Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

geear

Denne diskusjonen har gått før, men er ikke batterikapasiteten også en del av vognkortet? WLTP er iallfall. Poenget er at dette bør uansett være avklart med Vegvesenet. Kanskje Vegvesenet eller bilfabrikantene må tenke nytt rundt hvordan CoC og vognkort utformes/ordlegges.

Carboy

Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

vinterdekk

Var ikke greia i Tyskland at det var en budsjett-tabbe som gjorde innstramming nødvendig?

Jeg tenker vi fortsatt er i en overgangsfase der elbiler og infrastrukturen ikke er konkurransedyktig for å overtale alle potensielle bilkjøpere dersom markedskreftene får regjere fritt.

Men samtidig vil ett framtidig forbud eller avgifteksplosjon mot fossilbiler ikke bli så dramatisk som enkelte hevder.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Jeg tenker at først og fremst bør elbilen bli bedre enn fossilbilen, da trenger man ikke forbud. Men til å begynne med kan de jo kutte ut all støtte til fossilindustrien, da vil det bli så dyrt med fossilbil at ingen vil bruke den.

Problemet er at så lenge man har en stor fossilbilpark så kan man ikke kutte ut støtten uten videre. Altså bør elbiler ha støtte frem til de er så dominante at man kan kutte støtten til fossilbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:21Jeg tenker at først og fremst bør elbilen bli bedre enn fossilbilen, da trenger man ikke forbud.

Jeg tenker at elbilen aldri vil bli overlegen fossilbilen på alle områder. Akkurat som ICE-motoren ikke er overlegen damp-motoren på alle måter, og bilen ikke er overlegen hesten på alle måter. Det trengs bare at den er bedre for folk flest, og det trur jeg jeg vil påstå at den allerede er. Det eneste som mangler er pris.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:54Jeg tenker at elbilen aldri vil bli overlegen fossilbilen på alle områder. Akkurat som ICE-motoren ikke er overlegen damp-motoren på alle måter, og bilen ikke er overlegen hesten på alle måter.
Det vil jo alltid kunne argumenteres for nisjeområder men det vil i praksis ikke ha noen betydning. Men det er fremdeles en vei å gå for elbiler mtp rekkevidde og vekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:35
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:54Jeg tenker at elbilen aldri vil bli overlegen fossilbilen på alle områder. Akkurat som ICE-motoren ikke er overlegen damp-motoren på alle måter, og bilen ikke er overlegen hesten på alle måter.
Det vil jo alltid kunne argumenteres for nisjeområder men det vil i praksis ikke ha noen betydning. Men det er fremdeles en vei å gå for elbiler mtp rekkevidde og vekt.

Men det blir feil å klage på dagens elbiler når forbud mot fossilbiler ikke finnes ennå. Er elbil og infrastruktur god nok i «legg inn år her», er noe annet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Carboy på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:00Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?

Jeg tenker at 2035 (11 år) er så sinnsykt lenge til at det enorme teknologiske kappløpet mot bedre batterier gjør at forbud er unødvendig for at fossilbilen blir utkonkurrert. Og så tenker jeg at om 5% ville kjøpt fossilt så ville det gått fint og.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Gleder meg stort til det ikke er diesel- eller bensinbiler igjen, de stinker her i byen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 16:39Gleder meg stort til det ikke er diesel- eller bensinbiler igjen, de stinker her i byen.
Skaffet meg gratis Circle K kaffe kopp I år men har nesten ikke brukt den da jeg ikke liker lukta på bensin stasjonene. La ikke merke til det før men nå svir det i nesa 🥴
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vaduz

Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.
Herlig skrevet :+1:

Egil Fonn

Sitat fra: Carboy på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:00Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?

For egen del blir det ikke lenger handlet inn en ny fossildrevet personbil til mitt bruk. Mens nye elbiler har det blitt en del av i de siste årene.
Men ja til å beholde den gamle fossilbilen i stallen, og senere kjøpe brukt fossil.

Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

Tips! Bruk isskrape. Fungerer også til elbiler for å spare kw/t som forvarming av kupe trekker.

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 16:39Gleder meg stort til det ikke er diesel- eller bensinbiler igjen, de stinker her i byen.
Ja, og det er jo noe som det burde kommet mere av. Kun utslippsfrie biler i bysenter, der det fremdeles er tillatt med biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.
Den måtte vel ikke gå på tomgang, det var ett bekvemmelighetsvalg. Ulovlig er det og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA