Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

Mobileum

.. og Porsche:

Matrix headlights' individual "pixels" allow them to shut down portions of the light beam to prevent blinding other drivers and pedestrians. They also help better illuminate specific parts of the road, such as the sides on single-lane roads and road markings when there is oncoming traffic.

... og VW:

«IQ. Light» – LED matrix frontlykter lyser opp veien med sterkere lys og en bredere lyskjegle uten at andre trafikanter eller gående blendes. Matrix-teknologien gjør at du kan kjøre med fjernlyset på hele tiden"

Tror faktisk dette gjelder for de aller fleste tyske biler med Matrix. Samme leverandør?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kaistian

Sitat fra: Nihon på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:15Jeg har fått 2023.44.30.7 og har lagt merke til at med auto fjernlys så skrur den av fjernlys når det er gatelys, noe som jeg lenge har ønsket meg.

Er det flere som har lagt merke til det samme?
Fikk versjonen i går, da jeg kjørte på jobb i dag lyste fjernlys alle plasser det var gatelys.
Siden det er snø over alt, lyser gatelysene opp veldig bra så det var ikke behov for fjernlys.

Otkristo

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2024, klokken 00:47.. og Porsche:

Matrix headlights' individual "pixels" allow them to shut down portions of the light beam to prevent blinding other drivers and pedestrians. They also help better illuminate specific parts of the road, such as the sides on single-lane roads and road markings when there is oncoming traffic.

... og VW:

«IQ. Light» – LED matrix frontlykter lyser opp veien med sterkere lys og en bredere lyskjegle uten at andre trafikanter eller gående blendes. Matrix-teknologien gjør at du kan kjøre med fjernlyset på hele tiden"

Tror faktisk dette gjelder for de aller fleste tyske biler med Matrix. Samme leverandør?
Takk for info. 

daktari

#198
Etron, ID 4, iX, I-pace demper alle ned matrix-fjernlys når det er gatelys.

Alle unntatt ID.4 gjør det også på motorvei med gatelys, ID 4 denper opptil ca 80 km/t, men kjører matrix over den farten.

Jeg har ikke opplevd at de blender ned matrix for fotgjengere, men skal ikke si det sikkert siden det er veldig få fotgjengere der jeg kjører med fjernlys.

Et problem ned ID.4 med v2.1 og 2.3 var at man måtte over 40 km/t for at auto fjernlys skulle tenne, men med 3.5 virker det som om grensen er nærmere 20-30 km/t og man kan kjøre ned til 0 før det slår av igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

#199
SitatEt problem ned ID.4 med v2.1 og 2.3 var at man måtte over 40 km/t for at auto fjernlys skulle tenne

Min Tesla må også over 40 km/t, hvilket er umulig. Har en lang, smal, og ubelyst  privatvei hvor fjernlys er påkrevet. Så jeg har slått av automatikken.

Hvis dette er endringer i forskriftene, håper jeg Tesla får det med seg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

dragmore

Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

dragmore

Sitat fra: Mobileum på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:50Se innlegget over ditt... Jeg har fått den.
Ah ja! Sorry så den ikke.. Rart.. jeg har ikke fått noen ny SW siden 2023.26.12.. Virker som at den er "stuck"..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Mobileum

Ta kontakt med Tesla via appen. Din versjon er jo fra slutten av september.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Lynet

Vi med eldre S og X har lite nytte av denne oppdateringen, ser ut som Tesla ikke gidder å gi oss gode oppdateringer!
- Det er ikke radarvarsel på rute.
- Ingen visualisering ved rygging
- Dårligere servicemeny
- ingen kameravisning i app

Korriger meg hvis jeg tar feil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mobileum

#206
Det har jeg sett en stund. Det ble skrytt mye av OTA, men det hjelper lite når oppdateringene i stor grad blir hardware-avhengige. S/X Legacy ble vel solgt til 2020/21, så for de siste blir det lite nytt. For såvidt forståelig, men hadde håpet på mere.

Hva  skjer med 3/Y-biler med HW3 og MCU2 nå når HW4 og Ryzen overtar? De første TM3 kom faktisk med HW 2.5.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

#207
Med eldre HW så øker risikoen for at man ikke får de nyeste funksjonene. Det prioriterer gjerne de med nyest HW, for så å innarbeide det som er mulig i SW til eldre HW. Flere ganger så har ny funksjoner kommet til eldre HW en god stund senere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dragmore

Sitat fra: Handyman på fredag 12. januar 2024, klokken 09:45Med eldre HW så øker risikoen for at man ikke får de nyeste oppdateringene. Det prioriterer gjerne de med nyest HW, for så å innarbeide det som er mulig i SW til eldre HW. Flere ganger så har ny funksjoner kommet til eldre HW en god stund senere.
Har full forståelse for dette, og dette er kjent fra Tesla sin verden, men det jeg ikke forstår at vi har en drøss av eksempelvis samme bil Tesla model S75d med MCu2/HW3 i norge, der noen får nyeste sw, mens andre henger laaangt tilbake uten noen åpenbar grunn..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Mobileum

#209
Eksempelvis får min bil, som er produsert juli 2018, fremdeles de siste oppdateringene selv om det mangler funksjoner som er HW-relaterte. En bekjent med nesten maken bil produsert i mai 2018 mangler oppdateringer jeg har fått. Han har dog ikke FSD. Kan det bety noe i forbindelse med oppdateringene.

Juleoppdateringene har jeg fått flere av: 2033.44.30.1, 30.4, 30.6 og 30.8, men med få, hvis i det hele tatt noen, synlige eller merkbare endringer.

Flere oppdateringer i "Not A Tesla App" merkes med også tilgjengelige både i Norge og for S/X. Det er feil, og kan tyde på mangel av "informasjonsdonorer".

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA