Opprop signering for å få ny software

Startet av Bigdrago, ons 20. des 2023, kl. 13:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ligger jo på Reddit også ser jeg nå :+1: noen i denne støttegruppa ;D må
Jo være veldig effektive. Bra det. Stå på. 

Sikkert mange frustrerte eiere som ikke får nødvendige OTA - som heier på dere, likt som jeg gjør.

https://www.reddit.com/r/enyaq/comments/18mxxh9/changeorg_petition_demand_vw_group_to_provide/

Egil S

Var nok ikke den julegaven VAG konsernet ville ha :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på man 25. des 2023, kl. 14:16Var nok ikke den julegaven VAG konsernet ville ha :)
He he. Ser den. Men VAG fortjener den pakk, ferdig snakka.

Hører foresten forbruker myndighetene driver å ser på nye kontrakter for elbilkjøo ift at man som kunde skal være sikret å få det selger sier følger med bilen. Dagens bilkontrakter (og jeg har både skrevet på mange og sett enda flere) er jo fortsatt tilpasset fossil biler. Ikke mange setninger der ift SW. Det viktigste for bilselger bransjen er jo det standard avsnittet om å droppe ut av kontrakten. Mens kunden er jo mest opptatt av OTA og andre SW forhold.

Jeg håpet virkelig at ikke noen fra VAG sitter i de gruppene som jobber med det nye standardene, for de i VAG stoler jeg ikke på.

Egil S

Ser ut som oppropet har stagnert, drøyt 3800 underskrifter, er lite, bare drøyt 2% av de 150.000 eierne av Enyaq.
Får håpe det er nok til at VAG gjør noe, men jeg tviler.

Jeg har ikke troen på at det kommer noe før jeg har kvittet meg med bilen.

igniztion

I FB-gruppen for ID-biler der VW selv er aktive har de ignorert alt som har med softwareoppdatering å gjøre i lang tid. Det eneste de har sagt er at 3.2 ikke er siste oppdatering bilene vil få.

For lenge siden har de svart at f.eks forvarming av batteri før lading og ESC-off (kun tilgjengelig på biler levert med 3.0 eller senere fra fabrikk per i dag) er ting de ser på om det er mulig å sende ut til eldre biler. Det er sikkert ett år siden og ingenting har skjedd.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på tor 04. jan 2024, kl. 09:19I FB-gruppen for ID-biler der VW selv er aktive har de ignorert alt som har med softwareoppdatering å gjøre i lang tid. Det eneste de har sagt er at 3.2 ikke er siste oppdatering bilene vil få.

For lenge siden har de svart at f.eks forvarming av batteri før lading og ESC-off (kun tilgjengelig på biler levert med 3.0 eller senere fra fabrikk per i dag) er ting de ser på om det er mulig å sende ut til eldre biler. Det er sikkert ett år siden og ingenting har skjedd.

Ja, dette med forvarming er "forespurt internt" i VAG men det mangler visstnok både på programvare og maskinvare siden. Likevel, det er ingen unnskyldning for å ikke gjøre noe med programvare. Informasjon om maksimal ladehastighet og forventet DC ladetid med gitt temperatur i batteripakken kan gjøre det lettere å planlegge ladestoppene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

igniztion

Sitat fra: vinterdekk på tor 04. jan 2024, kl. 10:15Ja, dette med forvarming er "forespurt internt" i VAG men det mangler visstnok både på programvare og maskinvare siden. Likevel, det er ingen unnskyldning for å ikke gjøre noe med programvare. Informasjon om maksimal ladehastighet og forventet DC ladetid med gitt temperatur i batteripakken kan gjøre det lettere å planlegge ladestoppene.

Rent teoretisk klarer jeg ikke helt å forstå at det kan mangle noe på hardware-siden, enn så lenge man kan starte batterivarmeren ved å sende riktig kommando til modulen fra OBD2-porten. Det kan selvsagt være at det mangler en gateway e.l. for å kommunisere med denne modulen fra infotainment-softwaren - noe som i så fall er ekstremt dårlig ingeniørarbeid ved design av bilene.

"Volkswagen ID"-brukeren på FB bekreftet i går at heller ikke en ladekalkulator av typen du etterspør er mulig å få til på "gamle" biler - altså de som er levert med software 2 eller 3 fra fabrikk. Antagelig er det da samme problem - at data fra BMS/batteripakken ikke er tilgjengelig for infotainment.

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på tor 04. jan 2024, kl. 13:22
Sitat fra: vinterdekk på tor 04. jan 2024, kl. 10:15Ja, dette med forvarming er "forespurt internt" i VAG men det mangler visstnok både på programvare og maskinvare siden. Likevel, det er ingen unnskyldning for å ikke gjøre noe med programvare. Informasjon om maksimal ladehastighet og forventet DC ladetid med gitt temperatur i batteripakken kan gjøre det lettere å planlegge ladestoppene.

Rent teoretisk klarer jeg ikke helt å forstå at det kan mangle noe på hardware-siden, enn så lenge man kan starte batterivarmeren ved å sende riktig kommando til modulen fra OBD2-porten. Det kan selvsagt være at det mangler en gateway e.l. for å kommunisere med denne modulen fra infotainment-softwaren - noe som i så fall er ekstremt dårlig ingeniørarbeid ved design av bilene.

"Volkswagen ID"-brukeren på FB bekreftet i går at heller ikke en ladekalkulator av typen du etterspør er mulig å få til på "gamle" biler - altså de som er levert med software 2 eller 3 fra fabrikk. Antagelig er det da samme problem - at data fra BMS/batteripakken ikke er tilgjengelig for infotainment.

Det var ett nedslående svar.

Electric cars in Norway

Sitat.kommunisere med denne modulen fra infotainment-softwaren - noe som i så fall er ekstremt dårlig ingeniørarbeid ved design av bilene. 
Igniz...enig. Slett ingeniørarbeid

Bigdrago

Er det obdeleven du bruker for å starye batterivarming? Hvor varmt blir batteriet?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bigdrago på søn 07. jan 2024, kl. 18:34
Sitat fra: vinterdekk på tor 04. jan 2024, kl. 10:15Ja, dette

Rent teoretisk klarer .......

Er det obdeleven du bruker for å starye batterivarming? Hvor varmt blir batteriet?
Big... :+1:
Bruk obdeleven. Battery energi test -> output test  ->HV Battery heater.

Endre timeren til høyeste innstilling. Det vil starte batterivarmesystemet i 5 minutter

Fant det på eng forumet

Les mer her https://forum.obdeleven.com/thread/18339/2021-2022-2023-battery-preconditioning

Spørsmål

Hello, I own a "2022 ID.4 AWD PRO S" from Canada with software 3.1

I would like to have an option to start the battery heater until it reach 20 Celsius and an option to revert to the default settings (might be different for some software version). Doing this will use more electricity but the car will charge way faster at level 3 charger, especially in Cold climate.

thanks!

Svar

Use obdeleven dongle.

Battery energy module -> Output test ->HV Battery Heater.
Change the timer to highest setting
It will trigger the battery heating system for 5 minutes.

igniztion

Stemmer det. Må ha OBDEleven eller VagCom (har ikke testet VagCom, men det er vel eneste andre muligheten for å "programmere" bilen.

Minuset er at den kun går i 5 minutter, så når det er skikkelig kaldt må man kjøre den en del ganger. Det er jo heller ikke helt heldig å knote med OBDEleven mens man kjører for å forvarme før hurtiglading f.eks.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på man 08. jan 2024, kl. 09:28Stemmer det. Må ha OBDEleven eller VagCom (har ikke testet VagCom, men det er vel eneste andre muligheten for å "programmere" bilen.

Minuset er at den kun går i 5 minutter, så når det er skikkelig kaldt må man kjøre den en del ganger. Det er jo heller ikke helt heldig å knote med OBDEleven mens man kjører for å forvarme før hurtiglading f.eks.

Trenger en variant av S3XY buttons til VAG-biler? https://www.begood.no/products/s3xy-buttons-tesla-model-3y

igniztion

Ja, det hadde ikke vært dumt egentlig. I alle fall for den første generasjonen MEB-biler.

Mye av det som savnes er så vidt jeg vet på plass i gen 1.5 som har startet utlevering nå.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Egil S

Nå har jeg Car Scanner, hadde vært fint om de og kunne laget en sånn test funksjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA