnader. Via 3.partsapper kan man lese ut svært mye info om spenning, strøm mm. Det vil ikke overraske meg om Tesla etter hvert gir tilgang til TWCens API, og at man vil kunne gjøre den mye smartere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: Handyman på lørdag 30. desember 2023, klokken 11:28TWCen ble noe "smartere" for noen mnd siden. Nå kan man styre den via Tesla-appen og man kan sette start og stopptid, se detaljert ladehistorikk, angi strømkostnader. Via 3.partsapper kan man lese ut svært mye info om spenning, strøm mm. Det vil ikke overraske meg om Tesla etter hvert gir tilgang til TWCens API, og at man vil kunne gjøre den mye smartere.
Som dette:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lørdag 30. desember 2023, klokken 11:38
Sitat fra: Handyman på lørdag 30. desember 2023, klokken 11:28TWCen ble noe "smartere" for noen mnd siden. Nå kan man styre den via Tesla-appen og man kan sette start og stopptid, se detaljert ladehistorikk, angi strømkostnader. Via 3.partsapper kan man lese ut svært mye info om spenning, strøm mm. Det vil ikke overraske meg om Tesla etter hvert gir tilgang til TWCens API, og at man vil kunne gjøre den mye smartere.
Som dette:
Ja, men siden jeg er ikke hjemme og ikke er koblet til samme WiFi som TWCen får jeg ikke opp alle dataene og grafene. Jeg bruker gratisversjonen av Wall Monitor. Den henter ut mye data.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Foreløpig gir vel bare APIet til Tesla ut informasjon fra TWC, men man kan ikke styre? Kjekt, men ikke veldig nyttig. Som ett minimum må ma kunne starte/stoppe lading, samt styre strømtrekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. desember 2023, klokken 12:42Foreløpig gir vel bare APIet til Tesla ut informasjon fra TWC, men man kan ikke styre? Kjekt, men ikke veldig nyttig. Som ett minimum må ma kunne starte/stoppe lading, samt styre strømtrekk.
Stemmer. Det er i praksis det jeg sier; "Det vil ikke overraske meg om Tesla etter hvert gir tilgang til TWCens API, og at man vil kunne gjøre den mye smartere."
Pr nå er det kun mulig å hente ut info etter det jeg vet. Straks man kan styre start og stopp, vil man kunne gjøre den smart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Orbit

Kan en få oppdatering av firmware på TWC3 uten å ha en Tesla? Jeg mener dette ble lastet opp fra bilen når den var tilkoblet på tidligere utgaver.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mobileum

Hvis den er koblet til WiFi, vil den automatisk laste ned ny firmware. Uavhengig av bil.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Jeg vil hevde, inntil disputten oppstod, at Easee var den beste laderen. Gratis app. Start/stopp, tider, uster strøm, Juster oppsett. IT/TN, liten, rimelig. Trenger ikke wifi. Kan styres med åpne APIer. Norsk selskap, mye satt sammen i Norge. Låsbar med app eller RFID.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hjortefot

Hvordan mener folk med sterke meninger her at det står til med Easee på skalaen fra "utfordringen er fikset, bare å kjøre på, fremdeles best på markedet" til "dødelig såret selskap og omdømme, tvilsom teknologi, sikkert konk snart"? Jeg spør noe provoserende fordi jeg kan få det presentert slik selv. Vi har kjøpt inn anlegg til borettslaget basert på Easee-enheter (rett før ugne ting traff vifta). Beste lader til borettslagformål er en utvidet versjon av spørsmålet her.
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA