Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

Radial

Er egentlig ganske bra for trafikksikkerheten at man får inn litt advarsler om å holde øynene på veien.

Jeg vet ikke hvor mange timer i trafikkork jeg har stått i pga uopmerksome personer komprimerer bilen forran seg etc.
Det er blitt ett lite samfunnsproblem at vi ikke "ser" nok på veien, men heller ser på en skjerm.

Men om Tesla sin "approach" er riktig kan man sikkert diskutere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kaistian

Sitat fra: Radial på lørdag 30. desember 2023, klokken 08:48Er egentlig ganske bra for trafikksikkerheten at man får inn litt advarsler om å holde øynene på veien.

Jeg vet ikke hvor mange timer i trafikkork jeg har stått i pga uopmerksome personer komprimerer bilen forran seg etc.
Det er blitt ett lite samfunnsproblem at vi ikke "ser" nok på veien, men heller ser på en skjerm.
Dette skjer kun i AP ikke TACC, uansett så er det bilen som "kjører" i AP og holder avstand i "TACC", siden de er laget for å ikke kjøre inn i bilen foran så tviler dette hjelper så mye på "komprimerer bilen foran" problemet.

turfsurf

Sitat fra: kaistian på lørdag 30. desember 2023, klokken 08:58Dette skjer kun i AP ikke TACC, uansett så er det bilen som "kjører" i AP og holder avstand i "TACC", siden de er laget for å ikke kjøre inn i bilen foran så tviler dette hjelper så mye på "komprimerer bilen foran" problemet.
Ikke i bilen foran kanskje, men veisperringer o.l. som ikke oppdages. Det har vi jo sett nok eksempler på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


førategangtesla

Jeg er fornøyd med at bilen sier ifra hvis man ikke følger med. At jeg ikke har fått varsel om dette tar jeg som et godt tegn  :+1:  :laugh:

Kjører du i 110kmt så flytter du deg 150 meter iløpet av 5 sekunder. Hvis bilen som ligger 3 sekunder foran deg nødbremser i det øyeblikket du kikker ned på skjermen så er det bare å håpe på at autopiloten ordner opp?


stefse

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. desember 2023, klokken 00:10
Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

Er dette noe du oppdaget i Tyskland? Andre lover/regler kanskje? Jeg har ikke opplevd noe av dette etter siste oppdatering. Det jeg har merket forskjell på er at jeg ganske umiddelbart må røre rattet etter aktivering, ellers oppfører den seg som den har gjort tidligere. Trenger mye mindre bevegelse i rattet for å vise at jeg er der også nå.
Jeg har ikke fått brukt det så mye i Norge, men jeg tror den oppførte seg likt der.
Jeg er enig at man må følge med på veien, men det er en del situasjoner folk kommer opp i som gjør at Autopiloten forbedrer sikkerheten i påslått modus selv om folk ikke har 100% fokus på veien.
La oss si at et barn trenger oppmerksomhet, eller at du må orientere deg på kartet, eller "noe" skjer inne i bilen som gjør at man ikke klarer å stirre på veien. Er det da mest trygt å aktivere autopilot, ta seg av problemet også vende 100% fokus på kjøringen, eller forsøke å multitaske seg gjennom det, gitt at man ikke bare har mulighet til å stoppe.
Hvis noe slikt skjer, er jeg 100% overbevist om at det beste er å ha Autopilot på. Men nå blir det nesten motsatt, man må slå AV autopiloten av frykt for at bilen er ute etter deg og skal straffe deg. Jeg klarer også å se på veien fra en posisjon når jeg bøyer meg frem og fokuserer på skjermen, slik at det aldri er snakk om å ta blikket av veien i 5-8 sekunder. Men det virker ikke som bilens kamera er i stand til å oppfatte dette.
Det ender vel med at noen luringer kommer opp med en pappfigur eller noe som settes foran kameraet som har øynene klistret til veien hele tiden. ;D  Altså motsatt av det Tesla vil oppnå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Jeg har ikke merket innstramming ved bruk i Norge.
Uansett så skal vel AP avbryte 5 ganger før man mister tilgangen i ca en uke. Slike situasjoner du beskriver skjer jo ikke veldig ofte, er min erfaring.
Før den avbryter blir man jo varslet flere ganger, slik at man har mulighet til å hindre at AP avbryter. Man skal jo ikke bli straffet for 5 påminnelser. Eller er det noe jeg misforstår, og at det nå er annerledes?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: stefse på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:30
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. desember 2023, klokken 00:10
Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

Er dette noe du oppdaget i Tyskland? Andre lover/regler kanskje? Jeg har ikke opplevd noe av dette etter siste oppdatering. Det jeg har merket forskjell på er at jeg ganske umiddelbart må røre rattet etter aktivering, ellers oppfører den seg som den har gjort tidligere. Trenger mye mindre bevegelse i rattet for å vise at jeg er der også nå.
Jeg har ikke fått brukt det så mye i Norge, men jeg tror den oppførte seg likt der.
Jeg er enig at man må følge med på veien, men det er en del situasjoner folk kommer opp i som gjør at Autopiloten forbedrer sikkerheten i påslått modus selv om folk ikke har 100% fokus på veien.
La oss si at et barn trenger oppmerksomhet, eller at du må orientere deg på kartet, eller "noe" skjer inne i bilen som gjør at man ikke klarer å stirre på veien. Er det da mest trygt å aktivere autopilot, ta seg av problemet også vende 100% fokus på kjøringen, eller forsøke å multitaske seg gjennom det, gitt at man ikke bare har mulighet til å stoppe.
Hvis noe slikt skjer, er jeg 100% overbevist om at det beste er å ha Autopilot på. Men nå blir det nesten motsatt, man må slå AV autopiloten av frykt for at bilen er ute etter deg og skal straffe deg. Jeg klarer også å se på veien fra en posisjon når jeg bøyer meg frem og fokuserer på skjermen, slik at det aldri er snakk om å ta blikket av veien i 5-8 sekunder. Men det virker ikke som bilens kamera er i stand til å oppfatte dette.
Det ender vel med at noen luringer kommer opp med en pappfigur eller noe som settes foran kameraet som har øynene klistret til veien hele tiden. ;D  Altså motsatt av det Tesla vil oppnå.

Joda, jeg er forsåvidt enig i at det er bedre å bruke autopilot i slike tilfeller, det gjør jeg jo forsåvidt selv også.

jkirkebo

Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

En lite sort tapebit foran kameraet inne i kupeen fiksee problemet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OlaM

Sitat fra: OlaM på fredag 29. desember 2023, klokken 20:37Skal kjøre på ski i morgen tidlig, lav sol i mot og sikkert skitten på veien. Blir en fin test på tørrvisk.

Skitten rute og noe motlys til tross, ikke et eneste tørrvisk. Bra! Fikk ikke brukt noe særlig AP pga fremdeles mye feil i fartsgrensene Bergen-Voss, men brukte mye TACC og antar datamaskinen er like ivrig på rent frontkamera i begge moduser.
'21 3LR

Mobileum

Legacy S/X har ikke denne utfordringen. Kun ett varsel om å berøre rattet ved aktivering. Går bra det også....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

stefse

Kun biler med innvendig kamera blir å slite med dette. Programmet ser etter et par øyne som skal befinne seg på et gitt sted og se fremover.
Kan prøve med tape, men er litt sketchy synes jeg. Gitt at jeg havner i en ulykke av andre årsaker og at tapebiten får alt fokuset.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mobileum

Så lenge det ikke er et krav om innekamera for Level 2, er det neppe noe problem.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Kan man ikke deaktivere det innvendige kameraet, eller kreves det for å bruke AP (er for lat til å sjekke)?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stjerneglis

Er det noen av dere som opplever at rygge- og sidekamera henger etter siste oppdatering?

Får ofte bare opp sorte skjermer ved blinklys og rygging. Har tatt resett samt byttet skjermspråk noen ganger uten at det hjelper.

Live Camera via appen fungerer OK, så kameraene burde være i orden.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA