Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen solterra-eiere her

Startet av lars667, tirsdag 28. november 2023, klokken 08:43

« forrige - neste »

lars667

Rimelig dødt i dette delforumet, er det ingen som kjøper denne bilen i Norge? Ser skrint ut på elbilstatistikkene også. Lurer selv på den, for den er per nå uslåelig på pris i forhold til alle andre AWD-er om en ser bort fra MG.... prøvekjørte en dag, og komforten var det ingenting å  si på.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

kaiat

Jeg har ikke kjøpt, men vurderer den. Kjører Subaru i dag og har sansen for merket. Subaru har vel kommet litt i bakevja generelt de siste årene hva angår norske bilkjøperes bevissthet. Når det gjelder Solterra, ser jeg at det begynner å rulle en del bZ4X på veiene så Subaru mister nok en del salg den veien. Toyota har bedre garanti også.

Personlig kunne jeg tenke meg noe bedre hengervekt, ellers virker bilen grei.

RJK

877 Solterra registrert totalt, 5 342 Toyota BZ4X, så virker som de fleste velger Toyota-merke i grillen, kanskje fordi mange nøyer seg med 2WD...!?!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

suverin

#3
Heihei! Lykkelig og glad Solterra-eier!

Har rullet ca 20.000km med vår, og er stort sett strålende fornøyd med det meste, utenom hengervekt og ladehastighet i kulden. Forsåvidt to ting jeg visste om på forhånd og lever greitt med.

Kjører stort sett langtur sommerstid og da er lading null stress, peaker rundt 140-150kW. Testet min første kalde hurtiglading i helgen, da var det -10, og den startet veldig rolig og la seg deretter rundt 50-60kW.

Komfort og kjøreegenskaper veldig bra, meget god plass i kupeen. Vi har tre barn, to puter og et bakovervendt. Jeg er 194 og ungene sitter komfortabelt bak meg, når førersetet er helt bak og helt ned. Bagasjerommet kunne vert større, så vi supplerer med stor takboks eller henger på ferieturer.

Blir stadig overrasket over vinteregenskapene, helt rått. Føler Solterraen kan kjøre i ring rundt TM3-en vår når det er glatt ute.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

lars667

Takk for svar. Ser denne opp mot id.4 gtx for øyeblikket. Likte komforten i Subaruen, men plassen er knapp til våre to hunder. Nå ser det ut til at lokal VW-forhandler også beefer opp kampanjene før nyåret, nå kan vi få en ny 2024-modell med førerassistentpakke til 20' under Subaruen, men kampanjerente er litt bedre på baru'n, så får se. Usikker på om id.4 er 400kr bedre enn solterra i mnd, plassen er kanskje største minuset.

Ellers liker jeg at en kan spekke subaruen med 18" felger. Men skal vel klare seg med 20"erne på id.4 også.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

syklisten

Vi er på vår tredje Subaru (bensin) og jeg var klar for å gå elektrisk med Solterra. Synes derimot den faller litt imellom to stoler. Den er for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil.
Ønsker oss en elektrisk Outback eller elektrisk Impreza :-)

suverin

#6
Sitat fra: syklisten på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:30Den er for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil.

Trodde også den var for liten som hovedbil for fem. Vi handlet den egentlig som erstatning for bil 2, og vi hadde en Spacetourer med tusenvis av liter bagasjeplass og kapteinstol til alle fem, som hovedbil.

Etter Solterra kom i hus, ble ikke dieseldyret brukt, og vi solgte den. Det har gått over all forventning å ha Solterra som primærbil! Nå på vinteren klarer vi oss med Thule Motion XT XL (500l) på taket. Da får vi greit med oss fem par alpinski, fem par alpinstøvler, fem hjelmer, fem bager + alt smårasket.

På sommeren, når vi skal ha med seks sykler og full oppakning for mange aktiviteter, kobler vi på hengeren. Men det måtte jeg gjort på alle biler som ikke er i Spacetourer-klassen :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

lars667

Hvordan er forbruket med en svær skiboks på taket?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

suverin

#8
Sitat fra: lars667 på tirsdag 28. november 2023, klokken 14:34Hvordan er forbruket med en svær skiboks på taket?

Sjekka appen nå, vi kjørte 13 mil med 62km/t i snitt på fredag, temp var rundt -5, da viser appen at den brukte 21.3kWh/100km. På returen søndag, viste den 26kWh(!), da var det -15c og bilen sto på "tomgang" i over 30 minutt før vi kjørte (for skulle bare...), så usikker på hva den faktisk brukte på selve kjøringen på returen.. Turen var med fem stykk og t-skjorte-temp inni bilen.

Har litt lite grunnlag til å si veldig mye om hvor mye forbruket øker, har den ikke på i hverdagen, siden jeg ikke kommer inn i garasjen med boksen på.. Men det er jo en stor boks, så endel økning må man forvente :)  Skal prøve å følge med litt på helgenturene fremover!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

kaiat

Sitat fra: suverin på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:45
Sitat fra: syklisten på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:30Den er for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil.

Trodde også den var for liten som hovedbil for fem. Vi handlet den egentlig som erstatning for bil 2, og vi hadde en Spacetourer med tusenvis av liter bagasjeplass og kapteinstol til alle fem, som hovedbil.

Etter Solterra kom i hus, ble ikke dieseldyret brukt, og vi solgte den. Det har gått over all forventning å ha Solterra som primærbil! Nå på vinteren klarer vi oss med Thule Motion XT XL (500l) på taket. Da får vi greit med oss fem par alpinski, fem par alpinstøvler, fem hjelmer, fem bager + alt smårasket.

På sommeren, når vi skal ha med seks sykler og full oppakning for mange aktiviteter, kobler vi på hengeren. Men det måtte jeg gjort på alle biler som ikke er i Spacetourer-klassen :)

Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.

suverin

Sitat fra: kaiat på onsdag 29. november 2023, klokken 09:43Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.

Det har jeg ikke gjort, men kjører stort sett rett forbi en vekt, skal se om jeg får stoppet innom neste gang :) Vognkortet mitt sier 462kg på "Tillatt nyttelast inkl. pass".
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

lars667

Og ikke-tesla-faktoren funker greit, altså du plages ikke ut fra at du er vant til det en Tesla har å tilby av conveniences? Tror det kan bli en Solterra. Kommer til å spare 2000/mnd sammenlignet med å kjøre fullfinansiert Y.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på onsdag 29. november 2023, klokken 14:46Og ikke-tesla-faktoren funker greit, altså du plages ikke ut fra at du er vant til det en Tesla har å tilby av conveniences? Tror det kan bli en Solterra. Kommer til å spare 2000/mnd sammenlignet med å kjøre fullfinansiert Y.
Absolutt et godt argument. Ville og gått for Solterra da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

#13
Sitat fra: lars667 på onsdag 29. november 2023, klokken 14:46Og ikke-tesla-faktoren funker greit, altså du plages ikke ut fra at du er vant til det en Tesla har å tilby av conveniences? Tror det kan bli en Solterra. Kommer til å spare 2000/mnd sammenlignet med å kjøre fullfinansiert Y.

Ikke-tesla-faktor funke helt fint! Det er selvsagt ting man kan savne (men det går begge veier). Står begge i garasjen, så velger jeg faktisk Subaruen hver eneste gang. Kanskje med unntak av lang langtur uten unger, for da stopper jeg minst mulig og klarer noen ekstra mil, og lader raskere med Teslaen!

Om du sier hva du tror du kommer til å savne av Tesla-conveniences, så skal jeg se om jeg har et godt svar på hvordan det oppleves :) 

Kjører du mye langtur vinterstid/i kaldere vær, så kommer du til å savne forvarming/ladehastighet. Jeg kjører stort sett i kjente områder, og vet hvor jeg evt må lade før turen starter. De få gangene vi skal på lengre turer, der jeg ikke har kontroll på ladesituasjonen, så aktiverer jeg en måned med A Better Route Planner for å ha kontroll på når jeg må stoppe for påfyll (med ODB-plugg så leser denne sanntidsdata på forbruk etc, så funker bra med henger/takboks etc når forbruket er høyere enn normalt). Plug-n-play når man har paret odb-en med telefonen.

Teslaen litt sånn; førsteinntrykk - oi dette var tøft og stiligt, men etter en stund så finner man ut at det "tradisjonelle" funker vel så bra, og på mange måter bedre.

Solterra er suveren i hverdagen (det er tross alt de det er flest av), men kunne absolutt prestert bedre på vinterlangtur!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

lars667

Høres ut som noe som vil fungere, så nå har jeg bestilt, er på lager i Heidal. Tmy var suveren elbilmessig på langtur, men manglet noe på komforten, og fantombremsing etc gjorde det uutholdelig til tider. Spesielt med henger var det kjedelig å nesten ikke kunne bruke cruise.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA