Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, tor 07. des 2023, kl. 14:23

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på fre 15. des 2023, kl. 14:02Problemet er med Y/3, og ikke S/X. Hvor ligger forskjellen?

Jeg er ikke sikker. Jeg har selv ingen problemer med at viskerene går på tørr rute, men jeg vet at det er flere som har problemer med det. Hos noen så går viskerene to ganger hver gang de skal gå en gang.

Det er rart at det er forskjeller med lik hardware og software.

Litt eldre S bruker vel fortsatt radar?

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på fre 15. des 2023, kl. 14:33Vi har nok fysisk radar, men den er koblet ut.

Du har ikke regnsensor på din da? Eller er det vision der også?

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 13:49Derimot så kommer jeg aldri til å bli enig i at man skal kunne få lov til å kjøre på autopilot uten at viskerene er aktive, det er nemlig fullstendig vanvidd etter min mening.
Den logikken skjønner jeg ikke.
AP er jo slik at dersom betingelsene ikke er tilstede så deaktiveres AP.
Dersom man manuelt slår av viskerne og AP ikke "ser" tilstrekkelig så vil du bli varslet om at AP deaktiveres, og man må kjøre selv. Helt på samme måte som da RADAR var aktiv og de ble tildekket av væt snø.
AP klarer fint en god del regn på ruta uten å deaktivere. De ser man hver gang mån kjører ut av en tunnel i regnvær. Da kjører bilen fint uten at man ser godt fremover. Hadde antakelsen om at viskerene må være i auto for AP sin skyld så hadde de startet i det man kjøre ut av tunellen og ikke flere sekunder etterpå. Bilen vet nøyaktig når den er i tunnel. Den stopper tross alt viskerne når man kjører inn i tunnel selv om det noen ganger er svært vått i tunnelen og man kunne trengt visker. Da må de starte manuelt. Forstå det den som kan ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fre 15. des 2023, kl. 15:52
Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 13:49Derimot så kommer jeg aldri til å bli enig i at man skal kunne få lov til å kjøre på autopilot uten at viskerene er aktive, det er nemlig fullstendig vanvidd etter min mening.
Den logikken skjønner jeg ikke.
AP er jo slik at dersom betingelsene ikke er tilstede så deaktiveres AP.
Dersom man manuelt slår av viskerne og AP ikke "ser" tilstrekkelig så vil du bli varslet om at AP deaktiveres, og man må kjøre selv. Helt på samme måte som da RADAR var aktiv og de ble tildekket av væt snø.
AP klarer fint en god del regn på ruta uten å deaktivere. De ser man hver gang mån kjører ut av en tunnel i regnvær. Da kjører bilen fint uten at man ser godt fremover. Hadde antakelsen om at viskerene må være i auto for AP sin skyld så hadde de startet i det man kjøre ut av tunellen og ikke flere sekunder etterpå. Bilen vet nøyaktig når den er i tunnel. Den stopper tross alt viskerne når man kjører inn i tunnel selv om det noen ganger er svært vått i tunnelen og man kunne trengt visker. Da må de starte manuelt. Forstå det den som kan ;-)

Jeg er klar over at man ikke får aktivert autopilot dersom betingelsene for å aktivere ikke er tilstede, det kan være vei, striper, værforhold etc.

Men jeg mener at det er fullstendig vanvidd å skulle tillate å kjøre på autopilot uten at viskerene er aktivert.

Hvis det skulle være tilfelle at tesla mot formodning skulle gi ut en softwareoppdatering som gir mulighet for å bruke autopilot uten at viskerene er aktivert, da går jeg utifra at autopilot ønsker å koble ut de gangene hvor viskerene i dag ønsker å aktivere. Så det gir egentlig ingen mening for meg bortsett fra at vi får mulighet til å deaktivert autopilot for å unngå at viskerene eventuelt tørker over tørr frontrute.

Jeg vet at noen bruker sexy buttons for å deaktivere viskerene ved kjøring på autopilot, akkurat hva som skjer hvis det da begynner å regne aner jeg ikke, det kan sikkert andre svare på. Men slik jeg ser det så aktiverer viskerene av en årsak, det kan være regn eller følgelig for noen en "fantomet" årsak. Jeg har ingen problemer med at viskerene går i utide, bortsett fra at de visker for raskt ganske ofte når det faktisk regner.

Så i tilfelle hvis det skulle være aktuelt å gi tillatelse til å deaktivere viskere ved kjøring på autopilot så måtte det være for å hindre visking på tørr rute for de som har problemer med dette.

Edit: hva med akutte situasjoner? Du kjører på autopilot og en fugl driter på frontruten rett over hele kameraet slik at dette ser lite/ingenting. Skal bilen bruke viskerene da? Eller skal bilen nødbremse til full stopp? Eller skal bilen bare fortsette uten viskere med en varsel om at du må ta over? I verste fall så står trafikken stille rett bak neste sving og der kommer du uten at bilen kan se fremover. Ja, jeg krisemaksimerer, men det er heller ikke lite forlangt, det  bør være null risiko for uhell ved kjøring på autopilot, da er det essensielt at bilen kan se og det må skje på et øyeblikk, eller rettere sagt et visk med vindusviskerene.

geear

Sitat fra: Mobileum på fre 15. des 2023, kl. 14:02Problemet er med Y/3, og ikke S/X. Hvor ligger forskjellen?
Har ikke hatt det problemet på mine to Y, X-en visket oftere på skygger/broer, men kun ett sveip og for min del kun opplevd rimelig sjeldent.

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 16:25Hvis det skulle være tilfelle at tesla mot formodning skulle gi ut en softwareoppdatering som gir mulighet for å bruke autopilot uten at viskerene er aktivert, da går jeg utifra at autopilot ønsker å koble ut de gangene hvor viskerene i dag ønsker å aktivere.
Nå vet jeg ikke hvor du kjører, men jeg kjører på våte vei på grunn av salting, det er ikke noe regn.
Det som treffer ruta fra bilen foran som er sand, salt og fuktighet som tørker nesten umiddelbart når den treffer ei varm frontrute.

Det å bruke viskeren nå gjør ikke at sikten blir bedre, men verre, fordi man kliner dette utover og det tørker helt. så det som var nå en liten prikk er nå en lang strek, og når du ganger dette opp med 100-vis av slike prikker som blir dratt utover ser man egentlig ikke så mye.

Men viskerne fortsetter å gå og kliner mer av dette utover ruta, men bilen forflytter seg fremover på AP eller TACC så det er tydelig at den fortsatt ser godt nok selv om sikter har blitt verre, så hvorfor starten den viskerne i det hele tatt?

geear

Absurd nok tvungen auto visking, men ikke spyling. 😬

førategangtesla

Sitat fra: kaistian på fre 15. des 2023, kl. 20:58
Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 16:25Hvis det skulle være tilfelle at tesla mot formodning skulle gi ut en softwareoppdatering som gir mulighet for å bruke autopilot uten at viskerene er aktivert, da går jeg utifra at autopilot ønsker å koble ut de gangene hvor viskerene i dag ønsker å aktivere.
Nå vet jeg ikke hvor du kjører, men jeg kjører på våte vei på grunn av salting, det er ikke noe regn.
Det som treffer ruta fra bilen foran som er sand, salt og fuktighet som tørker nesten umiddelbart når den treffer ei varm frontrute.

Det å bruke viskeren nå gjør ikke at sikten blir bedre, men verre, fordi man kliner dette utover og det tørker helt. så det som var nå en liten prikk er nå en lang strek, og når du ganger dette opp med 100-vis av slike prikker som blir dratt utover ser man egentlig ikke så mye.

Men viskerne fortsetter å gå og kliner mer av dette utover ruta, men bilen forflytter seg fremover på AP eller TACC så det er tydelig at den fortsatt ser godt nok selv om sikter har blitt verre, så hvorfor starten den viskerne i det hele tatt?

Jeg går utifra at den ønsker å se bedre? Hvis den ikke ser så godt som den ønsker vil den følgelig fortsette å viske.

Godt mulig som du skriver at bilen ser greit nok for å fortsette på autopilot, iallefall en stund.

Men hvor lenge ser den godt nok? Ser den godt nok hvis en fugl driter på frontruta over kameraene i front som jeg nevnte lenger tilbake i tråden uten viskerene aktive? Og hva skal bilen gjøre da? Kjøre viskerene? Nødbremse? Bruke kun sidekameraene og gi fører beskjed om å ta over? I løpet av 10 sekunder i 80kmt så har du kjørt 220 meter. Det er ikke noe som jeg ønsker å gamble på iallefall.

Viskerene er nødt til å være aktive av en grunn og den forstår jeg 100%. Bilen er nødt til å se, 80kmt rett i bakenden på en trailer med motorstopp bak svingen gjør vondt, hvis du er heldig.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 16:25Men jeg mener at det er fullstendig vanvidd å skulle tillate å kjøre på autopilot uten at viskerene er aktivert.
Hvorfor??
Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 16:25da går jeg utifra at autopilot ønsker å koble ut de gangene hvor viskerene i dag ønsker å aktivere.
Nei det tror jeg ikke, ref mine poenger om vann på rute ut av tunnel. Jeg tviler på at autoviskere er koblet direkte mot AP, men at de lever sitt eget uavhengig av hva AP ser eller ikke.
Hvis AP "krever god sikt" så hadde ikke viskerne ventet mange sekunder med å starte ut av tunnel. Da hadde de starte rett før man kjører ut, hvis det regnet når man kjørte inn.
Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 16:25hva med akutte situasjoner? Du kjører på autopilot og en fugl driter på frontruten rett over hele kameraet slik at dette ser lite/ingenting.
Omtrent samme situasjon som når man møter et vogntog med masse vann i hjulsporene som lemper ruta full av vann uten at det er mulig å se en dritt. Har opplevd det et par ganger før autoviskere var tvang. AP kjørte selvsikkert selv om vi ikke så noe som helst et par sekunder. Husk at AP også to sidekameraer som ser mye. Kameraene i b-stolpen ser til og med fremover, men ikke foran bilen. Det er antakelig nok til å holde bilen trygt innenfor sin fil.
Hva gjør du når du helt overraskende plutselig ikke ser noe (eks.pga vannsprut)? Bråbremser eller håper på det beste mens du febrilsk prøver å starte viskerne?

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Jeg går utifra at den ønsker å se bedre? Hvis den ikke ser så godt som den ønsker vil den følgelig fortsette å viske.
Alle bortsett fra software utviklerne til Tesla vet at det å kjøre viskerne på ei rute med sand, salt ikke hjelper. Så det er ikke noe poeng å kjøre dem uten spylevæske.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Godt mulig som du skriver at bilen ser greit nok for å fortsette på autopilot, iallefall en stund.
Mange mil faktisk.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Men hvor lenge ser den godt nok?
Når jeg testet det var det mange mil og ruta ble bare verre og verre, til ett punkt jeg ikke synes det var forsvarlig å la den fortsette.
Men siden ruta hadde sprukket å skulle byttes kunne jeg gjør eksperimentet uten å være bekymret for riper.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Ser den godt nok hvis en fugl driter på frontruta over kameraene i front som jeg nevnte lenger tilbake i tråden uten viskerene aktive?
Hjelper det å dra fugldritten utover uten å tilføre væske for å vaske den ren?

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Og hva skal bilen gjøre da? Kjøre viskerene? Nødbremse? Bruke kun sidekameraene og gi fører beskjed om å ta over? I løpet av 10 sekunder i 80kmt så har du kjørt 220 meter. Det er ikke noe som jeg ønsker å gamble på iallefall.
Og dra dritten på rute utover og potensielt gjør at den ser mindre er en bedre løsning?

Sidenotis; alt dette hadde løst seg med en radar da den ser igjennom slik enkel ting.
Og snø som pakker seg løser man med sikkerlig varme.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Viskerene er nødt til å være aktive av en grunn og den forstår jeg 100%. Bilen er nødt til å se, 80kmt rett i bakenden på en trailer med motorstopp bak svingen gjør vondt, hvis du er heldig.
Bare det at viskerne ikke løser problemet slik forholdene er rundt Oslo nå for tiden, det må tilføres væske.
Selv det hjelper ikke på bilen min, for den klarer ikke å få væske der den trengs, foran kamera.
Tesla klarer ikke å løse det, de bytter viskere, men det hjelper lite da all spylevæske blir slengt ut til siden og over taket.

Handyman

De første bilene laster nå ned 2023.44.30.1
https://www.google.com/search?q=2023.44.30.1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nå vil man miste tilgang til AP i en ukes tid dersom man får mer enn 5 advarsler for uoppmerksomhet.

førategangtesla

Sitat fra: kaistian på fre 15. des 2023, kl. 22:52
Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Jeg går utifra at den ønsker å se bedre? Hvis den ikke ser så godt som den ønsker vil den følgelig fortsette å viske.
Alle bortsett fra software utviklerne til Tesla vet at det å kjøre viskerne på ei rute med sand, salt ikke hjelper. Så det er ikke noe poeng å kjøre dem uten spylevæske.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Godt mulig som du skriver at bilen ser greit nok for å fortsette på autopilot, iallefall en stund.
Mange mil faktisk.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Men hvor lenge ser den godt nok?
Når jeg testet det var det mange mil og ruta ble bare verre og verre, til ett punkt jeg ikke synes det var forsvarlig å la den fortsette.
Men siden ruta hadde sprukket å skulle byttes kunne jeg gjør eksperimentet uten å være bekymret for riper.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Ser den godt nok hvis en fugl driter på frontruta over kameraene i front som jeg nevnte lenger tilbake i tråden uten viskerene aktive?
Hjelper det å dra fugldritten utover uten å tilføre væske for å vaske den ren?

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Og hva skal bilen gjøre da? Kjøre viskerene? Nødbremse? Bruke kun sidekameraene og gi fører beskjed om å ta over? I løpet av 10 sekunder i 80kmt så har du kjørt 220 meter. Det er ikke noe som jeg ønsker å gamble på iallefall.
Og dra dritten på rute utover og potensielt gjør at den ser mindre er en bedre løsning?

Sidenotis; alt dette hadde løst seg med en radar da den ser igjennom slik enkel ting.
Og snø som pakker seg løser man med sikkerlig varme.

Sitat fra: førategangtesla på fre 15. des 2023, kl. 21:57Viskerene er nødt til å være aktive av en grunn og den forstår jeg 100%. Bilen er nødt til å se, 80kmt rett i bakenden på en trailer med motorstopp bak svingen gjør vondt, hvis du er heldig.
Bare det at viskerne ikke løser problemet slik forholdene er rundt Oslo nå for tiden, det må tilføres væske.
Selv det hjelper ikke på bilen min, for den klarer ikke å få væske der den trengs, foran kamera.
Tesla klarer ikke å løse det, de bytter viskere, men det hjelper lite da all spylevæske blir slengt ut til siden og over taket.

Jeg har samme erfaring med spyling, det fungerer dårlig i 80kmt+ og da spesielt passasjerside i ytterkant og da også over kamera.

Nå krisemaksimerer jeg for å få frem poenget mitt når det kommer til fugledritten  :laugh: og jeg tror ikke at vi kommer til å bli enige. Men ja, jeg vil heller at viskerene skal prøve å gni dritten bort fremfor å kjøre blind med de følger som faktisk kan skje.

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva slags løsning du ønsker hvis dette skulle være tilfelle. Altså hvis bilen er blind forann kamera og man får lov til å kjøre uten viskere, hva vil da skje? Skal bilen få lov under tvil til å viske eller skal bilen nødbremse? Jeg går utifra at du heller ikke ønsker at bilen kjører helt blind i front?

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fre 15. des 2023, kl. 23:56De første bilene laster nå ned 2023.44.30.1
https://www.google.com/search?q=2023.44.30.1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nå vil man miste tilgang til AP i en ukes tid dersom man får mer enn 5 advarsler for uoppmerksomhet.

Dette gjelder vel kun i USA etter som jeg har forstått.

model3pw

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA