Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Antall ansatte i elbilforeningen.

Startet av ENTO, tirsdag 26. desember 2023, klokken 01:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Helt klart; Elbilforeningen framsnakker elbiler og utfordringene som går igjen er ladeinfrastruktur og 25-målet.

Naf snakker gjerne om feil med biler og framsnakker sine tjenester som passende nok er verksteder.

Selvsagt farges organisasjonene av hva de eksisterer for.  ;)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Bjerknez

Min mening er at Ladeklubben eller elbilforeningens abonnementsløsning er bortkastet. Akkurat som NAF. Hvorfor i alle dager skal jeg betale 600ish kroner i året for et medlemsskap?

Hadde man bare fått faste rabatter på all lading gjennom ladebrikken hadde det alene vært verdt det for mange, men denne brikken er jo intet annet en kontaktløs betaling. Noe man også har på mobilen eller på bankkortet. I værste fall (gud forby) kan man åpne Elton appen. Større dekning med tanke på ladestasjoner og appen tilbyr til en viss grad rabatter gjennom abonnement, hvis ønskelig. Appen er også fin og leke seg med hvis man vil planlegge ruter i sofaen etc.

Jeg har sett gjennom medlemsfordelene ladeklubben tilbyr og 2-3 av dem er helt OK (men passer ikke meg og hadde ikke vært lønnsomme uansett) og resten er bare fjas for å fylle ut fordelsboken for å gi inntrykk av mange fordeler.

Hadde ladebrikken fungert på fleremladestasjoner samt kommet med abonnementsløsninger som ga rabatter på alle ladestasjonene hadde det vært alfa omega. Da kunne brikken til og med kostet mer.

For min del blir denne brikken nok en dings på nøkkelknippet som fungerer bedre som brusoptrekker enn noe annet. Det er vertfall det inntrykket jeg har.

Men overbevis meg gjerne :)

hanche

Jeg har vært medlem av elbilforeningen siden jeg skaffet meg elbil i 2016. Jeg tenkte alltid på foreningen som et talerør for elbilster og deres interesser. Og for å fremme overgangen til elbil generelt i samfunnet. Jeg har garantert ikke spart et øre på medlemskapet, og har ikke benyttet meg av noen av tilbudene, annet enn elbilappen og ladeklubben. Og selv de, svært sparsomt, siden jeg ikke ser noen store fordeler ved dem. Jeg kunne gjerne sett at de overlot slikt til andre aktører.

Om jeg vil beholde medlemsskapet fremover er et helt annet spørsmål. Men det som avgjør, er mer om jeg synes de gjør en god jobb for saken, og ikke hvilke fordeler jeg selv kan oppnå.

Takk for tipset om Elton-appen, forresten. Jeg vet ikke hvordan den har gått under radaren helt til nå, men jeg har lastet den ned og skal prøve den neste gang jeg er på langtur. Ser lovende ut.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

#18
Jeg er ikke medlem av Elbilforeningen, da jeg ikke ser at verdien er stor nok i forhold til hva jeg ønsker å putte i en "ønskebrønn". De skal dog likevel ha kred for jobben de gjør, og jeg liker idéen med "den lille sorte" som de hadde inntil nylig, der man kunne bruke en brikke til bortimot alle ladestasjoner som fantes.

Den blå ladebrikken derimot, anser jeg som næringsvirksomhet, og har lite og intet å gjøre med å fremme el-bilismen. Dette kunne de godt ha overlatt til andre, som Elton. Denne er et tveegget sverd, for ja det gir nok penger i kassa til Elbilforeningen, men den kan jo fort føre de "på feil side" i forhold til medlemmene, når en sak blir motstridende.

Og, jeg hater veldig at de reklamerer så veldig for denne blå brikken sin, at de svært ofte har utelatt at dette er/var tilnærmet dyreste måten å lade på.

Jeg er medlem av NAF, og absolutt ikke pga brikken dems som virker lik elbilforeningens sorte. Jeg er medlem pga veihjelpen, men og fordi jeg mener de taler oss kjørendes sak. Det hjelper på at de har egen avdeling for MC.

Og der tenker jeg og at fokus må være, når man ser på verdien av medlemskapet. For betalingsbrikke, så la være. Det lønner seg definitivt ikke. Medlemskap er noe man "investerer i" for å få talt "sin sak", i forhold til foreningens formål.

Selvsagt kan de ha fordeler som man kan ha nytte av i en slik grad at man tjener på medlemsskapet i seg selv, og intet galt i å ha en slik tilnærming, og så få med på kjøpet at man støtter saken.

Jeg regner med at de aller fleste ikke er så kyniske at de melder seg inn noen steder bare for å utnytte fordelene, dersom foreningen taler for et synspunkt man totalt er uenig i.

På samme måte tenker jeg at jeg ikke kan være medlem av et LO-forbund, selv om de taler "min sak", så lenge de har den sterke tilknytningen til AP, så sterk at man blir støttemedlem for dem.

Jeg endte derfor opp, etter mange år i arbeidslivet som uorganisert, som NITO-medlem. Riktignok utelukkende for å dra nytte av medlemskapet, og ble hevet opp til dems minstelønnsstandard (og nå litt forbi), selv om jeg sitter i en posisjon/stilling som ikke er best betalt i utgangspunktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#19
NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

#20
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:20NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
NAF har frem til nylig bare hatt testing som tjeneste, så man kunne få sjekket om verkstedene fant alle feilene og utbedret de riktig. Det vil jeg si er medlemsservice, og ikke i direkte konkurranse med andre verksted.

Så har de etterhvert startet å utføre EU-kontroll, men man måtte til annet verksted for å få rettet feil de fant. Man kan si EU-kontrollen er litt i konkurranse med andre som utfører disse testene, så den kritikken ser jeg.

Og det blir selvsagt verre nå som de har begynt å tilby "enkle jobber" i tillegg på disse verkstedene/test-senterne. Er ikke sikker på hvor grensa går, men hører jo noen her inne som har fått utført skifte av bremseklosser. Da har de definitivt bevegd seg noe for langt i forhold til hva jeg mener de skal drive mer.

Av grunnene skrevet over, så er jeg ikke happy med det. Men jeg har som sagt væt medlem hos de i mange år, fra jeg var 18 og frem til nå, så jeg har valgt å ikke melde meg ut som protest mot dette.

Hovedvekten av mine år som medlem, har altså vært i de årene de ikke tilbydde andre verksted-tjenester enn slike tester som de er så kjent for.

Men jeg er helt enig i at det er uheldig med tanke på å være en forbrukerorganisasjon, og ikke en konkurrent til andre bilverksted. Og ja, det setter selvsagt spørsmålstegn ved det å være konsekvent.

Dog, jeg har ikke latt være å melde meg inn hos Elbilforeningen som en protest, selv om jeg flagger at jeg ikke synes de skulle drive med salg av lading. Valget er utelukkende pga at jeg ikke finner godene" god nok, og at jeg anser foreningen allerede stor og mektig nok, til at de ikke lider veldig av at jeg velger å stå utenfor. Jeg sparer meg derfor for den utgiften.

Det arbeidet de utførte med den sorte brikken, var jeg veldig happy med. Men som sagt, de tok et sted for langt, og det snakker jeg gjerne høyt og klart om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på fredag 18. oktober 2024, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:20NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
[...]
Og det blir selvsagt verre nå som de har begynt å tilby "enkle jobber" i tillegg på disse verkstedene/test-senterne. Er ikke sikker på hvor grensa går, men hører jo noen her inne som har fått utført skifte av bremseklosser. Da har de definitivt bevegd seg noe for langt i forhold til hva jeg mener de skal drive mer.
[...]

Jeg har inntrykk av at de gjør alt et vanlig verksted gjør.

Dette står på nettsiden deres:
SitatHvilke bilreparasjoner utfører NAF-sentrene?
Vi utfører det aller meste innen service og reparasjon på bil, som eksempelvis:

Vi skifter og bytter bremseklosser og skiver
Reparerer bremseslanger
Skifter støtdempere
Skifter hjullager
og mye mer
https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/reparasjon
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA