Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store problemer med parkbrems

Startet av skiboks, lørdag 02. desember 2023, klokken 11:52

« forrige - neste »

skiboks

Nylig byttet parkbrems-elmotor på begge sider med noen måneders mellomrom. Byttet den ene selv, og verksted den andre. Hører ingen lyd fra elmotorene om at de låser eller løser ut bremseskiven. Ved visuell inspeksjon ser pbrems skivene ut til å ligge på bremseskiva. Setter jeg bilen i park ruller den imidlertid!😬 Noen som har erfart noe lignende og som kan si noe om hva dere gjorde for å fikse dette?

sjokomelk

Bremseklosser for både vanlige bremser og parkbrems ligger bare brøkdeler av en millimeter unna skiven når de ikke klemmer seg fast. Så du kan ikke se med det blotte øye om de faktisk gjør noe eller ikke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BMW850

Hva er det store problemet? At du ikke hører dem? Det skal du lett høre når bilen settes i drive eller park.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ellemelle

Bilen triller når den står i park, det betyr at parkbremsen ikke fungerer.
Dette skal vanligvis gi et lass med feilmeldinger, så her er det nok noe alvorlig galt.

skiboks

Hører ikke parkbremsmotoren gå på verken høyre eller venstre side. Må parkere på helt flatt underlag så bilen ikke ruller selv om den står i park. Feilmelding EPB_w053 "parkbrems ble ikke frigjort". Har forsøkt å resette systemet uten at det løste problemet.

BMW850

Det er elektromotorene på kalipere som må byttes. Enten kjøp ett par på f.eks. AliExpress til 500 pr stk eller komplette kslipere m/motor hos Tesla for 11-12000.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TB

Slik jeg tolker har trådstarter @skiboks "Nylig byttet parkbrems-elmotor på begge sider med noen måneders mellomrom."
Nå har parkbrems sluttet å fungere igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ellemelle

Det kan skyldes fukt i en av kontaktene på parkbremsen. Kontaktene skal være vanntette, men blir lett ødelagt når de åpnes/lukkes. Jeg ville skrudd av hvert av hjulene og sjekket at kontakten er ok, og eventuelt spraye de med elektrorens og pakke de skikkelig inn i elektrotape etterpå.

Det kan kanskje være en gåen sikring også?

@roger

Ville fulgt rådet til "Ellemelle" og tatt av hjul for hjul. Husk å låse av hjul på motsatt side, slik at ikke bilen triller. I og med at du har byttet ene motoren selv, så forutsetter jeg at du er vant til å skru endel selv. Etter å ha tatt av kontakten til motoren, kan du bruke et 9V batteri (røykvarslerbatteri) til å sjekke om motorene går som de skal. Fest ledninger til batteripolene, og "tapp" kontaktpunktene til motoren. Snu polariteten for å kjøre motoren motsatt vei. Mener å huske at det er de ytterste kontaktene som gir motoren spenning, men ikke 100% sikker. Da vil du få svar på om motorene og kalipperne fungerer.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

skiboks

Sitat fra: @roger på mandag 04. desember 2023, klokken 13:32Ville fulgt rådet til "Ellemelle" og tatt av hjul for hjul. Husk å låse av hjul på motsatt side, slik at ikke bilen triller. I og med at du har byttet ene motoren selv, så forutsetter jeg at du er vant til å skru endel selv. Etter å ha tatt av kontakten til motoren, kan du bruke et 9V batteri (røykvarslerbatteri) til å sjekke om motorene går som de skal. Fest ledninger til batteripolene, og "tapp" kontaktpunktene til motoren. Snu polariteten for å kjøre motoren motsatt vei. Mener å huske at det er de ytterste kontaktene som gir motoren spenning, men ikke 100% sikker. Da vil du få svar på om motorene og kalipperne fungerer.

Ble til at jeg fikk byttet begge parkbremssettene hos Tesla. Til i fo ble det 17k totalt for bytte av kalippersett begge sider.

petersv

Til info. Komplett klipper med klosser osv kostet 5500 ca sist jeg kjøpte hos Tesla. Raskt å bytte selv. Så prisen med jobb virker rimelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA