Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading, vwid4/easee.

Startet av ENTO, mandag 25. desember 2023, klokken 01:14

« forrige - neste »

Happytroll

Kanskje off-topic, men fortsatt Easee og ID4. Noen elektro-kyndige som vet hvorfor 3-fase ladingen er så "ubalansert"?
ID4 Pro 2022

RJK

Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.

Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.

Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Happytroll

Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 19:41Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.

Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.

Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Alt normalt da med andre ord. Takk for oppklaring og kompetanse:)

Får se om jeg bestiller meg TN-nett isteden;) :laugh:
ID4 Pro 2022

RJK

Sitat fra: Happytroll på onsdag 31. januar 2024, klokken 20:09
Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 19:41Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.

Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.

Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Alt normalt da med andre ord. Takk for oppklaring og kompetanse:)

Får se om jeg bestiller meg TN-nett isteden;) :laugh:
"Nesten" bare mulig med samtidig bytte av adresse, men ellers kan det fort bli temmelig dyrt!  :laugh:

Jupp, helt normalt!

Bare hyggelig å være til hjelp!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#19
Tror jeg gjør som Happytroll og «låner» plass i denne tråden (tittelen til tråden passer).

Jeg har testet å programmere avreisetid med klimatisering i bilen. Men i natt startet bilen å lade med kun 10 amp, og ladekurven holdt seg flat. Easee appen meldte at begrensningen lå i bilen. Rett før avreise restartet jeg ladingen i Volkswagen appen, da gikk den i full effekt. Men jeg manglet da 20% av lademålet.

Jeg har sett en gang tidligere på offentlig AC lader at bilen kan gå i en nødmodus og bare godta 10 amp. Da løste det seg ved å koble til kabelen på nytt.

På meg virker dette som en software bug at ombordlader bare godtar 10 amp når lading starter med avreisetid. Øyeblikkelig lading og lading innen foretrukne tider har hittil fungert bra.

ID. Software 3.5. Easee ladeboks i borettslag.

Har andre observert det samme?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Ikke prøvd. Du hadde ikke "redusert ladefart" aktivert?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Eneste gang bilen min har ladet med lavere effekt enn den skal er dersom pluggen ikke er satt helt inn. Da vil effekten reduseres og jeg ser varsel om redusert ladehastighet i Easee appen.

Tenker du vil kunne sette to streker under svaret om du tester dette litt strukturert fremover.

I appen ser jeg at lading avhenger av at en har lagt inn ladested i bilen. Det testet jeg kort, men fjernet det raskt fordi det ble differanse mellom ladegrense oppgitt i appen og ladegrense oppgitt for det ladestedet.
Dvs jeg trodde bilen ville lade til 100%, fordi jeg hadde satt det som lademål i appen. Men - ladegrense for det ladestedet var 80%, så da stoppet bilen der selv om appen viste at bilen skulle lade til 100%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

#22
Sitat fra: daktari på mandag 12. februar 2024, klokken 11:57Ikke prøvd. Du hadde ikke "redusert ladefart" aktivert?

Nei, det hadde jeg ikke aktivert. Fikk 30 ampere når jeg stoppet og startet lading via applikasjonen, og redusert ladefart synes å ligge på halvert fart. Men jeg hadde bare 10 ampere.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. februar 2024, klokken 12:17Eneste gang bilen min har ladet med lavere effekt enn den skal er dersom pluggen ikke er satt helt inn. Da vil effekten reduseres og jeg ser varsel om redusert ladehastighet i Easee appen.

Tenker du vil kunne sette to streker under svaret om du tester dette litt strukturert fremover.

Ja, jeg bør nok teste dette flere ganger for å se hvor reproduserbar feilen er hos meg.

Oppdatert: Testet på nytt og bilen trakk 30 ampere og lademålet ble nådd kl. 1 på natten. Det var ikke ønsket resultat det heller, men Øyvind.h har ett poeng i at dette må testes mer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Ok, da har jeg testet avreisetid-funksjonaliteten noen ganger til. Den starter konsekvent alt for tidlig å lade og når sitt lademål mange timer før avreisetiden. Det var ikke det jeg så for meg. Ladingen feiler ofte og kan f.eks. gå over i umiddelbar lading, men jeg har ikke hatt 10 ampere situasjonen igjen. Dette er med Easee på ett lite lastbalansert anlegg.

Lading til foretrukne tider har fungert bra.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Sitat fra: vinterdekk på mandag 19. februar 2024, klokken 21:21Ok, da har jeg testet avreisetid-funksjonaliteten noen ganger til. Den starter konsekvent alt for tidlig å lade og når sitt lademål mange timer før avreisetiden. Det var ikke det jeg så for meg. Ladingen feiler ofte og kan f.eks. gå over i umiddelbar lading, men jeg har ikke hatt 10 ampere situasjonen igjen. Dette er med Easee på ett lite lastbalansert anlegg.

Lading til foretrukne tider har fungert bra.
Hvilken sw? Må innrømme jeg ikke bruker dette da jeg ikke bilpendler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#25
Sitat fra: daktari på mandag 19. februar 2024, klokken 21:22Hvilken sw? Må innrømme jeg ikke bruker dette da jeg ikke bilpendler.
3.5.

Testet også foretrukne tider og avreisetid i kombinasjon. Så da at bilen gjør en kjapp ladetest f.eks. hver 40'ende minutt utenfor foretrukne ladetider. Men de korte pulsene i Easee appen gikk bare opp til 3.5 kW. Er ikke noen pendler jeg heller, prøver bare å forstå logikken. Kan hende avreisetid-ladeprogrammet ikke fungerer så godt på lastbalansert anlegg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Avreisetidlogikken vil kjøre tester for å se hva effekten ut av lader er og så beregne hvor lang tid den trenger å lade for bli klar til avreisetiden. Hvis anlegget er lastbalansert, kan man da risikere at testene gir lavere effekt enn faktisk effekt ved lading og ladingen blir ferdig lenge før avreise. Eller omvent, at testene gir høy effekt, men lastbalanseringen gjør at effekten under lading er lavere og bilen ikke rekker å bli ferdig ladet.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på tirsdag 20. februar 2024, klokken 14:31Avreisetidlogikken vil kjøre tester for å se hva effekten ut av lader er og så beregne hvor lang tid den trenger å lade for bli klar til avreisetiden. Hvis anlegget er lastbalansert, kan man da risikere at testene gir lavere effekt enn faktisk effekt ved lading og ladingen blir ferdig lenge før avreise. Eller omvent, at testene gir høy effekt, men lastbalanseringen gjør at effekten under lading er lavere og bilen ikke rekker å bli ferdig ladet.

Forklaringen din gir mening. Jeg mistenker at anlegget ikke gir øyeblikkelig full effekt og derfor gir testene uventede testresultater, men nå gjetter jeg bare.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA