Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??

Startet av ElSoul, tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 14:36
Sitat fra: Radial på onsdag 29. november 2023, klokken 13:11
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 11:23Kva bredde bruker dere på 19" orginalfelger?
Det er vel 255/45R19 som er standard men kva passer greit breddemessig på felgen?
Vurderer Y nå, men har kjørt med 235 dekk på min X og vil aldri opp igjen på 255.



Får ikke 235 på orginale 9,5" felger, må ha smalere felg (uoriginale) på 8-8,5" helst.
9,5" ja da går det nok ikkje nei. 8" bør dei vel da være. Gode forslag til billige vinterfelger?

Jeg har disse men i 20" på min YP. Fåes i mange ulike str og bredder. Khan SF Turbin II.
Jeg synes de ser veldig bra ut, mtp utseendet til 21" überturbine originale, vs Khan SF Turbin som ikke likner imo.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=167720&CID=&Bil=3326&Diameter=19

Rosstopher

Sitat fra: k1 på onsdag 29. november 2023, klokken 16:30
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 14:36
Sitat fra: Radial på onsdag 29. november 2023, klokken 13:11
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 11:23Kva bredde bruker dere på 19" orginalfelger?
Det er vel 255/45R19 som er standard men kva passer greit breddemessig på felgen?
Vurderer Y nå, men har kjørt med 235 dekk på min X og vil aldri opp igjen på 255.



Får ikke 235 på orginale 9,5" felger, må ha smalere felg (uoriginale) på 8-8,5" helst.
9,5" ja da går det nok ikkje nei. 8" bør dei vel da være. Gode forslag til billige vinterfelger?

Jeg har disse men i 20" på min YP. Fåes i mange ulike str og bredder. Khan SF Turbin II.
Jeg synes de ser veldig bra ut, mtp utseendet til 21" überturbine originale, vs Khan SF Turbin som ikke likner imo.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=167720&CID=&Bil=3326&Diameter=19

Ja, jeg har første generasjon Khan Turbin, og toeren er mye penere (men var ikke å få tak i når jeg skulle ha vinterhjul).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13Hva bruker folket her av dekk (piggfrie) til Tesla Y??

Jeg har en 2023 Tesla Y (standard range), og valgte å kjøpe denne uten originale vinter dekk og felg.

Kjøpte meg heller en rimelig dekkpakke på nettet med samme dim. som orig. sommerdekk; 255/45R19

Gikk til slutt for det helt ukjente "billigmerket" Snowgripper - rett og slett fordi forhandleren selv hadde brukt/brukte disse på sin Tesla Y (og var fornøyd), og fordi de hadde oppgitt et anstendig støynivå i oppgitte data (70 db) + god pris.
Merk: Denne bil brukes i lavlandet på vestlandet, og det er ikke veldig mange dagene i året, normalt sett, med veldig utfordrende vinterføre.

Vel, nå har jeg (dekksenteret) lagt om til vinter, og jeg er mildt sagt meget skuffet.
Jeg har aldri vært borti mer ubehagelige dekk før. De støyer, i mine ører, helt ekstremt. Jeg ville kalle det en "ulelyd" som er konstant, men som blir verre og verre med høyere hastighet. Jeg testet også i et langt tunnellstrekk, og var ør i hodet etterpå.

Har sjekket balansen, den er ok (ingen risting i ratt), rotasjonsretning OK og dekktrykk OK. Først hadde dekksenteret fylt i overkant mye (3.2 på alle 4). Da tenkte jeg umiddelbart at det kun var det som var issuet, og testet derfor med 2.9 på alle. Ingen forskjell. Om noe, kanskje verre.

Så nå står jeg i limbo på hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg vett er at jeg nå sitter med ett sett dekk som, for meg, ikke er "brukandes".

Hva tenker folk? Hva bruker dere for vinterdekk? Noen som har erfaring med samme problem?
Jeg skal ha 19" uansett - er meget fornøyd med felgene på den nye pakken.

Jeg har sett litt på 1 av Hankook sine siste og dyreste dekk som ser spennende ut, med sound absorber (skuminnlegg). Disse koster 15-16k for 4.

Modell Hankook ION Icept SUV 255/45R19 104V XL, Sound Absorber. Lite info å finne på nett, men det ligger et par svært godt reviews på YouTube. Blant annet denne som skryter dekket opp i skyene:

https://youtu.be/eYhMngau670?feature=shared


Det som er ankepunktet mitt er, mtp. å punge ut 15k til, er: Hvor mye bedre blir det??
Man får jo ikke testet det selv før dekkene er på bilen.

Tesla Y er ikke bilen som støyer minst i kupe, det er jeg klar over - men samtidig er jeg positivt overrasket over at kupéen nå, på de nye Tesla Y er ganske godt lydisolert. Men dette hjelper lite når dekk uler og romler som fy. Jeg har kjørt med 19" på mange andre biler, og aldri opplevd noe lignende.

Til sammenligning har vi fortsatt en gammel Kia Soul EV der jeg kjører på GoodYear UltraGrip ICE2.
En DRØM i forhold!



Goodyear UGI2 er et av de stilleste dekkene som er å få, så du har nok endt opp med et dekk i hver ende av skalaen her. Det er dessuten også et dekk som scorer meget bra på tørr og våt asfalt, og passer derfor godt for vestlandet. Løp og kjøp.

Ellers er CVC7 et trygt valg både på alle områder, også støynivå. Ingen spesiell uling eller lignende. Dempet rullelyd.

Mobileum

Litt skeptisk til å velge vinterdekk som ikke er konstruert for nordiske forhold.


Nordiske piggfrie dekk:
Har en mykere gummiblanding som gir bedre grep på is og snø.
Nordiske piggfrie vinterdekk har ofte en hastighetsindeks R (170 km / t) eller Q (160 km / t) (Hastighetsindeks = dekkets anbefalte maksimale hastighet, se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Flere siper i dekkets slitebane gir et godt vintergrep.
De nordiske piggfrie vinterdekkene beholder sin utmerkede funksjon selv i ekstrem kulde.

 

Europeiske piggfrie dekk:
Er primært optimalisert for vått grep og kjøreegenskaper ved høye hastigheter.
Har ofte en hastighetsindeks V (240 km / t) eller H (210 km / t). (Se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Dekkens hardere gummiblanding gir et dårligere grep i snø og is og kaldt veiforhold.
De har færre sipes, noe som gir større fokus på vannavstøtning enn på optimalisert grep på veibanen.
De europeiske piggfrie vinterdekkene bør ikke brukes i verken Norge, Sverige eller Finland.


 

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på torsdag 30. november 2023, klokken 09:25Litt skeptisk til å velge vinterdekk som ikke er konstruert for nordiske forhold.

Nei, det ville jeg absolutt ikke gjort (kanskje hvis jeg bare kjørte i kystområdet på sørvestlandet). Men hvilke dekk tenkte du på? UGI2, CVC7, R5 og ICE Zero er vel alle Nordiske vinterdekk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

ElSoul

Ja, ser den.
Disse selges på nett i Norge, av store forhandlere, som vinterdekk til norske forhold.
Er jo direkte villedende?

Sitat fra: Mobileum på torsdag 30. november 2023, klokken 09:25Litt skeptisk til å velge vinterdekk som ikke er konstruert for nordiske forhold.


Nordiske piggfrie dekk:
Har en mykere gummiblanding som gir bedre grep på is og snø.
Nordiske piggfrie vinterdekk har ofte en hastighetsindeks R (170 km / t) eller Q (160 km / t) (Hastighetsindeks = dekkets anbefalte maksimale hastighet, se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Flere siper i dekkets slitebane gir et godt vintergrep.
De nordiske piggfrie vinterdekkene beholder sin utmerkede funksjon selv i ekstrem kulde.

 

Europeiske piggfrie dekk:
Er primært optimalisert for vått grep og kjøreegenskaper ved høye hastigheter.
Har ofte en hastighetsindeks V (240 km / t) eller H (210 km / t). (Se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Dekkens hardere gummiblanding gir et dårligere grep i snø og is og kaldt veiforhold.
De har færre sipes, noe som gir større fokus på vannavstøtning enn på optimalisert grep på veibanen.
De europeiske piggfrie vinterdekkene bør ikke brukes i verken Norge, Sverige eller Finland.


 



Spørs om ikke det blir å teste ut Michelin eller samme GoodYear som jeg har på Soulen.

Håvar

Hva endte du opp med?

Jeg har gått for dekk24 sin pakke med 18" Khan turbin2 og Goodyear UGI2. Jeg er veldig fornøyd etter 4k km på tørr snø, is og slaps. Mener å huske den pakka kostet ca 19 000,- i høst
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA