Pendlebil ca.70km per dag. Hvilken?

Startet av Akira411, søn 03. des 2023, kl. 23:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på man 04. des 2023, kl. 17:38Dere vet at disse Pure/iD..4 noen av dere anbefaler, til 5000 kr ekstra/mnd for trådsstarter, mangler basic utstyr som vp?

Hva er det som gjør at Varmepumpe er så viktig for en bil som skal kjøre 70km per dag? Trenger absolutt ikke bli 5000 ekstra per måned.

To av mine Teslaer har ikke hatt varmepumpe. De var vel så komfortable (enda raskere varme).
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Jeg tror enkeltes fobier mot manglende varmepumpe henger igjen fra da elbilene hadde batteri på 20-30 kWt. Da kan vp fort utgjøre 20-25% ekstra rekkevidde (som i utgangspunktet er lav). Om en bil med 60kWt batteri har vp eller ikke har minimal betydning, og utgjør kanskje i størrelsesorden 5-10% rekkeviddetap.
Da "alle" skulle ha e-Golf var det om å gjøre og ikke kjøpe katta i sekken (bil uten vp).

Sett i ettertid er det nettopp varmepumpa som er største svakheten og potensielle utgiften for  e-Golf utenfor garanti. Kompressorhavari og sensorfeil blant annet. Bare se på trådene i e-Golf-delen av forumet. Side ned og side opp om folk som kun får kald luft fra anlegget. Når jeg først er inne på e-Golf så spiser den bremseskiver (rust), og jeg måtte bytte disse ved hver EU-kontroll (ja, jeg bremset jevnlig hardt for å slite på skivene uten hell). ID.3/4 feks har trommelbremser bak og har derfor mindre vedlikeholdskostnader relatert til det.

Trådstarter mer enn hinter til at han ønsker seg en bil uten store vedlikeholdsutgifter og ikke nødvendigvis så mye rekkevidde. Da synes jeg det ikke er noe ulempe at bilen "mangler" varmepumpe.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

TB

Her er en bil med god rekkevidde, 2 år gammelt batteri, halvt år gjenstående fabrikk garanti og en ok pris innenfor budsjett?
Støtter forvarming via programmering i bilen, om ladekabel står i. Det er ikke en som aldri virker her.. :-)
Rattvarme skal være standard i alle modellene, bilen blir fort varmt selv når det minus 15, eller kaldere.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=318064267

(Hyundai KONA har varmepumpe, det kan være positivt, eller negativt..)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Moas

2019 utgaven av Kona er vel noe av det verste av elbiler som er solgt i Norge? Min 2019 hadde feil på motor, girkasse, hovedbatteri, ac, interiør som datt sammen, ladeluke som alltid frøs, lakkfeil osv. Å eie en 2019 etter at garantien går ut kan altså bli svært dyrt.

Kjøp heller en nyere utgave
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

edyrli

Om rekkevidde og plass er nok og man har tenkt igjennom problematikken rundt Chademo lading så er jeg enig i at Leaf er et av de beste kjøpene. Driftsikker og mye for pengene.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA