Påvirker høyere rente deg til å kjøpe en billigere elbil neste gang?

Startet av Moas, tor 14. des 2023, kl. 13:33

« forrige - neste »

torerik

Interessant at svarene spriker så mye, for tendensen i samfunnet er at dyrtid helt klart påvirker manges bilkjøp. Salget går dårlig og de gode kampanjene kommer tett. Spørs om forumet er representativt da, bilinteressen er nok hakket høyere her inne enn generelt i samfunnet.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

geear

Moas

Sitat fra: geear på søn 17. des 2023, kl. 13:20Gjelder spørsmålet nybil eller også bruktbil?
Spørsmålet er hvor mye renta påvirker ditt elbilvalg, så ja, bruktbiler er også interessant hvis du velger rimeligere bil pga. renta.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

filtvet

Føler meg også lurt av "kampanjerente" da den startet på 2% og er på over 6% nå etter bare 2 år. Så les kontrakten nøye

Egil S

Som regel bryr jeg meg ikke om renten, jeg finansierer alltid bil med drøyt 50% egenkapital.
Det gjør jeg fordi jeg ikke ønsker binde opp for mye kapital i bil, i de fleste tilfellene kunne jeg kjøpt bil uten lån, men å ha en bil på tunet og "tom konto" er ikke noe jeg ønsker.
Lånet gir en viss økonomisk fleksibilitet.

Da har jeg penger på konto til å tære på om det skulle bli trangt en periode, mulighet å redusere lånet ved behov, penger til å ta uventede utgifter, som i år hvor jeg måtte ut med 375.000kr i vinduer og kledning på huset, da var jeg glad jeg hadde penger på konto og ikke en gjeldfri bil i garasjen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Sitat fra: filtvet på søn 17. des 2023, kl. 13:51Føler meg også lurt av "kampanjerente" da den startet på 2% og er på over 6% nå etter bare 2 år. Så les kontrakten nøye

Toyota har nå store annonser hvor renten er 1,95%, men det er nominelt og den reelle er 4,36%! Dette "lille" faktum må man ha lupe for å se, snakk om å lure folk så ja, les enhver avtale nøye!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA