Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K Autocharge

Startet av storeulv, lørdag 02. desember 2023, klokken 21:06

« forrige - neste »

storeulv

Da har man testet plug & charge hos Circle K. Første ladesesjon gikk bra, og nå er jeg spent på hvordan det går neste gang, dvs om den kjenner igjen bilen uten problemer.
Bilen er en 2020 e-tron 50
Audi e-tron 50AS MY 2020

TB

#1
I følge artikkel i TU støtter ikke noen av bilene fra Volkswagen-gruppen Autocharge?

https://www.tu.no/artikler/na-kan-hurtiglading-starte-automatisk-hos-flere-operatorer-men-ikke-med-disse-bilene/540449
SitatStorprodusent støtter ikke
Det er bare ett stort men: Ikke alle biler kan bruke teknologien.

Den største aktøren som glimrer med sitt fravær, er Volkswagen-gruppen. Øyvind Rognlien Skovli hos importør Harald A. Møller forteller at det ikke har vært noen endring i saken siden TU skrev om Autocharge i fjor. Da svarte Skovli at fabrikken heller prioriterer den konkurrere teknologien Plug&Charge – som du kan lese mer om her.

Volkswagen-konsernet har merkene Audi, Cupra, Seat, Porsche og Skoda i tillegg til Volkswagen. Så langt i år er hver femte nye personbil i Norge enten en Volkswagen, Skoda eller Audi, ifølge tall fra OFV. I fjor var det nesten hver fjerde.

Det er en teknisk årsak til at Volkswagen-konsernets biler ikke er kompatible med Autocharge: Teknologien bruker bilens MAC-adresse for å automatisk identifisere brukeren. MAC-adressen utveksles via bilens CCS ladekontakt (se faktaboks).

Dette krever at bilen har en unik, statisk MAC-adresse.

Camilla Moe, teknologisjef i operatøren Mer, har tidligere forklart at biler bygget på Volkswagens MEB-plattform bytter MAC-adresse hele tiden. De kan dermed ikke bruke MAC-adressen til identifisering for Autocharge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:19I følge artikkel i TU støtter ikke noen av bilene fra Volkswagen-gruppen Autocharge?

https://www.tu.no/artikler/na-kan-hurtiglading-starte-automatisk-hos-flere-operatorer-men-ikke-med-disse-bilene/540449
SitatStorprodusent støtter ikke
Det er bare ett stort men: Ikke alle biler kan bruke teknologien.

Den største aktøren som glimrer med sitt fravær, er Volkswagen-gruppen. Øyvind Rognlien Skovli hos importør Harald A. Møller forteller at det ikke har vært noen endring i saken siden TU skrev om Autocharge i fjor. Da svarte Skovli at fabrikken heller prioriterer den konkurrere teknologien Plug&Charge – som du kan lese mer om her.

Volkswagen-konsernet har merkene Audi, Cupra, Seat, Porsche og Skoda i tillegg til Volkswagen. Så langt i år er hver femte nye personbil i Norge enten en Volkswagen, Skoda eller Audi, ifølge tall fra OFV. I fjor var det nesten hver fjerde.

Det er en teknisk årsak til at Volkswagen-konsernets biler ikke er kompatible med Autocharge: Teknologien bruker bilens MAC-adresse for å automatisk identifisere brukeren. MAC-adressen utveksles via bilens CCS ladekontakt (se faktaboks).

Dette krever at bilen har en unik, statisk MAC-adresse.

Camilla Moe, teknologisjef i operatøren Mer, har tidligere forklart at biler bygget på Volkswagens MEB-plattform bytter MAC-adresse hele tiden. De kan dermed ikke bruke MAC-adressen til identifisering for Autocharge.
OMG hvorfor kan ikke bare VW høre med på en prosess som gjør at deres bilkjøpere kan være med på all ny utvikling. At MEB legger opp bytting av MAC adr hele tiden må vel enkelt kunne endres på hvis de VW vil det.

TB

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:27OMG hvorfor kan ikke bare VW høre med på en prosess som gjør at deres bilkjøpere kan være med på all ny utvikling. At MEB legger opp bytting av MAC adr hele tiden må vel enkelt kunne endres på hvis de VW vil det.

Teknisk sett kan det trolig løses, men trolig er det økonomiske motiv. Og, litt sikkerhet... kanskje?

SitatVolkswagen, en av verdens største bilprodusenter, satser heller på konkurrenten Plug&Charge. Trolig også strategiske vurderinger rundt bilprodusenters valg om å ikke støtte Autocharge.

Spesielt én ting skiller de to konkurrentene, og det er hvem som får kundeforholdet og pengene du betaler for ladingen.

Med Autocharge får ladeoperatøren kundeforholdet og pengene. Du må sette opp et eget kundeforhold til hver av operatørene som tilbyr Autocharge og registrere bilen hos hver operatør første gang du skal bruke det.

Inntektsmuligheter for bilprodusentene
Plug&Charge er derimot basert på at man skal ha ett kundeforhold og så roame mellom de ulike operatørene som støtter Plug&Charge. Slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement. Det betyr ekstra inntektsmuligheter for produsenten.

Volkswagen, BMW og Mercedes er tre av bilprodusentene som har bredest støtte for Plug&Charge på sine modeller. Felles for de tre er at alle er medeiere i Hubject. Det er den sentrale godkjenningsaktøren for Plug&Charge. Hubject får sin del av inntektene fra Plug&Charge-lading.

Plug&Charge har imidlertid lite utbredelse i Norge i dag: Kun Ionity- og E.ON-nettverkene støtter det.

Autocharge later imidlertid til å få større og større utbredelse, men løsningen har fått kritikk for sikkerheten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Ved at Autocharge benytter MAC adressen vil det med riktig utstyr være mulig å endre MAC adressen på en bil, og dermed lade på andre sin konto. Jeg har testet autocharge bare ved Mer, de varsler via app med en gang lading starter. Har en app aktivert vil en raskt oppdage en blir svindlet.

Om svindel blir et problem kan det tenkes ladeoperatørene krever app må være installert på telefonen, og det automatisk blir sjekket telefonen er på samme sted som lading starter - for å redusere risiko for svindel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

storeulv

Mulig at biler badet på MEB ikke fungerer da de bytter MAC hele tiden (HVORFOR?????), men min e-tron ladet nå. Det kan være fordi den IKKE er en MEB-bil?
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: storeulv på lørdag 02. desember 2023, klokken 22:29Mulig at biler badet på MEB ikke fungerer da de bytter MAC hele tiden (HVORFOR?????), men min e-tron ladet nå. Det kan være fordi den IKKE er en MEB-bil?
Kanskje du belastet en annen bil sin MAC?  :o
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TB

#7
Sitat fra: storeulv på lørdag 02. desember 2023, klokken 22:29Mulig at biler badet på MEB ikke fungerer da de bytter MAC hele tiden (HVORFOR?????), men min e-tron ladet nå. Det kan være fordi den IKKE er en MEB-bil?

Slik jeg leser: VW bytter MAC adressen pga de mener det ikke er en sikker måte å identifisere en bil på. Plug&Charge der VW er involvert er mye sikrere.

Fordel med Autocharge er det er enklere og rimeligere å implementere. Men, ikke like sikkert.

Årsak til at din bil ladet første gang kan være pga første gang startes ladingen via appen. Om det fungerer neste gang gjenstår å se?

Slik jeg forstår bytter alle biler fra VW gruppen mac adressen, men det kan være noen unntak.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#8
Vet ikke om jeg forstår helt hvorfor bare Autocharge støttes.

Circle K eier jo 50% av Elton, burde tilbydd Plug & Charge på Circle K via Elton. Da vil Circle K fortsatt ha ett fortrinn med kundeforhold selv om det er indirekte via Elton. Går Elton bra så går Circle K bra siden de er på eiersiden. Kanskje jeg misforstår noe?

Litt på siden: Elbilforeningens Ladeklubb har jo Plug & Charge støtte, har aktivert men ikke hatt bruk for å teste det. Om Circle K åpner opp for Plug & Charge da vil jeg kunne lade hos Circle K via Ladeklubben?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

#9
Sitat fra: TB på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:27OMG hvorfor kan ikke bare VW høre med på en prosess som gjør at deres bilkjøpere kan være med på all ny utvikling. At MEB legger opp bytting av MAC adr hele tiden må vel enkelt kunne endres på hvis de VW vil det.

Teknisk sett kan det trolig løses, men trolig er det økonomiske motiv. Og, litt sikkerhet... kanskje?

SitatVolkswagen, en av verdens største bilprodusenter, satser heller på konkurrenten Plug&Charge. Trolig også strategiske vurderinger rundt bilprodusenters valg om å ikke støtte Autocharge.

Spesielt én ting skiller de to konkurrentene, og det er hvem som får kundeforholdet og pengene du betaler for ladingen.

Med Autocharge får ladeoperatøren kundeforholdet og pengene. Du må sette opp et eget kundeforhold til hver av operatørene som tilbyr Autocharge og registrere bilen hos hver operatør første gang du skal bruke det.

Inntektsmuligheter for bilprodusentene
Plug&Charge er derimot basert på at man skal ha ett kundeforhold og så roame mellom de ulike operatørene som støtter Plug&Charge. Slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement. Det betyr ekstra inntektsmuligheter for produsenten.

Volkswagen, BMW og Mercedes er tre av bilprodusentene som har bredest støtte for Plug&Charge på sine modeller. Felles for de tre er at alle er medeiere i Hubject. Det er den sentrale godkjenningsaktøren for Plug&Charge. Hubject får sin del av inntektene fra Plug&Charge-lading.

Plug&Charge har imidlertid lite utbredelse i Norge i dag: Kun Ionity- og E.ON-nettverkene støtter det.

Autocharge later imidlertid til å få større og større utbredelse, men løsningen har fått kritikk for sikkerheten.
Det økonomiske motivet ligger vel i at VW, sammen med MB og BMW så vidt jeg husker, er de som eier firmaet som alle Plug & Charge-biler i Europa må benytte, om de skal støtte Plug & Charge.

Disse som det sies krever for stor del av kaka fr andre bilprodusenter og ladestedene/kjedene for å få støtte for den tjenesten.

Og som i sin tur fører nå til at flere går til konkurrenten Autocharge.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:27
Sitat fra: TB på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:19I følge artikkel i TU støtter ikke noen av bilene fra Volkswagen-gruppen Autocharge?
https://www.tu.no/artikler/na-kan-hurtiglading-starte-automatisk-hos-flere-operatorer-men-ikke-med-disse-bilene/540449
SitatStorprodusent støtter ikke
Det er bare ett stort men: Ikke alle biler kan bruke teknologien.
Den største aktøren som glimrer med sitt fravær, er Volkswagen-gruppen. Øyvind Rognlien Skovli hos importør Harald A. Møller forteller at det ikke har vært noen endring i saken siden TU skrev om Autocharge i fjor. Da svarte Skovli at fabrikken heller prioriterer den konkurrere teknologien Plug&Charge – som du kan lese mer om her.
Volkswagen-konsernet har merkene Audi, Cupra, Seat, Porsche og Skoda i tillegg til Volkswagen. Så langt i år er hver femte nye personbil i Norge enten en Volkswagen, Skoda eller Audi, ifølge tall fra OFV. I fjor var det nesten hver fjerde.
Det er en teknisk årsak til at Volkswagen-konsernets biler ikke er kompatible med Autocharge: Teknologien bruker bilens MAC-adresse for å automatisk identifisere brukeren. MAC-adressen utveksles via bilens CCS ladekontakt (se faktaboks).
Dette krever at bilen har en unik, statisk MAC-adresse.
Camilla Moe, teknologisjef i operatøren Mer, har tidligere forklart at biler bygget på Volkswagens MEB-plattform bytter MAC-adresse hele tiden. De kan dermed ikke bruke MAC-adressen til identifisering for Autocharge.
OMG hvorfor kan ikke bare VW høre med på en prosess som gjør at deres bilkjøpere kan være med på all ny utvikling. At MEB legger opp bytting av MAC adr hele tiden må vel enkelt kunne endres på hvis de VW vil det.
Kan det være at dette er forskjellig på nyere Audi E-Tron'er? Ser
TS har en 2020-modell, men ifølge vedlegget er det i utgangspunktet bare 2018-modellen de vet at ikke fungerer. Vedlegget er fra Fastned sin side om Autocharge.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

storeulv

Det største problemet med "Plug & Charge"-konseptet som bla. VAG står bak er at de ikke åpner for at eldre bilmodeller som f.eks. min 2020 e-tron kan bruke dette selv om det så vidt jeg forstår er teknisk mulig. Angivelig for å fremme salg av nyere biler.
Uansett så får vi se på onsdag, da skal jeg forsøke sesjon nr 2 med Autocharge, og da vil det vise seg om bilen lar seg gjenkjenne av laderen uten bruk av appen.
For de som tenker sikkerhet knyttet til at flere modeller kan ha samme MAC-adresse så går det helt fint å ha en to-faktor autentisering med push-varsel til app og biometrisk autentisering av ladesesjoner. Det er etter min mening såpass lite intrusivt at jeg ikke ville ha reagert negativt på det.
Når det er sagt; det burde ikke være noe i veien for å installere et unikt sertifikat på bilen som kan leses ut gjennom CCS-kontakten. Rent teknisk sett er nok dette mulig å løse, men jeg tipper det står på viljen hos bilprodusentene...
Audi e-tron 50AS MY 2020

janbanan

Audi støtter ISO-15118, for å lade uten app/brikke.
Testet for første gang med min Q4 i går, på Ionity Dal, men jeg måtte bruke Audi Charging kortet for å autorisere lading. Første gang jeg lynlader etter oppdatering til 3.2. Sertifikat for å lade uten knot med app/kort er lagt inn, men dette ser ikke ut til å fungere noe særlig.

Nå er uansett Ionity for dyre, så jeg lader heller andre steder, men det hadde vært fint om dett hadde fungert...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

RJK

Sitat fra: janbanan på mandag 04. desember 2023, klokken 12:22Audi støtter ISO-15118, for å lade uten app/brikke.
Testet for første gang med min Q4 i går, på Ionity Dal, men jeg måtte bruke Audi Charging kortet for å autorisere lading. Første gang jeg lynlader etter oppdatering til 3.2. Sertifikat for å lade uten knot med app/kort er lagt inn, men dette ser ikke ut til å fungere noe særlig.

Nå er uansett Ionity for dyre, så jeg lader heller andre steder, men det hadde vært fint om dett hadde fungert...
På Ionity er det Plug&Charge, ikke Autocharge som Circle K og Mer støtter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

janbanan

Sitat fra: RJK på mandag 04. desember 2023, klokken 13:08På Ionity er det Plug&Charge, ikke Autocharge som Circle K og Mer støtter...
Ja, det stemmer, jeg ville bare påpeke at Audi støtter en ISO standard, i stedet for MAC adresse som har noen utfordringer mtp sikkerhet.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

TB

Det er i korte trekk saken, Plug&Charge er komplisert, kostbart og sikkert.
Autocharge er enkelt, rimelig, men har ikke god sikkerhet.

Bankkort med magnetstripe var "godt nok" i mange år, før chip overtok.
Fordel var at kort med chip var rimelig når de ble implementert.

Ikke utenkelig Autocharge kan fungere frem til Plug&Charge, eller tilsvarende er klart til bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA