Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-køyretøy på full fart inn på kenyanske vegar

Startet av automat, søndag 17. desember 2023, klokken 22:16

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Har egentlig bare ventet på at afrikanske land ser at de kan unngå olje/bensin/diesel-avhengigheten, og gå elektrisk. Dess dyrere fossilt drivstoff og energi blir, dess lettere er dette å tjene inn. Og man er i mindre grad avhengig av et sammenkoblet nettverk, disse kan leve som "energiøyer" i og mellom landsbyer og byer.

Solcellepaneler og batterier sørger for strøm som kan brukes om kvelden, og til lading av biler og MCer også forsåvidt, av det de ikke bruker på dagen til å kjøle ned bygninger eller drive brønner/vanningsanlegg. Grønnsaker kan dyrkes under solcellepanelene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

I artikkelen stod det jo at Nairobi fikk mest fornybar fra geotermisk energi. Det i tillegg til solceller må jo være helt knall.

Så en annen artikkel der Rivian hadde inngått ett samarbeid med viltvoktere der de bruker R1T i jakt på krypskyttere.

Afrika bør ligge godt an til å hoppe bukk over fossilbilene på samme hvis som de gjorde med landlinje for telefon. Tenk så bra det hadde vært om Afrika ble ledende på elbil!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatEn liten oppdatering til alle som påstår at elbil aldri vil fungere i Afrika.
Er vel ingen som påstår at ikke vil funke fjell i Afrika 

Blir ikke noe coldgate hvertfall ;D

#bjørnnylandfantvelpådetnavnet

Trekkoppbil

Ja, det er vel bare spørsmål om tid, før batteridrift blir standard på motorsykler, og i framtida vil man nok bruke batterityper som tåler temperaturen.

Men bruk av konvensjonelle lithiumbatterier til framdrift i varme strøk, er ofte juks og bedrag.
Bare se på sørstatene i USA, hvor batteriene er så dårlige at man kan få nytt på garantien, når leasingperioden på 1-3 år er gått ut.
Fabrikantene selger batteribiler her, og får føderal støtte, og statelige støtteordninger, og man får låge utslippstall som trigger tillatelse til å selge bensinbiler. Alle er blide og fornøyde, men det er juks å bedrag, for å følge politikk som ikke er særlig bærekraftig. Kunne man ikke heller selge bilene i nordstater hvor de holder 4 ganger så lenge?

hELgenen

Tapetserer en Sahara med solceller så burde de nesten kunne også kunne gi Europa nok energi for full elektrifisering. Synd det er så kaotiske politiske tilstander på dette kontinentet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. januar 2024, klokken 07:01Tapetserer en Sahara med solceller så burde de nesten kunne også kunne gi Europa nok energi for full elektrifisering. Synd det er så kaotiske politiske tilstander på dette kontinentet.
You said it! :+1:

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:07Ja, det er vel bare spørsmål om tid, før batteridrift blir standard på motorsykler, og i framtida vil man nok bruke batterityper som tåler temperaturen.

Men bruk av konvensjonelle lithiumbatterier til framdrift i varme strøk, er ofte juks og bedrag.
Bare se på sørstatene i USA, hvor batteriene er så dårlige at man kan få nytt på garantien, når leasingperioden på 1-3 år er gått ut.
Fabrikantene selger batteribiler her, og får føderal støtte, og statelige støtteordninger, og man får låge utslippstall som trigger tillatelse til å selge bensinbiler. Alle er blide og fornøyde, men det er juks å bedrag, for å følge politikk som ikke er særlig bærekraftig. Kunne man ikke heller selge bilene i nordstater hvor de holder 4 ganger så lenge?

Snakker du om 1.gen Leaf nå, som er kjent for dårlig temperaturstyring av batteriet? Eller er dette en problemstilling som også gjelder dagens biler? Og er støtteordningene i USA fortsatt de samme?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA