2021 Bytte/forbedre dempere for mer comfort

Startet av Ampéreson, mandag 04. desember 2023, klokken 12:59

« forrige - neste »

Ampéreson

Har en TMY 21 fra Shanghai, den er for å si det pent, under min toleranse vdr. comfort fra demperene. Dette har vært en verkebyll siden jeg kjøpte den og har nå for alvor begynt å leke med tanken på å fikse problemet.

Har 21" Performance hjul på sommer og 19" til vinter, og jeg må si det var liten til ingen forskjell i comforten mellom 21" og 19".

Er det noen som har byttet dempere eller fjærer på en TMY fra Shanghai hvor comforten ble bedre?

Forslag mottas med glede.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

MyMuffin

Sitat fra: Ampéreson på mandag 04. desember 2023, klokken 12:59Har en TMY 21 fra Shanghai, den er for å si det pent, under min toleranse vdr. comfort fra demperene. Dette har vært en verkebyll siden jeg kjøpte den og har nå for alvor begynt å leke med tanken på å fikse problemet.

Har 21" Performance hjul på sommer og 19" til vinter, og jeg må si det var liten til ingen forskjell i comforten mellom 21" og 19".

Er det noen som har byttet dempere eller fjærer på en TMY fra Shanghai hvor comforten ble bedre?

Forslag mottas med glede.

Fakset fra Reddit, Her er det en fyr med 21 model Y som kontaktet tesla. betalt 5k for (2023) deler fra Tesla og 6.5k for installasjon (utført hos tredjepart). Bemerk at dette var i USA.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok vurdert å vente på "Juniper" oppgraderingen og byttet bil. Man får sjeldent igjen for slike oppgraderinger.

https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/12c3t44/updated_2021_model_y_to_2023_new_coils_and/
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Ampéreson

Takk for tipset, jeg skal undersøke med Tesla om det er mulig å få til.
2021 Model Y LR Blå

Andreas84

[/quote]
Man får sjeldent igjen for slike oppgraderinger.
[/quote]

Rundt 11k i USA.. hvis det går an å få det gjort for rundt 20k i Norge høres det ut som en oppgradering en ikke nødvendigvis trenger å tape på. Siden det er performance modell med ultralyd sensor.

Radial

Man får sjeldent igjen for slike oppgraderinger.
[/quote]

Rundt 11k i USA.. hvis det går an å få det gjort for rundt 20k i Norge høres det ut som en oppgradering en ikke nødvendigvis trenger å tape på. Siden det er performance modell med ultralyd sensor.
[/quote]

Trådstarter har 2021 LR, men har skaffet seg 21" Performance hjul.

Vi har 2023 og 2021, det er definitivt forskjell. Ville dog søkt nøye etter noe seriøse ettermarkeds-greier, fremfor Tesla Originalt..for 20-30k er det ikke verdt.

Hører derimot disse "Mountain pass" kit'ene i statene endrer hele bilen til en mye mer comfy doning, og noe slikt ville vært mer for pengene om det fantes i EU.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Hjelper ikke med amerikanske greier som ikke har TÜV, må ha papirer..ellers blir det vanskelig å drifte bilen
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ampéreson

Spurte Tesla om tilbud på oppgradering av fjærene til Comfort her er svaret:

Hei

Desverre er ikke dette en oppgradering som vi har tilgjengelig og kan derfor ikke tilby. Alle tilgjengelige opgraderinger for din bil kan du finn i appen under oppgraderinger.

2021 Model Y LR Blå

torsteinlyngoy

Jeg fikk samme svar fra Tesla. Virker som det enklere å bestille ettermarked-dempere, enn å få tak i 2023-demperne fra Tesla. Tipper Tesla er omtrent like steil på garanti om det er montert uautoriserte 2023-deler på en 2021 eller TûV-godkjente 3. parts dempere.

Dette er diskutert en del på https://tff-forum.de/t/tein-komfortstossdaempfer-fuer-model-y/292815
(Jeg brukte google-translate på hele sida)

Virker å være ganske positiv erfaring med å kun bytte støtdemperne til f-eks Teine EnduraPro eller ..Pro Plus. Det er en relativt rimelig oppgradering sammenlignet med andre oppgraderinger av understellet. Her beholdes bakkeklaringen uendret.

En del interessante youtube videoer som demonstrerer forskjellen mellom Teine-demperne og standard-demperne av ulike årganger. Det virker som det er en betydelig komfortoppgradering om en har 2021 eller 2022 modellen. I direkte sammenligning virker det som de foretrekker Teine demperne over standard 2023 også. Men 2023 er blitt en god del bedre, så usikker på om jeg ville  synes det er verdt pengene der. Mye annet å bruke penger på om dagen... Men jeg syntes den nye 2023 demobilen var vesentlig roligere på veien enn vår 2022 LR, så jeg vurderer å bestille meg et sett Teine EnduraPro plus. Kommer trolig på ca 8-9000 m frakt og mva. Montering selv eller i tillegg.

Virker uansett ikke som Tesla har brukt mye penger på demperne, og de første modellene er spesielt ille.   

Radial

Tein er bra saker, bare positivt å si om de i andre sammenhenger👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

petersv

Du får som oftest kjøpe det du vil fra Tesla så lenge du snakker rett med delelageret og delene ikke er "restricted".

www.youtube.com/watch?v=Lmq648g1KYg

OlaM

Håper du oppdaterer tråden hvis du går for det, eventuelt gjør masse research først. Mitt inntrykk er at de som endrer dempere for komforten sin del ikke blir helt fornøyde. Det er synd at så stor del av ettermarkedet handler om å senke og å gjøre stivere.
'21 3LR

Radial

Ja det er litt morsomt, for -21 Y er stivere enn en Msport bmw, noe de fleste er ganske fornøyd med...også er det en romslig familiebil, ikke en racerbil (egentlig).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Kan vel være litt feilmontering også det der i Reddit posten.

Strammer man alle skruer 100% uten vekt på hjula (veldig vanlig), så setter man potensielt spenn i enkelte fòringer, som igjen kan gi knirk. For lite moment på boltene gir også tilsvarende effekt, men da er det gjerne en metall-mot-metall knirk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Radial på fredag 08. desember 2023, klokken 19:58Kan vel være litt feilmontering også det der i Reddit posten.

Strammer man alle skruer 100% uten vekt på hjula (veldig vanlig), så setter man potensielt spenn i enkelte fòringer, som igjen kan gi knirk. For lite moment på boltene gir også tilsvarende effekt, men da er det gjerne en metall-mot-metall knirk.

Det har jeg vært utsatt for på en Audi 80. Hadde bilen på EU kontroll og fikk beskjed om slakk i nedre foringer foran på begge sider. Satte bilen på verksted og fikk byttet og sjekket ut EU kontrollen. Ved neste kontroll var det samme problem - da byttet jeg selv og viste bilen. Siden var det null problem med foringer så lenge jeg hadde bilen og det var leeenge.

Sier vel litt om verksteder, og andre steder. I midt tilfelle ble boltene dratt til når hjulene hang ubelastet av bilen på verkstedet. Dermed var foringene allerde sterk belastet når hjulene kom på veien...kunne jo ikke gå bra men da var vel verkstedet sikret mer jobb 😬
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA