Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K Autocharge

Startet av storeulv, lørdag 02. desember 2023, klokken 21:06

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: TB på mandag 04. desember 2023, klokken 16:57Det er i korte trekk saken, Plug&Charge er komplisert, kostbart og sikkert.
Autocharge er enkelt, rimelig, men har ikke god sikkerhet.

Bankkort med magnetstripe var "godt nok" i mange år, før chip overtok.
Fordel var at kort med chip var rimelig når de ble implementert.

Ikke utenkelig Autocharge kan fungere frem til Plug&Charge, eller tilsvarende er klart til bruk.

Vet du noe om hvor mye P&C koster ladeoperatørene ift. investeringskostnadene totaltsett? Prisene står her: https://www.hubject.com/pricing

Sertifikat koster 0,99€ stasjon/år og 3.900€ oppsett-pris. Om det siste er for en stasjon, lokasjon eller for alt er ikke tydelig for meg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TB

#16
Sitat fra: vinterdekk på mandag 04. desember 2023, klokken 18:01Vet du noe om hvor mye P&C koster ladeoperatørene ift. investeringskostnadene totaltsett? Prisene står her: https://www.hubject.com/pricing

Sertifikat koster 0,99€ stasjon/år og 3.900€ oppsett-pris. Om det siste er for en stasjon, lokasjon eller for alt er ikke tydelig for meg.

Skal ikke påstå jeg kjenner til hva P&C faktisk koster.

Det jeg tenkte på var tu.no artikkelen som skriver:

SitatInntektsmuligheter for bilprodusentene
Plug&Charge er derimot basert på at man skal ha ett kundeforhold og så roame mellom de ulike operatørene som støtter Plug&Charge. Slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement. Det betyr ekstra inntektsmuligheter for produsenten.

Volkswagen, BMW og Mercedes er tre av bilprodusentene som har bredest støtte for Plug&Charge på sine modeller. Felles for de tre er at alle er medeiere i Hubject. Det er den sentrale godkjenningsaktøren for Plug&Charge. Hubject får sin del av inntektene fra Plug&Charge-lading.

Slik jeg leser er en avhengig av å bruke bilprodusenten sitt ladeabonnement. Det har vært en del eksempel denne typen abonnement har til dels mye høyere pris enn om en benytter ladeoperatøren direkte.

Det vil også gjøre det uråd å annonsere med ladepris slik Uno-X gjør, da det vil avhengig hvilken pris bilprodusenten har benyttet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 06:23Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
Bil og kunde låses til hverandre. Så det er helt klart at uten å aktivere sertifikatet i VW-appen, så får du ikke brukt P&C mot Ladeklubben.

Det som er mer interessant, er hvordan du ev. kan ha flere biler mot Ladeklubben, og om bilen kan aktiveres og mot P&C i Elli og ev. Ionity om du hadde hatt separat Ionity Passport, når du allerede har det igjennom Ladeklubben. Så det er noen uavklarte spørsmål ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:14
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 06:23Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
Bil og kunde låses til hverandre. Så det er helt klart at uten å aktivere sertifikatet i VW-appen, så får du ikke brukt P&C mot Ladeklubben.

Det som er mer interessant, er hvordan du ev. kan ha flere biler mot Ladeklubben, og om bilen kan aktiveres og mot P&C i Elli og ev. Ionity om du hadde hatt separat Ionity Passport, når du allerede har det igjennom Ladeklubben. Så det er noen uavklarte spørsmål ennå.

Siden jeg bare har en bil og sjåfør så blir det naturligvis litt vrient å bekrefte hvordan de har løst det.

Det kan se ut til at bilens sertifikater og brukerprofil er det som blir tilknyttet hverandre ettersom P&C innstillingene ligger i profilområdet i Volkswagen appen. En brukerprofil kan være tillnyttet flere biler. Og en bil kan ha flere brukerprofiler. Så om ett par deler samme bil kan de i teorien velge hver for seg hvordan de vil betale for lading.

I Ladeklubben er P&C innstillingene på bilen, og jeg kan ha flere biler i Ladeklubben.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:14
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 06:23Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
Bil og kunde låses til hverandre. Så det er helt klart at uten å aktivere sertifikatet i VW-appen, så får du ikke brukt P&C mot Ladeklubben.

Det som er mer interessant, er hvordan du ev. kan ha flere biler mot Ladeklubben, og om bilen kan aktiveres og mot P&C i Elli og ev. Ionity om du hadde hatt separat Ionity Passport, når du allerede har det igjennom Ladeklubben. Så det er noen uavklarte spørsmål ennå.

Siden jeg bare har en bil og sjåfør så blir det naturligvis litt vrient å bekrefte hvordan de har løst det.

Det kan se ut til at bilens sertifikater og brukerprofil er det som blir tilknyttet hverandre ettersom P&C innstillingene ligger i profilområdet i Volkswagen appen. En brukerprofil kan være tillnyttet flere biler. Og en bil kan ha flere brukerprofiler. Så om ett par deler samme bil kan de i teorien velge hver for seg hvordan de vil betale for lading.

I Ladeklubben er P&C innstillingene på bilen, og jeg kan ha flere biler i Ladeklubben.

Tror ikke samme bil kan ha flere tilknytninger mot P&C, derav spørsmålene. Hele poenget er jo at man skal knytte bil mot P&C og en betalingsløsning. Ladeoperatøren skal ikke måtte undersøke videre hvem som skal betale, bare om bilen er knyttet mot en aktiv avtale.

Når bilen plugger til lader, skal laderen altså sjekke om bilen er knyttet mot en aktiv P&C-løsning, og det da blir den som er knyttet til bilen i den aktive avtalen, som blir avkrevd betaling. Man må derfor deaktivere avtalen om man ikke skal bli risikere betaling fra f.eks. en bil som er solgt.

Jeg antar derfor at man ikke kan ha flere aktive avtaler mot samme bilen samtidig, for hvem skal P&C da regningen sendes til? Det forkludrer jo hele simplifiseringen som løsningen skal bidra til.

Men jeg antar at samme person kan ha flere biler koblet mot sin avtale (og derved samme kort) så lenge operatør tillater det, og ikke bare en avtale mot en bil, slik vi har sett eksempler på allerede.

Hvilket kort man betaler fra, vil da fremdeles ligge i P&C-avtalen man har. Men man kan vel bare ha ett kort knyttet opp, eve om man har løsning for flere, så må man ha valgt et standard betalingskort som benytte med mindre man mangler dekning. Altså vil man ikke kunne velge hvilket kort som gjelder for den aktive ladingen.

Hadde betalingsvalget ligget hos bilen, kunne man sikkert knyttet det mot flere profiler, og derved hvem som skal betale i øyeblikket. Men det tror jeg ikke ladeoperatørene hadde akseptert, og derved vil nok neppe løsningen bygge på en slik rekkefølge/logikk.

Derimot, om det vil være slik at bilprodusenten kan gå inn og merke sesjonene mot hvilken profil som var knyttet til bilen på tidspunktet ladingen ble gjennomført, kan man sikkert få et "regnskap" som man kan bruke til å fordele kostnadene i ettertid.

Tror selv ikke Tesla støtter dette via Autocharge per i dag, men det kan sikkert noen Tesla-eiere fortelle mer om, men det vil i så tilfelle være fordi de "eier" både bil, bruker og ladestasjon i en løsning, så der ville nok dette kunne la seg løse, men bare ved lading via Tesla SuC og ev. Tesla Detination-ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#21
Å endre i P&C er jo bare bytte av programsertifikater som bilen bruker i kommunikasjon med ladeoperatøren når kabelen er koblet i, virker litt skråsikkert å si at dette er komplisert og rigid og ikke kan gjøres når ulike brukerprofiler lastes i bilen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:45Å endre i P&C er jo bare bytte av programsertifikater som bilen bruker i kommunikasjon med ladeoperatøren når kabelen er koblet i, virker litt skråsikkert å si at dette er komplisert og rigid og ikke kan gjøres når ulike brukerprofiler lastes i bilen.
Programmeringsteknisk er det i hvertfall ikke vanskelig. Kunne jo bare være ett sted hvor man valgte virtuell operatør i bilen, med ett standard valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. desember 2023, klokken 20:15
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:45Å endre i P&C er jo bare bytte av programsertifikater som bilen bruker i kommunikasjon med ladeoperatøren når kabelen er koblet i, virker litt skråsikkert å si at dette er komplisert og rigid og ikke kan gjøres når ulike brukerprofiler lastes i bilen.
Programmeringsteknisk er det i hvertfall ikke vanskelig. Kunne jo bare være ett sted hvor man valgte virtuell operatør i bilen, med ett standard valg.
Er ikke hele poenget med standarden at det IKKE skal være lett/mulig å tukle med identifiseringen? Skal dette være mulig slik dere sier, så er vel ikke dette sikkert i det hele tatt. Som altså hele tiden påpekes med Autocharge der det er mulig å manipulere PKI?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 20:57Er ikke hele poenget med standarden at det IKKE skal være lett/mulig å tukle med identifiseringen? Skal dette være mulig slik dere sier, så er vel ikke dette sikkert i det hele tatt. Som altså hele tiden påpekes med Autocharge der det er mulig å manipulere PKI?
Er vel ikke noe i veien for å ha flere sertifikat utstedt for en bil, som knyttes opp mot forskjellige operatører. Er ikke problematisk i det hele tatt.

Autocharge er usikkert fordi man lett kan klone MAC addressen. Med sertifikat hjelper ikke det siden man har private/public keypar, og private keyen er ikke tilgjengelig på nettverket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#25
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. desember 2023, klokken 21:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 20:57Er ikke hele poenget med standarden at det IKKE skal være lett/mulig å tukle med identifiseringen? Skal dette være mulig slik dere sier, så er vel ikke dette sikkert i det hele tatt. Som altså hele tiden påpekes med Autocharge der det er mulig å manipulere PKI?
Er vel ikke noe i veien for å ha flere sertifikat utstedt for en bil, som knyttes opp mot forskjellige operatører. Er ikke problematisk i det hele tatt.

Autocharge er usikkert fordi man lett kan klone MAC addressen. Med sertifikat hjelper ikke det siden man har private/public keypar, og private keyen er ikke tilgjengelig på nettverket.
Klar over at det teknisk lar seg gjøre, og sikkert ikke veldig vanskelig heller. Men nå mener jeg mer om det er lagt inn som støtte i ISO'en, eller om denne skal være hardkodet og ikke mulig å endre på.

EDIT: Selvsagt er det å håpe på at dette hadde vært mulig da det hjelper godt på der man er flere på samme bil. Men det er vel ikke det som er hovedpoenget, og tror ikke ISO'en er laget for å åpne for masse individuelle løsninger. Her skal det vel idiotsikres. ;)

Plugg inn, lad, kjør videre. Alle i transaksjonen vet at ladeoperatør får betalt, og man får den prisen som er satt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Iflg. denne BMW instruksjonsvideoen så bestemmer man selv om P&C kontrakt skal kunne benyttes av andre registrerte BMW brukere i bilen. Så dette med flere brukere og P&C sertifikater i bilene er noe bilfabrikantene har tenkt på.
https://youtu.be/pdDyJV615rg
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 21:45Iflg. denne BMW instruksjonsvideoen så bestemmer man selv om P&C kontrakt skal kunne benyttes av andre registrerte BMW brukere i bilen. Så dette med flere brukere og P&C sertifikater i bilene er noe bilfabrikantene har tenkt på.
Flott, da svarer jo den på mange av spørsmålene over.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

storeulv

Jeg kan da meddele at lading uten bruk av App eller annen form for autentisering funket uten hikke på Circle K onsdag denne uken.

Det betyr jo da at Autocharge hos Circle K støtter Audi e-tron MY2020....eller omvendt...?

Det blir spennende å følge dette videre mht sikkerhet som noen (gjerne med rette) er usikker på. Circle K har jo kunngjort at løsningen er i beta. Dermed kan det bli endringer fremover.
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på torsdag 07. desember 2023, klokken 23:02Jeg kan da meddele at lading uten bruk av App eller annen form for autentisering funket uten hikke på Circle K onsdag denne uken.

Det betyr jo da at Autocharge hos Circle K støtter Audi e-tron MY2020....eller omvendt...?

Det blir spennende å følge dette videre mht sikkerhet som noen (gjerne med rette) er usikker på. Circle K har jo kunngjort at løsningen er i beta. Dermed kan det bli endringer fremover.

En litt gammel tråd, men er det flere som har testet dette ut med e-tron hos Cirkle K?
Fungerer det bra? Også med f.eks 2022-modell?

(I disse dager ruller forresten CK ut kortbetaling på mange ladestasjoner, så behovet avtar jo sånn sett etter hvert)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA