Ville dere kjøpt Ionic 5 Premium idag ?

Startet av Chilton, tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:07

« forrige - neste »

Chilton

Er på jakt etter ny bil, da vår gamle har fått en skade og blir kondemnert.

Har kjørt endel forskjellige biler i prisklassen 500-560.000,- og Ionic 5 Premium AWD er blant de øverst på lista. Alltid noe man ikke liker, men det er det på alle biler.

Pluss er nærhet til forhandler, ladehastighet og at det er solgt en rimelig god del av dem, ikke noe marginalt kina-merke der man kan oppleve at importør/forhandler slutter med merket.

Men - Er vi helt på bærtur som vurderer denne ?

Hvordan er priser på service ? Vi kjører mye, gjerne opp mot 30.000 km i året og 5 år, ubegrenset garanti er og et pluss.




Moas

#1
Ubegrenset km garanti er digg med Hyundai. Du kan også finne bra merkeforhandlere som hjelper deg underveis i ditt eierskap, hvis du vet hvor du finner de.

Mitt, generelle, problemer med Hyundai, etter å ha eid to koreabiler, var mange garantifeil og bilene stod endel på verksted, faktisk omtrent 1 gang i mnd.

Men vi har lært, to forsøk var nok for oss :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Nero

Har akkurat bestilt Ioniq 5 RWD, grei kampanje på lagerbiler nå, valget sto mellom den og ID4, skulle man ha med tilsvarende utstyr på ID4 så var det nesten 100,000 mer.. Har hatt 2 Ioniq siden 2016 (først hybrid så gikk jeg over til helelektrisk) uten noe problemer. Håper på tilsvarende opplevelse med Ioniq 5

Nyttelasten og plassen i bagasjerommet grunnet den skrånede bakluken vil jeg si kan være noen av ankepunktene. Vi testet med barnevogn og bilstol og plassen var god, veldig greit å kunne skyve frem baksetene for enda mer plass. Nyttelast på under 400 kg kan jo alltids by på problemer hvis man er mange i bilen og har mye bagasje med seg.

Eladdin - Elbilfareren

#3
Nei, du er ikke på bærtur om du vurderer denne, når du først skal ha elbil, hverken med 2wd eller 4wd.
Men vær klar over at hvert 4. år/60k km skal bilen bytte kjølevæske. Den servicen koster 10-11 tusen kroner. Selgere underslår/holder gjerne kjeft om den informasjonen, er min erfaring. Bytte av e-call-batteri hvert 3. år også, som de tar 3.500,- for.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

moonbuggy

Sitat fra: Exit elbil på fredag 22. desember 2023, klokken 10:46Nei, du er ikke på bærtur om du vurderer denne, når du først skal ha elbil, hverken med 2wd eller 4wd.
Men vær klar over at hvert 4. år/60k km skal bilen bytte kjølevæske. Den servicen koster 10-11 tusen kroner. Selgere underslår/holder gjerne kjeft om den informasjonen, er min erfaring. Bytte av e-call-batteri hvert 3. år også, som de tar 3.500,- for.
Det blir en litt sær vinkling det der. Andre elbiler har andre intervaller på akkurat kjølevæskeskifte, men gjør det servicen totalt billigere?
Neppe.
2 års service på Id4 koster hos Møller 7500 f.eks. Mange andre el merker har dyr årlig service. Totalt sett ligger Hyundai i det nedre skiktet.
Er bilen i tillegg 100k rimeligere, vil bankrente alene gi 5k besparelse i året.

Vaduz

Tror ikke tesla har noe bytte av kjølevæske, så det er litt rart at bare de med eksisterende tredjepartsforhandlere/verksted har slikt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 07:56Tror ikke tesla har noe bytte av kjølevæske,
Vaduz :+1: du har helt rett. Ikke noe vanlig væskebytte hos Tesla. Meeeen har sett på endel YT at de som DU skrur selv på gml TMS'er e blir ofte litt våte når de splittern. Så der ligger det mye gammal morro, for å si det på den måten.

power59

Bilen har to kjøle/varme-systemer der det ene betjener 800V batteri og kraftelektronikk. Den høye spenningen stiller andre krav til både komponenter og lednings(isolasjons)evne i kjølevesken enn hva som er vanlig i de 400V systemene som benyttes av andre produsenter.

800V systemet er relativt nytt så med erfaring over tid så kan det hende at skiftintervallene endres.

Vaduz

Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.

RJK

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 17:57Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.
Stemmer.

Men nå er jo Ioniq 5 (og 6, samt KIA EV6 og sikkert EV9 og) egentlig bygget opp av 2 parallelle 400V som sammen kan gi batteriet 800V, uten at det reduserer ladefarten på 400V-ladere.

Hvordan det påvirker ledningsnett og annet, vet jeg rett og slett ikke, men det gjør at de ikke lider slik f.eks Taycan gjør/gjorde på 400V-ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

AndersT2

Sitat fra: RJK på søndag 24. desember 2023, klokken 18:30
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 17:57Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.

Kjølevesken har ingenting med at det er 400V eller 800V ledningssystem. Isolasjonen på kablene som benyttes tåler minimum 1000V, hvis ikke mer. Mange av de vanlige kablene som brukes i boliger tåler 750 eller 1000V alt etter hvilken man velger. 800V kabler kan være tynnere, da de kjører mindre ampere som igjen gir mindre varme. Når det er 2 parallele 400V systemer, så brukes akkurat samme kabler som i 400V biler.

Kjølevesken er for å kjøle selve batterimodulene. Og ja de "legacy-automakers" som de kalles tviholder nok fortsatt på god gammel dyr service modell, da det er god inntjening for dem. Tesla hadde etter det jeg kjenner til veskebytte før også, frem til de så at den varte mye lenger enn de trodde, og nå bytter den kun når det er nødvendig. Regner med det holder å ta en test ala bremsevekse, for å se om den fortsatt har kjøleevnen sin.

Men nå er jo Ioniq 5 (og 6, samt KIA EV6 og sikkert EV9 og) egentlig bygget opp av 2 parallelle 400V som sammen kan gi batteriet 800V, uten at det reduserer ladefarten på 400V-ladere.

Hvordan det påvirker ledningsnett og annet, vet jeg rett og slett ikke, men det gjør at de ikke lider slik f.eks Taycan gjør/gjorde på 400V-ladere.

RJK

Sitat fra: AndersT2 på onsdag 27. desember 2023, klokken 09:46
Sitat fra: RJK på søndag 24. desember 2023, klokken 18:30
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 17:57Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.

Kjølevesken har ingenting med at det er 400V eller 800V ledningssystem. Isolasjonen på kablene som benyttes tåler minimum 1000V, hvis ikke mer. Mange av de vanlige kablene som brukes i boliger tåler 750 eller 1000V alt etter hvilken man velger. 800V kabler kan være tynnere, da de kjører mindre ampere som igjen gir mindre varme. Når det er 2 parallele 400V systemer, så brukes akkurat samme kabler som i 400V biler.

Kjølevesken er for å kjøle selve batterimodulene. Og ja de "legacy-automakers" som de kalles tviholder nok fortsatt på god gammel dyr service modell, da det er god inntjening for dem. Tesla hadde etter det jeg kjenner til veskebytte før også, frem til de så at den varte mye lenger enn de trodde, og nå bytter den kun når det er nødvendig. Regner med det holder å ta en test ala bremsevekse, for å se om den fortsatt har kjøleevnen sin.

Men nå er jo Ioniq 5 (og 6, samt KIA EV6 og sikkert EV9 og) egentlig bygget opp av 2 parallelle 400V som sammen kan gi batteriet 800V, uten at det reduserer ladefarten på 400V-ladere.

Hvordan det påvirker ledningsnett og annet, vet jeg rett og slett ikke, men det gjør at de ikke lider slik f.eks Taycan gjør/gjorde på 400V-ladere.
Her har du rotet veldig med siteringene, så det du skrev kom inni siteringen, og det som det ser ut som jeg har skrevet og som du siterer, egentlig er noe du skulle sitert andre på, eller egentlig burde du kanskje ikke sitert noen, for dette ble bare rot.

Foreslår at du forsøker på nytt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz


RJK

Sitat fra: Vaduz på onsdag 27. desember 2023, klokken 19:06Forstod det helt greit jeg.
Synes det er en uting å skrive slik at det ser ut som den man siterer har sagt mer enn det som faktisk stemmer.

Egen tekst bør og legges utenfor siteringen, slik at det blir klart hva vedkommende skriver, uten at man må gå tilbake og lese gamle innlegg.

Vil man splitte opp siteringene for å svare i egne bolker, så kan man kopiere siteringen og lime inn en gang til, og så editere i boksene så bare det man vil svare på, følger med.

Selv legger jeg inn begrepet SNIP for å vise at jeg har klippet vekk tekst som er uvesentlig for det jeg svarer på, og når jeg klipper både før og etter, så blir det da tilsvarende ett SNIP før og ett etter. Da er det lett synlig for alle og enhver.

Og så synes jeg det er greit å komme med slike tilbakemeldinger for å oppfordre til å gjøre ting så transparent og lettforståelig for alle, uten at man som sagt må tilbake og lese gamle innlegg. Det er til fordel for alle parter.

Denne tråden var kort, så ikke veldig store jobben men likevel. I lengre tråder, og der det man siterer kanskje er på en annen side, så blir det fort langt værre å følge med skikkelig.

Jeg har før måtte svare på påstander om hva jeg har skrevet, nettopp fordi andre slurver og roter med siteringsfunksjonen, og det vil jeg alltid påpeke slik at jeg slipper det fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA