Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

OlaM

Skjermen fryste seg hos meg i dag, på langtur. Ble plutselig ekstremt treg, typ 1 oppfriskning av bilde per minutt. Musikken fortsatte å spille og cruise control av/på funket, men speedometer som oppdaterer seg med 1/60 Hz er jo ikke ideelt. Ok etter restart med rullehjulene som tok ganske lang tid.

Noen andre som har opplevd det med denne softwaren, evt tidligere?
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. desember 2023, klokken 18:00Noen andre som har opplevd det med denne softwaren, evt tidligere?
Ikke sett noe sånt her. Virker som en minnelekasje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Kan hende det er S3XY-buttons commanderen som lager trøbbel.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:57Så skal det sies, på mine 2 stk Tesla, en Model 3 og en Y, så korrigerer ikke lysene for høyde før etter ca 1 km kjørt. På den distansen kan lysene peke enten for høyt eller for lavt, og på den måten forstyrre motgående trafikk.
Som regel er de for lav, og man ser tydelig at lysene spretter litt opp etter 1 km.
En gang i blandt er det helt motsatt, lysene peker rett til værs, og kommer ikke på rett høyde før etter 1 km. Akkurat det må Tesla få fikset.
Dette har jeg bare opplevd en gang. Da lyste lyktene merkbart for lavt en stund, før de plutselig spratt opp.
Helt klart en mangel, og feil i SW. Slik skal det ikke være, og dersom dette dette skjer ofte må du kontakt Tesla og be dem om å fikse problemet. Har også opplevd en gang at lysene justerte seg opp i forbindelse med SW-oppdatering. Heldigvis er det svært enkelt å justere lysene selv, men det skulle være helt unødvendig.
Tesla har et svært dårlig rykte på seg når det gjelder feiljustere lys, der er de suverent verst i klassen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 20:06Selvfølgelig har de automatisk lysjustering. Det er ett krav.

Model 3`en min har justert lys 1 gang, og det var rett etter jeg fikk bilen. At de er slapp på leveringsservice er ikke bra, men legger ikke stor vekt på det. Og den bilen er over 2 år. Har aldri rørt lysene etterpå.
Model Y`en har jeg jekket lysene ned ett like hakk, da de nok var i grenseland på høyden etter ett par blink langs veien.

Det er fortsatt sjåføren sitt ansvar for at lysene er korrekt justert, og Tesla har gjort det såre enkelt å fikse dette. Har man ikke kompetansen til det selv, så gjør nok mange verksteder det raskt og enkelt for deg.

Kan du vise til hvilke andre bilprodusenter som leverer biler med feiljusterte lys? Ja, tidens tann klusser til for andre også. Spesielt da biler uten automatisk regulering. For øvrig svært enkelt på mange andre biler, hvor man har et fysisk scrollehjul for denne justeringen.

Om det er så enkelt å justere på Tesla, hvorfor kjører da så mange med feiljusterte lys? De skjønner det rett og slett ikke. Og man venter helt til EU-kontroll før det endelig blir anmerkning på feiljusterte lys, og det korrigeres.

Kan du vise oss dokumentasjon på at Tesla har automatisk justering av lysene? Hvorfor er det da så mange med feiljusterte lys, enten om det er høyde, bredde eller lysmengde?

Vil jo ikke akkurat gjøre feilstatistikken til Tesla noe bedre om de ikke får gjennom en eneste bil på EU-kontroll pga feiljusterte lys.

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på torsdag 28. desember 2023, klokken 00:38
Sitat fra: geear på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:57Så skal det sies, på mine 2 stk Tesla, en Model 3 og en Y, så korrigerer ikke lysene for høyde før etter ca 1 km kjørt. På den distansen kan lysene peke enten for høyt eller for lavt, og på den måten forstyrre motgående trafikk.
Som regel er de for lav, og man ser tydelig at lysene spretter litt opp etter 1 km.
En gang i blandt er det helt motsatt, lysene peker rett til værs, og kommer ikke på rett høyde før etter 1 km. Akkurat det må Tesla få fikset.
Dette har jeg bare opplevd en gang. Da lyste lyktene merkbart for lavt en stund, før de plutselig spratt opp.
Helt klart en mangel, og feil i SW. Slik skal det ikke være, og dersom dette dette skjer ofte må du kontakt Tesla og be dem om å fikse problemet. Har også opplevd en gang at lysene justerte seg opp i forbindelse med SW-oppdatering. Heldigvis er det svært enkelt å justere lysene selv, men det skulle være helt unødvendig.
Tesla har et svært dårlig rykte på seg når det gjelder feiljustere lys, der er de suverent verst i klassen.

Jeg har dette ofte, lysene spretter opp ett lite hakk etter noen hundre meter kjøring etter start. Jeg sendte en forespørsel til tesla om dette sist vinter og de fortalte meg at dette var normalt. Jeg kan ikke finne igjen denne meldingen i appen desverre så jeg kan ikke huske nøyaktig hva de mente om det. Men lysbildet er fint og de lyser ikke for høyt.

Jeg har en model y performance og sommerdekkene er jo uberturbine med staggered oppsett, bakdekkene blir jo da også 14mm større i diameter, eller 7mm høyere bak i tillegg til at de er bredere, vinterstid kjører jeg på 19" gemini da med lik høyde. Usikker på om dette kan ha noe å si, selv om jeg konfigurerer dette i bilen ved bytte mellom sommer/vinter.

Nihon

Når jeg fikk min bil fra Tesla så pekte lysene på månen, men etter noen minutter så justerte de seg til normal høyde og har holdt seg der. Har ikke hatt noen blinke på meg så langt så regner med at det er i orden nå.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 28. desember 2023, klokken 10:37Jeg har dette ofte, lysene spretter opp ett lite hakk etter noen hundre meter kjøring etter start. Jeg sendte en forespørsel til tesla om dette sist vinter og de fortalte meg at dette var normalt. Jeg kan ikke finne igjen denne meldingen i appen desverre så jeg kan ikke huske nøyaktig hva de mente om det. Men lysbildet er fint og de lyser ikke for høyt.

Jeg har en model y performance og sommerdekkene er jo uberturbine med staggered oppsett, bakdekkene blir jo da også 14mm større i diameter, eller 7mm høyere bak i tillegg til at de er bredere, vinterstid kjører jeg på 19" gemini da med lik høyde. Usikker på om dette kan ha noe å si, selv om jeg konfigurerer dette i bilen ved bytte mellom sommer/vinter.
Det er selvfølgelig mulig at dette har hendt flere ganger enn den ene jeg la merke til. Man legger neppe merke til det når det er lyst, men det har definitiv ikke hendt mer enn den ene gangen mens det var mørkt.
7mm er ikke på lang nær nok til å forklare hvor mye mine lykter lyste for lavt. Jeg måtte nok ha senket bakenden på bilen nesten 15cm for at lyktene skulle ha lyst langt nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Nå har jeg kjørt en stund med denne oppdateringen og må si at vindusviskerne fungerer helt strålende nå  :+1:  :laugh:

Nå fungerer de omtrent helt perfekt, det eneste må være hvis det er småyr, så hender det at jeg må trykke en gang i blant på knappen. Likevel foretrukket fremfor full rulle på viskerene ved småyr.

Da er det kanskje på tide med en ny oppdatering snart som gjør at viskerene går på full rulle igjen?  :laugh:  :laugh:

OlaM

Skal kjøre på ski i morgen tidlig, lav sol i mot og sikkert skitten på veien. Blir en fin test på tørrvisk.
'21 3LR

Nihon

Sitat fra: førategangtesla på fredag 29. desember 2023, klokken 20:08Da er det kanskje på tide med en ny oppdatering snart som gjør at viskerene går på full rulle igjen?  :laugh:  :laugh:

Ikke si det for høyt, det er mange klager på det amerikanske Tesla motors club på at automatisk visking ikke visker i det hele tatt etter siste oppdatering og at den er helt ubrukelig nå.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

førategangtesla

Sitat fra: Nihon på fredag 29. desember 2023, klokken 21:40
Sitat fra: førategangtesla på fredag 29. desember 2023, klokken 20:08Da er det kanskje på tide med en ny oppdatering snart som gjør at viskerene går på full rulle igjen?  :laugh:  :laugh:

Ikke si det for høyt, det er mange klager på det amerikanske Tesla motors club på at automatisk visking ikke visker i det hele tatt etter siste oppdatering og at den er helt ubrukelig nå.

Sier du det. Da går den kanskje tilbake til å viske på full rulle igjen  :laugh:

Typisk, nå som den fungerer så fint

stefse

Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

førategangtesla

Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

Er dette noe du oppdaget i Tyskland? Andre lover/regler kanskje? Jeg har ikke opplevd noe av dette etter siste oppdatering. Det jeg har merket forskjell på er at jeg ganske umiddelbart må røre rattet etter aktivering, ellers oppfører den seg som den har gjort tidligere. Trenger mye mindre bevegelse i rattet for å vise at jeg er der også nå.

Kim-

Den er absolutt blitt mer sensitiv på å si ifra. Så kanskje 5-8 sekunder åå skjermen uten å se opp og fikk varsel om å følge med på veien
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA