Hjelp til valg av Tesla Model 3 SR 2021 eller LR 2019

Startet av jensjens, lør 09. des 2023, kl. 10:28

« forrige - neste »

jensjens

Hei,

Dere har sikkert fått dette spørsmålet mange ganger, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg her. Jeg har landet på at jeg vil ha en brukt og rimelig Tesla Model 3, og har funnet to aktuelle kandidater:

- Tesla Model 3 LR 2019 med full FSD, gått 65 000 km, pris: 280 000 kr.
- Tesla Model 3 SR 2021, gått 37 000 km, pris: 315 000 kr.

Er en av disse kandidatene et åpenbart bedre kjøp? Fordelene med 2019-modellen vil jo være lengre rekkevidde, 4x4, full FSD til 35 000 kr mindre, mens SR er facelift med varmepumpe, nyere bil med tilhørende lengre garanti. Vil noen av disse holde seg bedre i markedet, tror dere, når man skal selge bilen igjen om X antall år?

Vollis47

Om du ikke har behov for veldig lang kjøring i det daglige, ville jeg absolutt valgt SR fra 2021.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jensjens

Takk for svar! Ikke i det daglige, nei, kun av og til. Men rekkevidden ser jeg ikke på et stort problem uansett, da Tesla lader såpass fort.  Fordelen jeg så med LR 2019 var hovedsaklig 4x4 og FSD, pluss at den muligens har lavere verditap på sikt (men det vet jeg strengt tatt ikke).

jensjens

(Og så var den selvfølgelig 35 000 kr billigere)

RJK

Sitat fra: jensjens på lør 09. des 2023, kl. 13:53Takk for svar! Ikke i det daglige, nei, kun av og til. Men rekkevidden ser jeg ikke på et stort problem uansett, da Tesla lader såpass fort.  Fordelen jeg så med LR 2019 var hovedsaklig 4x4 og FSD, pluss at den muligens har lavere verditap på sikt (men det vet jeg strengt tatt ikke).

Som flere peker på, med RWD med LPF-batterier kan du lettere utnytte hele batteriets kapasitet, mens på LR og P med andre batterier, bør man holde seg mellom 10 og 80 eller 10 og 90 i det daglige. Men der har du selvsagt mulighet til å lade til 100 % før langtur.

Dog, med så tett som Teslaladerne står, og så raskt de lader om man navigerer til SuC, så er det sjeldent et problem med for knapp rekkevidde. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jensjens

Stemmee, har lest om det, så det er et pluss for SR. Ville du også gått for SR, med den høyere prisen og hele pakka i betrakning?

RJK

Flere årsaker til at jeg ville valgt SR, siden 4WD ikke er viktig for min del. Den er hele 2 år nyere, det er bare 5 år garanti, så lengre tid som du er dekket av denne. Det andre er kjørelengden, som og er godt kortere.

Og, kanskje viktigst av alt med Tesla, en nyere bil er som regel bedre på bortimot alt, nettopp pga av at de forandrer og forbedrer hele veien.

Jeg ville altså ikke vært i tvil om at SR fra 21 er et langt bedre valg selv om den er litt dyrere. Jeg tror du fort sparer de pengene på både kort og lang sikt.

Og så er jo markedet slik nå, at det nok alltids er noe prutningsmonn! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jensjens

Takk for svar, setter pris på det! Har da landet på at det er fornuftig med 2021.

Men vi landet også på at det er fornuftig med hengerfeste, noe denne bilen dessverre ikke har... Har funnet en ny kandidat:

Tesla Model 3 SR 2021, med FSD og hengerfeste, gått 88 000 km, men får garanti til 120 000 km med på kjøpet. Pris: 290 000 kr.

Denne virker jo bra, men er skeptisk til at den har gått så langt. Dere som har hatt Tesla en stund, vil dere vært forsiktig med å kjøpe en Tesla som har gått så langt?

Kaptein Sabeltann

Det ville jeg tatt med knusende ro - Tesla gir jo selv garanti på batteriet frem til 160K km på en SR eller 192K på en LR. Drive-unit og andre kostbare komponenter kan man uansett forsikre seg mot opptil 10 år eller 200K km med en såkalt super-kasko. Hva kan da gå galt?

Moas

En utgave med Ryzen5, varme i ratt og bakseter kan være kjekt også når du er så nærme laveste nypris for en bruktbil med høy km. En 2021 sr kostet ny 50 000 mer enn en oppgradert 2022 utgave. Jeg synes derfor den 2021 utgaven med 88k km virker overpriset.

Høy km kan også gi litt lavere rekkevidde pga. slitasje.

Hvis du hadde f.eks. valgt en litt dyrere 2023 utgave så får du også bedre rekkevidde på sr.

Sr er altså ikke bare Sr i Tesla verden, men mange ulike typer og nypriser.

Hvis du har råd, kjøp deg en ny sr. Det er veldig mye bil for pengene og noe du kan ha lenge. Nyere tm3 er skikkelig digg å eie.

Mitt stalltips er å vente på neste kampanjetilbud på 2023 sr, kanskje du da kan spare inn noe av merkostnaden på lav rentetilbud?  Kanskje prisen går ned når den nye billige BYD folkevogna dukker opp i Norge snart?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA