App til e-golf 2018

Startet av Ing, lørdag 09. desember 2023, klokken 15:15

« forrige - neste »

Ing

Hei! Fra en fersk e-golf-eier: Jeg finner ikke fram i app-verdenen, og får ikke «kontakt» med bilen i noen av appene jeg har forsøkt. Hvilken app bruker man for å sjekke batteristatus og forvarme bilen? E-golf 2018-modell.

storeulv

Audi e-tron 50AS MY 2020

geear

Må nok tegne abonnement på en tusenlapp per år? Opprinnelig var det inkludert i tre år.

Gazer75

Om du har Android så er det: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.volkswagen.weconnect

Kostar vel 5-600kr i året for den som gir tilgang til klimaregulering og lading osv. Betalte under 1200kr for to år.

Problemet er vel at dette tek slutt i 2025 når 2G nettet blir lagt ned.
Virkar ikkje som at VW har planar om å tilby oppgradering til nyare eGolf for 4G/LTE.

At noko slikt som er ein del av bilen som ein faktisk betalte for skal slutte å virke er for meg uakseptabelt. Altså ein Online Connectivity Unit (OCU).
Burde vere mat for forbrukartilsynet. Blir jo berre fleir og fleire slike tenester i ting og tang som over tid sluttar å fungere.
Ein kjem vel i same problem i framtida når 4G/LTE blir lagt ned og bytta med noko nytt. Mange dingsar og bilar vil miste funksjonalitet.
2020 e-Golf (2023-)

sjokomelk

Du har ingenting du skulle ha sagt hvis mobilnettet bilen din bruker legges ned. VAG har sikret seg mot det i avtalen de har med deg. Står der med "liten skrift".

Lignende sak var GM sitt OnStar i USA som benyttet seg av AMPS fra 1996 (Amerikansk versjon av det analoge mobilnettet tilsvarende NMT), og gikk ikke over til CDMA (digitalt mobilnett tilsvarende GSM) før midten av 2000-tallet. Da AMPS ble stengt ned i 2007 sluttet OnStar å fungere for alle med biler eldre enn 2005. Og nå skal CDMA også stenges ned, så da vil alle biler eldre enn 2015 miste OnStar siden de ikke benytter seg av LTE.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gazer75

Aldri signert nokon avtale om dette med VAG. Bilen er kjøpt brukt av merkeforhandlar.
2020 e-Golf (2023-)

almlov13

Forvarming av bilen kan man vel gjøre uten app? Hva annet er det som gjør app nyttig?

RJK

Sitat fra: almlov13 på lørdag 06. januar 2024, klokken 19:42Forvarming av bilen kan man vel gjøre uten app? Hva annet er det som gjør app nyttig?
Dersom du har fast avgangstid om morgenen og når du skal hjem igjen, trenger du ingen app for dette. Det er bare å programmere i bilen.

Dersom du ikke har like faste tider, eller tar andre mer vilkårlige turer, så vil du måtte ha app for å starte dette, om du ikke vil ta en ekstra tur ut i kulda og starte bilen manuelt.

Du kan og åpne og låse bilen fra avstander lengre enn nøkkelen rekker, selv når du bruker "nøkkel til hodet"-trikset. F.eks. om bil står hjemme og du er bortreist. Fint om du venter pakke, da du kan åpne for bagasjerommet så et bud kan legge en pakke der fremfor på døra, og låse når pakken er levert.

Normalt er det en haug med andre ting man kan gjøre i appen, f.eks. vil man kanskje lettere ha tilgang til forbruksoversikt etc. Men det er jo mer "kjekt å ha" for de som nerder på dette med alt det elbilspesifikke.

Selv kjører jeg bil uten app-mulighet i den versjonen jeg har (kom ett år senere), og det er først og fremst forvarmingen jeg gjerne skulle hatt. Men og det med fjernåpning og å sjekke om jeg mot formoidning glemte å låse bilen. Eller sender ungen ut for å hente noe i bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA