Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser ligger på bak høyre side

Startet av soletti, tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:49

« forrige - neste »

soletti

Hei,

Skiftet skiver og klosser i sommer, har ikke merket noe galt, ofte trillet bilen i nøytral i nedoverbakke for å bremse hardt for å «rense» skivene. Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk 2er feil på at bremsene ligger på bak på høyre side. Han fikk visst ikke snurret hjulet med håndmakt og etter å ha kjørt hjem kjente jeg på skivene bak og merket at høyre skive bak var noe varm, så det stemmer sikkert. Så kommet spørsmålet, noen vært borti lignende før og hva som må gjøres? Jeg tenkt i første omgang prøve å smøre opp klossene igjen, men høres kanskje ut som stemplet ikke går langt nok tilbake? Noe som kan kalibreres?

Edit: Jeg husker skivene gikk fint rundt når jeg skiftet.

Edit: Etter litt googling så høres det vel ut som bremsecaliper må byttes?

Kenneth

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

soletti


TheMaltake

Hei. Skjelden at calipter bak på model x med mando bremser går i stykker. Mest sannsynlig så er klossen litt for stor og den sitter fast i bremse kvaven ( sporet bremseklossen viser i) prøve å løsne calipteren. Du kan ta en kun en bolt og skyve calipteren til siden. Og sjekke at klossene går frem og tilbake når du presser bremseklossene inn mot bremseskiver. Om de ikke går tilbake når du trykker inn eller dem sitter fast. Ta ut bremseklossene. Slipp av 1mm på hver side og monter igjen of se om dem går grei og tilbake. Noen ganger er monteringsettet som sitter der klossene ligger litt harde og gjør at klossen ikke går tilbake. Da kan du presse litt på dem på siden sånn at dem ikke holder bremseklossen så hard fast.

En skjelden gang kan man ha greid å skru stemplet tilbake feil men da pleier man å ha feil melding om at bile  kan rulle fritt.

Lykke til 😀

soletti

Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:01Hei. Skjelden at calipter bak på model x med mando bremser går i stykker. Mest sannsynlig så er klossen litt for stor og den sitter fast i bremse kvaven ( sporet bremseklossen viser i) prøve å løsne calipteren. Du kan ta en kun en bolt og skyve calipteren til siden. Og sjekke at klossene går frem og tilbake når du presser bremseklossene inn mot bremseskiver. Om de ikke går tilbake når du trykker inn eller dem sitter fast. Ta ut bremseklossene. Slipp av 1mm på hver side og monter igjen of se om dem går grei og tilbake. Noen ganger er monteringsettet som sitter der klossene ligger litt harde og gjør at klossen ikke går tilbake. Da kan du presse litt på dem på siden sånn at dem ikke holder bremseklossen så hard fast.

En skjelden gang kan man ha greid å skru stemplet tilbake feil men da pleier man å ha feil melding om at bile  kan rulle fritt.

Lykke til 😀

Takk for gode tips! 👍

soletti

#5
Jeg tror tipset ditt hjalp, iallefall kan jeg dra rundt hjulet nå uten å bruke makt, jeg hører litt at klossen tar borti skiva, men ikke mye. Er det greitt med litt skrapelyd fra klossen, eller skal det være helt stille? Kan ta det av en runde til om det må det.

Edit: Jeg kan høre litt skrapelyd fra det andre hjulet som ble godkjent, så skulle tro det går greitt. Men hvis noen vet så tar jeg en runde til.

TheMaltake

Hei, så bra. Vanlig hvis når jeg gjør dette. Så pleier det ikke å lage noe lyd når man snurrer hjulet. Men om bremsene har bygg seg opp en del rust eller oksidert. Så lan det vær vanelig til bremsene får tatt sikkelig tak i skive etter bruk. En måte jeg sjekker at klossene er riktig og løse nok.

Ta tak i klossen og prøve å dytt den opp og ned i der bremseklossen hviler. Der skal det vær litt movment opp og ned. Kanskje 1-2mm. Om det er det. Så montere jeg begge klossene. Før jeg tar på bremsecalipteren. Så tar jeg hånda sånn at jeg får tak i begge klossene. Den inn og utvendig, så klemmer jeg klossene inn mot bremseskiva. Også slepper jeg. Da skal klossene flytte seg ut ca 3-5mm ut fra bremseskiva. Og den ikke gjør det  så er fjærene som holder klossene for stamme. Da bare dytter du på dem sånn at dem ikke tar så hard tak. Som sagt. Så lenge du veit at begge klossene går vekk fra skive uten bremsecalipteren montert. Da kan det lag litt lyd når man snurrer hjulet.

Ta gjerne og test kjør bilen og bremse hardt. ( skikkelig hard nødbremse!!!) Ca 10 ganger og sjekk om bremsene føles bedre ut og om de lager noe lyd. Husk å sjekk at ingen er bak deg når du nødbremser 😀

Lynet

Når noen skriver at klossene skal ha 3-5mm slakke mellom skive og kloss blir jeg meget skeptisk til den personens kompetanse. Avstanden mellom klosser og skiver er maks noen få tiendeler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TB

Beskrivelse i innlegget ang 3-5 mm avstand er uten bremsecalipteren montert, som en sjekk klossene kan bevege seg fritt.

Når alle deler er montert tilbake vil avstanden være marginal.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TheMaltake

Som sagt. Du nå lese alt som er skrevet. Når calipteren er IKKE montert..

Når calipteren er montert er det er det minimalt med mellomrom. Poenget med å sørge for at du har ca 5mm klaring mellom klossene og skrive når calipteren er av. Er at da veit du at klossene er så løs at den vil gå tilbake når parkbremsen går av. Eller vil klossene ligge på bremseskiver og slite unødvendig ut bremseklossene etter 50.000km

Ikke snakk om andres kompetanse... har 15 års erfaring med bil og 10 års erfaring med el bil.


sjokomelk

Hva er en "calipter"? Er det noe spesielt du har montert på din egen bil, eller er det snakk om en bremsecaliper som alle andre bruker? ::)  :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 23. desember 2023, klokken 17:21Hva er en "calipter"?
Se der ja, «calipter» det er de 4 stk, 1 på hvert jul ;D som jeg skal male røde med calipter malingen jeg skal kjøpe meg.

# julehumor

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 23. desember 2023, klokken 18:17
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 23. desember 2023, klokken 17:21Hva er en "calipter"?
Se der ja, «calipter» det er de 4 stk, 1 på hvert jul ;D som jeg skal male røde med calipter malingen jeg skal kjøpe meg.

# julehumor
Er det slike du finner på alle "bilder" fra Tyskland? (autokorrektur som retter biler til bilder, håper jeg er den fornuftige forklaringen på den feilen?)!

Og alle julene har vel vinterdekker på nå... (dekk i flertall er fremdeles dekk, ikke dekker.. Bare maling som dekker...)

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TheMaltake

#13
Vanskelig å ta en med kallenavn som sjokomelk seriøst. Håper du skjønner at jeg skriver på telefon. Og at rettskriving er like mye priotert som alignment på falcon døreren på Model X din.

Uansett. Regner med at du forsto det jeg forklart ikke sant? Missing Completed

Mobileum

#14
Skal vi bruke tid og plass på å korrigere rettskriving? Virkelig? Alle som leste innleggene var neppe i tvil om hva forfatteren mente, så hvorfor i det hele tatt kommentere det. @TheMaltake virker å ha peiling på det han skriver om, og vi skal heller hylle det at han vil bruke tid på formidle sin kunnskap. Kommentarene her bidrar ikke akkurat som en motivasjon til å fortsette med det.

Veldig mange av innleggene på dette forumet har grammatiske påfunn som hadde utfordret og skremt skoleverket, men dette må vi, og kan vi med godvilje, fint klare. Ukommentert!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA