Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kaldt, batteriet krymper, eller forbruket som øker, eller begge deler?

Startet av Balaklava, mandag 04. desember 2023, klokken 13:46

« forrige - neste »

Balaklava


Har alltid fulgt med på forbruket og regnet forbruk/kapasitet. Ser at forbruket øker vesentlig om vinteren, men har ikke sett at "batteriet krymper", kapasiteten minker.

Så, hva er det som skjer utover økt forbruk. Er det faktisk sånn at batteriet ikke klarer å yte hele kapasiteten når det blir kaldt nok?

minibiti

I do not know how it works exactly, but at least on my car the available capacity of the battery is dependent of its temperature.
During cold  winter days with a pack at -10, I easily lose 10% capacity.

Moreover, a cold battery pack has a higher internal resistance so more energy is wasted just transporting the electrons out.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

daktari

Legg til at
-kaldere luft har høyere tetthet, så økt luftmotstand
-varmebehov i bilen, mye glass, ikke akkurat 20 cm glava
-økt intern friksjon pga lav temp, dvs tyngre olje?
-mye slaps og vått gir økt rullemotstand
-myke dekk med mer grep gir mer rullemotstand?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: minibiti på mandag 04. desember 2023, klokken 14:07I do not know how it works exactly, but at least on my car the available capacity of the battery is dependent of its temperature.
During cold  winter days with a pack at -10, I easily lose 10% capacity.

Moreover, a cold battery pack has a higher internal resistance so more energy is wasted just transporting the electrons out.
Energien i batteriene oppfører seg i kulde, litt som luft oppfører seg under trykk som dykkere spesielt er kjent med. Altså, når det er kaldt "krymper" energien seg som luften under høyt trykk, men volumet som skal ut, er det samme. Ergo forbruker man mer. Man snakker gjerne om at motstanden øker, altså resistensen.

Når batteriene blir varmere, utvides dette, og den samme energien tar mer plass, igjen som luften øker i volum når trykket avtar. Volumet som skal forbrukes er mindre, men da forbrukes mindre energi på samme volumet. Altså resistensen avtar.

Nå er det riktignok ikke slik at elektronene blir mindre eller større, men som med det meste, så beveger de seg mindre i kulde, og effektiv energi man klarer å utnytte blir da mindre. Når de blir varmere, så øker hastigheten på elektronene, og man får derfor mer effekt av disse. For noen stoffer er det slik at man kan se lite endring i faktisk volum, mens for andre er det langt større endringer.

Derfor brukes energi til å få opp varmen i batteriene, slik at energien skal blir lettere og utnytte. Dette krever selvsagt ekstra energi i forhold til når det allerede er varmt eller optimal temperatur. Blir det for varmt igjen, så må man kjøle ned batteriet, så da går det med noe ekstra energi der og.

Dette i tillegg til alle de andre faktorene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA