Hvordan får dere helt rent i kanalen nederst?

Startet av Iluvmyup, lørdag 16. desember 2023, klokken 20:21

« forrige - neste »

Iluvmyup

Hei.

Har en hvit tesla som lett blir ren ved høytrykk spyling. Kanalen nederst er dog veldig vanskelig å få ren. Kan virke som det er en slags film eller noe, som tar til seg mer drit en ellers på bilen, og som er vanskeligere å vaske.

Har dere noen tips til å behandle denne delen av bilen ? Liker ikke godt å bruke hardhendt kontakt vask for å få det rent.

model3pw

Min hvite har kun blitt vasket manuellt med høytrykk. Om vinteren med høytrykk shampoo og så vann. Vasker den så ofte at den for «normale» alltid ser ren ut, men nederst blir den som du sier møkkete og jeg lar det sitte slik til våren.

På våren går jeg over med prickbort avfetting, iron-x, tar-remover og to-bøtte metode vask gjennom halvåret og rapid aqua wax etter hver vask.

Så jeg velger heller 90% «hvit» bil om vinteren enn å få swirlmarks og skadet lakk ved å ta på den vinterstid.

Sitat fra: Iluvmyup på lørdag 16. desember 2023, klokken 20:21Hei.

Har en hvit tesla som lett blir ren ved høytrykk spyling. Kanalen nederst er dog veldig vanskelig å få ren. Kan virke som det er en slags film eller noe, som tar til seg mer drit en ellers på bilen, og som er vanskeligere å vaske.

Har dere noen tips til å behandle denne delen av bilen ? Liker ikke godt å bruke hardhendt kontakt vask for å få det rent.

førategangtesla

Hva slags beskyttelse har du på bilen? Voks, sealer, coating, ppf?

Ellers så er det vondt å si uten å se/kjenne på det. Asfalt, metallpartikler og generel veistøv/trafikkfilm kunne jeg tenke meg.

Jeg ville ha startet med pricbort, la det virke 5 minutter før du spyler av med høytrykk, legg gjerne over skum for lenger virketid. Deretter iron-x, samme prosedyre her, la virke 5 minutter og spyle av.

Alltid berøringsfritt før du håndvasker.

Etter at du har fått fjernet endel og i det minste sand skitt er det på tide å jobbe manuelt. Bruk helst mikrofiberhanske, spray på pricbort og la virke før du jobber med hansken og masse skum for å løsne alt. Mulig at du må bruke iron-x også i dette steget, kanskje til og med clay hvis det er veldig stridig men belag deg på å måtte polere etterpå da du kan få noe murring i lakken ved bruk av clay.

Så etter polering er det en runde med sprit for å fjerne poleringsrester/olje og så er det beskyttelse, kan være voks/coating etc.

Hvis du ikke har beskyttelse på bilen så er det nok en stor grunn til hvorfor det er stridig å få rent.

Iluvmyup

Takk for gode tips.

Bilen min har ingen beskyttelse utover coating spray som bare tørkes av. Kunne nok trenges litt mer ja.

Bilen blir skinnende ren ganske lett i selvvaskehall, bare så irriterende at det må så sykt mye til for den nedre delen. Har brukt alkalisk avfetting, iron remover, prikkbort og kaldavfetting. Hjelper lite og må gå hardt til verks med kontakt vask til slutt. Selv etter alt dette synes jeg hele kanalen er litt gulaktig. Det er denne filmen, eller beskyttelsen som har en litt annen farge.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA