Innrapportering av feil hastighet registrert i bilen

Startet av MrWood, man 04. des 2023, kl. 12:49

« forrige - neste »

MrWood

Møller Norge ber oss om å kontakte vår lokale forhandler og beskriver problemene med at bilen tror det er en annen hastighet enn skiltene langs veien sier. Be forhandleren opprette "teknisk melding" til teknisk avdeling hos Møller. De kan da rapportere dette videre i VWs system.

At bilen plutselig endrer fart basert på uriktige opplysninger om fartsgrensene er noe som bør kunne løses. Møller oppgir at VW baserer seg på kartdata fra HERE, men kartdataene hos HERE visere rett hastighet her på en strekning hvor jeg kjører, mens bilen er overbevist om en annen hastighet (90kmt, som det ikke har vært på 20 år på den veien). Jeg vil tro VW også henter kartdata fra vegvesen.no sine kart. Vegvesenet sine kart bør være oppdatert, men det klarer jeg ikke å verifisere.

Et annet problem jeg opplever er når jeg kjører i en tunell som går under en vei på bakkenivå og bilen endrer hastighet til fartsgrensen på veien over tunellen. Dette bør også kunne løses.

Rapporter inn problemene med navigasjonen som du måtte ha. Jo flere som beskriver feilene de opplever til forhandleren, jo større er sjangsen for at VW løser problemene.

MinID

De fleste av oss slå tidlig av denne funksjonen. Dette er noe veldig mange bilmerker sliter med, men enig at de burde fått det bedre til.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

i3/RSiV

Kan jo sjekke Statens vegvesen her hva strekningen skal vise av fartsgrense.

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@360122,6869774,4/hva:!(category~(type~enum~id~2021)id~105)~

Legg til søkeparametere og filter, trykk på strekningen i kartet. Her kan feil meldes hvis kartet ikke er riktig oppdatert.

MrWood

Sitat fra: i3/RSiV på man 04. des 2023, kl. 20:52Kan jo sjekke Statens vegvesen her hva strekningen skal vise av fartsgrense.

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@360122,6869774,4/hva:!(category~(type~enum~id~2021)id~105)~

Legg til søkeparametere og filter, trykk på strekningen i kartet. Her kan feil meldes hvis kartet ikke er riktig oppdatert.

Takk!
Den var nyttig.
Det er ingen 90-soner i Bergens-området, slik bilen påstår. Jeg lurer på hvor feilkilden kan være.

Orbit

VW bruker kart fra Here. Du kan sjekke hva som ligger i kartene her: https://mapcreator.here.com

Zoomer du inn på nivå 16 eller høyere, kan du også få fargekoding på hvilken hastighet de forskjellige veiene ligger inne med (se verktøylinje nede til høyre i kartet), tilsvarende hva Vegvesenet har. Har du noen konkrete eksempler på hvor bilen mener det der 90? (Og er kartet oppdatert?)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Så er det ikke nødvendigvis slik at VW fortløpende implementerer oppdateringer fra Here i bilene. Men de burde gjort det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MrWood

Sitat fra: Orbit på ons 06. des 2023, kl. 10:32VW bruker kart fra Here. Du kan sjekke hva som ligger i kartene her: https://mapcreator.here.com

Zoomer du inn på nivå 16 eller høyere, kan du også få fargekoding på hvilken hastighet de forskjellige veiene ligger inne med (se verktøylinje nede til høyre i kartet), tilsvarende hva Vegvesenet har. Har du noen konkrete eksempler på hvor bilen mener det der 90? (Og er kartet oppdatert?)

Jeg har sjekket kartet fra Here og det er rett.
Rv 555 vest for Bergen mellom byen og Knappentunellen. Her mener bilen det er 90.

Kjørte nye E39 fra Halhjem i Os mot Bergen i går. Litt inn i 80 sonen mener bilen det er 90, før neste skilt litt lenger bort viser 100. Bilen får med seg skilt og justerer seg inn. Kjører man på Travel assist så blir det litt rykk og napp. Dette er en ny vei og det har aldri vært 90. Ser bilen på veien og tolker hva fartsgrensen bør være ut i fra striper, bredde eller andre ting? Det ville i så fall overraske meg.

RobinB

Her i Svolvær mener bilen at det er 50 i 30 sonen flere plasser, det er et helt ubrukelig system som fort kan gjøre at boten blir stor en dag!

Orbit

I Svolvær er det Vegvesenet som har bommet totalt. Det er bare noen få stubber med 30 km/t i deres kart (merket i grønt). Jeg ser på Google Maps at i alle fall de store avkjøringene fra E10 er merket med "Sone 30" en gang mellom 2010 og 2018. Gjelder dette nå i praksis hele sentrum utenom E10?

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RobinB

Det er 30 sone i hele sentrum og i alle stikkveier i Svolvær, ser at det kommer opp i bilen at det er 50 sone der det er merket med 30.

Orbit

Da er feilmelding send Vegvesenet (som sikkert vil skylde på kommunen siden det er kommunal veg), samt at det er rettet opp hos Here. Det siste vil typisk ikke komme som kartoppdatering til bilen før om et års tid.

Bilens kamera forstår ikke betydningen av sone-skilt, så etter å ha passert inn i sonen bruker den kun kartet som referanse etter neste kryss (siden bilen ikke lenger ser noe skilt). Det var det jevt over 50 km/t i Svolvær innenfor 30-sonen. Dersom du kjører Leirskoleveien, vil du også finne en bit nord for fotballbanen som bilen (med dagens kart) vil tro har 80-sone!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gte-bjørn

I tillegg til alle tilfeller av feil fartsgrense (min ID.3 leser bl.a. av og til 60 som 50), så er det annen ting jeg stusser over: Den skifter ikke mening om hva fartsgrensen er før ca. 50 meter *etter* skiltet. Det gjelder uansett om den endres opp eller ned. Den rekker gjerne å komme med varsel om for høy fart før den ombestemmer seg, selv om jeg har stilt inn på å varsle kun ved 5 over.

Bilen jeg prøvekjørte før bestilling gjorde det samme.

TJV

Kan bekrefte at den viser 90 i 80-sonen nord i Bergen også. Men én gang man kommer inn på 4-felts motorvei viser den 90, begge retninger. Var vel 90 på den veien før, men ikke siste 20 år. Vegvesenet sine sider viser 80. Står ingen skilt langs veien som kan tolkes feil, den bare viser plutselig 90.
Tror faktisk jeg stikker innom Møller neste uke og rapporterer inn den feilen. De ønsker sikkert ikke bryderiet med å lage en sak, men håper vi er mange som gjør det. Da får de velge om de vil løse det eller ha en jevn strøm av klager.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: TJV på tor 07. des 2023, kl. 23:50Kan ...
Tror faktisk jeg stikker innom Møller neste uke og rapporterer inn den feilen. De ønsker sikkert ikke bryderiet med å lage en sak, men håper vi er mange som gjør det. Da får de velge om de vil løse det eller ha en jevn strøm av klager.
Fint å få det innrapportert :+1:

Gazer75

Berre å slå av slikt automatisk skit. Er ikkje modent nok og alt for mange kjelder til feil.

eGolfen min les skilt og kan klage, men den justerer heldig vis ikkje ACC. Slo vel av lydvarsel for hastigheit sidan den hadde ein tendens til å lese feil skilt på sideveg osv.
2020 e-Golf (2023-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA