Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av id.7 kjøring til fjells ca 1000 m.o.h. og test av lading m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, mandag 18. desember 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 10:46Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.
I-Pace i offroad 2 modus hadde bakkeklaring på 28cm t.o.m. Er nok en del som velger SUV pga bakkeklaring. Vi kjører Model Y på tross av bakkeklaringen, skulle gjerne hatt luftfjæring. Men ser ut som om ID.7 har 16-18cm bakkeklaring, altså vesentlig mere enn f.eks vanlig Passat (og TMY), mere i Alltrack land.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Håvar på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.

Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil

Sitat fra: Håvar på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.

Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil

Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)

Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)

Takk for oppklaring, det burde jeg ha tenkt på ja :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Roy Aasen

Da fikk jeg bilen i går.
Kunne "glede" meg over et fabelaktig drittføre  de 16 mila hjem.

Kortversjon: Bilen er som jeg håpet.

Salvigsens tiltredes.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 22. desember 2023, klokken 10:09Da fikk jeg bilen i går.
Kunne "glede" meg over et fabelaktig drittføre  de 16 mila hjem.

Kortversjon: Bilen er som jeg håpet.

Salvigsens tiltredes.

gratulerer med ny bil! Bra du er fornøyd så langt, blir spennende å høre erfaring etter at du har kjørt den en del/eid den en stund! Skulle gjerne hatt en slik ja, men renta biter fremdeles litt for mye for vår familieøkonomi akkurat nå- men bedre tider kommer sies det
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

pkb

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:45
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 10:46Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.
I-Pace i offroad 2 modus hadde bakkeklaring på 28cm t.o.m. Er nok en del som velger SUV pga bakkeklaring. Vi kjører Model Y på tross av bakkeklaringen, skulle gjerne hatt luftfjæring. Men ser ut som om ID.7 har 16-18cm bakkeklaring, altså vesentlig mere enn f.eks vanlig Passat (og TMY), mere i Alltrack land.

Id.7 har 149 mm bakkeklaring, Id.4 GTX har 170mm bakkeklaring.
VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:45
Sitat2 cm er ikke all verden.
 
Enig :+1:
Av og til, av og til. Er 2 mm nok!

Ref Anne Grete Preus! ;)

Måler du et lysår, så er feilmarginen for mange mil. Måler du f.eks. bakkeklaring, så kan faktisk forskjellen på 2 cm avgjøre om du får en stein som slår opp i batterikassa/bunnpanna eller går klar!"
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: RJK på mandag 19. februar 2024, klokken 00:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:45
Sitat2 cm er ikke all verden.
 
Enig :+1:
Av og til, av og til. Er 2 mm nok!

Ref Anne Grete Preus! ;)

Måler du et lysår, så er feilmarginen for mange mil. Måler du f.eks. bakkeklaring, så kan faktisk forskjellen på 2 cm avgjøre om du får en stein som slår opp i batterikassa/bunnpanna eller går klar!"
Akselavstand ID.4 2770 mm, ID.7 2966 mm. Dvs. 20 cm lenger akselavstand og 20 mm lavere bakkeklaring. I praktisk bruk blir det stor forskjell på hvor mye som skal til før man skraper nedi med en ID.4 sammenlignet med en ID.7. I tillegg er ID.7 40 cm lenger enn ID.4, så overheng foran og/eller bak blir også større, noe som også bidrar til at det er enklere skrape nedi med en ID.7. Hva forskjellene betyr for hver enkelt blir jo veldig individuelt, men det er vel ikke tvil om at ID.4 egner seg bedre utenfor asfalten enn en ID.7? På vanlig godt brøytede hytteveier opp til de store hyttedestinasjonene vil vel ikke forskjellen mellom ID.4 og ID.7 ha stor betydning, og det blir vel stikkveier opp til egen hytte som avgjør om den ene er mer egnet enn den andre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

SitatSitat
I tillegg er ID.7 40 cm lenger enn ID.4, så overheng foran og/eller bak blir også større, noe som også bidrar til at det er enklere skrape nedi med en ID.7. Hva forskjellene betyr for hver enkelt blir jo veldig individuelt, men det er vel ikke tvil om at ID.4 egner seg bedre utenfor asfalten enn en ID.7?
Det tror jeg også. ID.7 blir lav for uhåndterlig i terrenget. Men nydelig på vei da :+1: kongebil.

Otkristo


hELgenen

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.

Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..

Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...

daktari

Vet ikke hvilken sw testbilen hadde, men nye ID.7 leveres nå med v4.1. Tourer ble levert med v5, så feil rettes. Men en del snodige bugs i Nylands tester.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

VW har blitt veldig skånsomme med effektuttak når en nærmer seg 0% i kulde. Det ble endret når de passerte sw3. Merket det selv i vinter når jeg ankom hytta med 5-6% i -20 grader. Da var bilen mye mer skånsom på effektuttak enn den er i varmegrader. Personlig synes jeg heller buffer i bunn kunne vært økt bittelitt og tillatt høyere effektuttak, selv om det ikke er mange som tør å kjøre batteriet til 0%, spesielt på vinteren.

Virker som VW nå slipper ny sw ganske hyppig, men jeg har også sett i videoer at Bjørn hevder noe er sw bug fordi han ikke har stilt inn ting korrekt (eksempelvis hvilke dører som skal låses automatisk opp). Det er naturlig når en bare tester bilen intenst og ikke eier den. Og han hopper fort i menyer og overser meldinger i menyer som påvirker hva som er tilgjengelig og hva som vises.
Men han skryter jo veldig av bilen, programvare og funksjoner, så en kan velge å fokusere på de bugs`ene han finner og hvor katastrofalt det er, eller fokusere på alt han synes er veldig bra. Jeg forstår at eiere av andre merker kanskje vil snakke ID7 ned så mye som overhodet mulig med emojis og skjermbilder her og på Facebook, for totalt sett fremstår den som knallsterk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Er i Tyskland nå. Bilen fungerer sålangt utmerket. Ingen ball med software og lader overraskende bra.
Forbruk ligger på 24-25kw langtid. Nullet før vi startet på turen.. Er også mye i hastigheter om 150-160 km/t så det er nok iorden.
Småkjøring ligger rundt 17-18kw. Med veldig mye start stopp. Temp fra 0° til 10°.
God komfort , litt støy ved hastigheter over 130km/t.
Kan ikke klage på noe sålangt.
Lader i hovedsak p6 Tesla, men de har en god del gamle ladere så det er innimellom litt tregt. Funker hver eneste gang uten tull.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA