Tips til romslig komfortvogn som takler dårlig vinterføre?

Startet av peby, man 27. nov 2023, kl. 21:51

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: peby på ons 27. des 2023, kl. 18:54
Sitat fra: turfsurf på ons 27. des 2023, kl. 18:05Med app til Tesla og rfid til de andre er det lite utfordringer. Kun forhåndsvarming er der der fremdeles er ett forsprang, men der er de fleste andre på vei etter.
Jeg hurtigladet med nyanskaffet Volvo for første gang på Tesla-lader i helgen, og syntes det var en veldig smidig opplevelse. Appen startet lading raskt og greit, mens bilen på forhånd hadde varmet batteriet slik at ladingen gikk unna i god fart.

Mulig vi hadde flaks, men føler meg ganske trygg på at vi gjorde et riktig valg av bil og drivlinje.
Ja, kanskje jeg skal satse på tesla-ladere på Rygge, og forvarming på batteriet ligger i ruteplanleggeren i bilen. Da kan jeg svi av 5-6 kwt (og 30-36 kr for å erstatte den strømmen med ditto mer opplading og tid) bare for at shaiten skal lade litt fortere.
Det minner meg om svunnen tid da vi helte ut 3 liter bensin for at de 30 literene (10 % av endelig påfyllt mengde) skulle fylles fortere ned i tanken.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 21:50Ja, kanskje jeg skal satse på tesla-ladere på Rygge, og forvarming på batteriet ligger i ruteplanleggeren i bilen. Da kan jeg svi av 5-6 kwt (og 30-36 kr for å erstatte den strømmen med ditto mer opplading og tid) bare for at shaiten skal lade litt fortere.

Jeg vet ikke hvor du velger å lade til 6 kroner per kWt, men som sagt ovenfor kan man møte på problemer ved å velge feil bil og/eller feil lader. Jeg ville også ha bestilt en verkstedtime om bilen din bruker 5-6 kWt mer på turen av å forvarme batteriet.

Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 21:40Sjekket akkurat Mer-stasjoner på Nordby i Sverige. Det var ikke noe pent syn (ute av drift, ute av drift, utilgjengelig, utilgjengelig, opptatt, ledig)

Som sagt ovenfor er det fullt mulig å velge feil bil og/eller lader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Rosstopher på ons 27. des 2023, kl. 22:45
Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 21:50Ja, kanskje jeg skal satse på tesla-ladere på Rygge, og forvarming på batteriet ligger i ruteplanleggeren i bilen. Da kan jeg svi av 5-6 kwt (og 30-36 kr for å erstatte den strømmen med ditto mer opplading og tid) bare for at shaiten skal lade litt fortere.

Jeg vet ikke hvor du velger å lade til 6 kroner per kWt, men som sagt ovenfor kan man møte på problemer ved å velge feil bil og/eller feil lader. Jeg ville også ha bestilt en verkstedtime om bilen din bruker 5-6 kWt mer på turen av å forvarme batteriet.

Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 21:40Sjekket akkurat Mer-stasjoner på Nordby i Sverige. Det var ikke noe pent syn (ute av drift, ute av drift, utilgjengelig, utilgjengelig, opptatt, ledig)

Som sagt ovenfor er det fullt mulig å velge feil bil og/eller lader.

Mer tar vel 6,75 kr pr kwt, men ladepriser hos de forskjellige operatørene er som 90-tallets mobilpriser: 10 vekttalls studium og holde seg oppdatert over de stadige endringene. Brukerfeil å velge feil lader da, eller? Er det mange brukerfeil ute og går når det står folk og lader på alskens ladere? Eller finnes det noen liste over ladere det er brukerfeil å benytte langs veien? Jeg skjønner jo at det er bruker'feil' å betale 8-9 kr kwt på en lynlader som kan levere 300 kw når bilen kun klarer å ta imot 50-60 kw.
The Ioniq Guy prøvde dette forvarmingsgreiene på sin HI5, og han måtte jo opp i slike strøm-mengder. Det er jo noen hundre kilo metall som skal varmes, så 5 kWh er ikke mye.
Elbil er best.

ToWalkOrDrive

For de som ønsker et 10-vekttalls ladekurs starter nå dette 2-minutters repetisjonskurset, som gir deg 10 vekttall

Priser Tesla - alltid oppdatert på tocn.no
https://www.tocn.no/2023/12/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-desember-2023/
https://www.tesla.com/no_no/supercharger

Finne alle ladere i området fra alle operatører, og status om ledige ladere:
https://chargefinder.com/no

Sånn, det blir 16.995,-.

Relevante priser for ikke-Teslaeiere / ikke-medlemmer: to kolonnene helt til høyre:
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 21:50
Sitat fra: peby på ons 27. des 2023, kl. 18:54
Sitat fra: turfsurf på ons 27. des 2023, kl. 18:05Med app til Tesla og rfid til de andre er det lite utfordringer. Kun forhåndsvarming er der der fremdeles er ett forsprang, men der er de fleste andre på vei etter.
Jeg hurtigladet med nyanskaffet Volvo for første gang på Tesla-lader i helgen, og syntes det var en veldig smidig opplevelse. Appen startet lading raskt og greit, mens bilen på forhånd hadde varmet batteriet slik at ladingen gikk unna i god fart.

Mulig vi hadde flaks, men føler meg ganske trygg på at vi gjorde et riktig valg av bil og drivlinje.
Ja, kanskje jeg skal satse på tesla-ladere på Rygge, og forvarming på batteriet ligger i ruteplanleggeren i bilen. Da kan jeg svi av 5-6 kwt (og 30-36 kr for å erstatte den strømmen med ditto mer opplading og tid) bare for at shaiten skal lade litt fortere.
Det minner meg om svunnen tid da vi helte ut 3 liter bensin for at de 30 literene (10 % av endelig påfyllt mengde) skulle fylles fortere ned i tanken.
Akkurat det argumentet er ganske svakt hvis man sammenligner med en bensinbil med ca 20% effektivitet. Da brenner man bensin for 16,- (av 20,-)  til varme for fuglene av hver eneste mil kjørt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på ons 27. des 2023, kl. 23:35Mer tar vel 6,75 kr pr kwt, men ladepriser hos de forskjellige operatørene er som 90-tallets mobilpriser: 10 vekttalls studium og holde seg oppdatert over de stadige endringene. Brukerfeil å velge feil lader da, eller? Er det mange brukerfeil ute og går når det står folk og lader på alskens ladere? Eller finnes det noen liste over ladere det er brukerfeil å benytte langs veien? Jeg skjønner jo at det er bruker'feil' å betale 8-9 kr kwt på en lynlader som kan levere 300 kw når bilen kun klarer å ta imot 50-60 kw.
The Ioniq Guy prøvde dette forvarmingsgreiene på sin HI5, og han måtte jo opp i slike strøm-mengder. Det er jo noen hundre kilo metall som skal varmes, så 5 kWh er ikke mye.

Du skjønner at det er brukerfeil å betale 8-9 kroner per kWh, men du stiller deg helt uforstående til at det er brukerfeil å betale 6,75 kroner per kWh? Interessant... Se forøvrig priser fra ToWalkOrDrive ovenfor. Å betale mer enn nødvendig er brukerfeil. Det er ingen andre å skylde på, akkurat som om man velger dyreste bensin, eller om man velger å fylle bensin på dieselbilen.

Jeg vet ikke hvem The Ioniq Guy er, og jeg tviler ikke på at det tar 5-6 kWh å varme opp et iskaldt batteri. Det jeg betviler er at når du lader fullt før du kjører avgårde, og kjører til det er lite strøm igjen før du lader, at du klarer å bruke 5-6 kWh mer på turen med forvarming enn uten. Hvor mye strøm som går med om man skal kjøre rett fra hytta til en lynlader i -25 er jo helt irrelevant for de fleste.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Eladdin - Elbilfareren

Jada, jeg vet(!) at det er umulig å få gehør for motargumenter mot elbilen- og infrastrukturen rundt den, og jeg vet (observasjoner) at de som ikke hyller elbilen og ser forbi de ugunstige variantene rundt opplevelsen av hele elbilgreia er idioter i enkelte forum. Samme holdninger som Trump/Bu: "Ikke enig med meg? - idiot!" Jeg har vært idiot siden jeg tidligere påpekte at undersøkelser viser at OBC, batterier og elbilmotorer faktisk går i stykker- og oftere enn på nyere fossilbiler.
Men oppsummering:
Dårlige opplevelser = utelukkende brukerfeil.
Lader du på ikke-Tesla? Brukerfeil.

Det er ikke teslaladere der jeg skal. Det er mer konvinient å lade mens jeg gjør noe annet, enn å stirre tomt ut av vinduet mens jeg lader på en teslalader underveis. Der jeg tenkte å lade viser app at 4 av 6 ladere er ute av stand.
Altså: brukerfeil av meg å ville lade et sted hvor laderne ikke er helt på stell.

Elbil er best.

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på tor 28. des 2023, kl. 14:24Jada, jeg vet(!) at det er umulig å få gehør for motargumenter mot elbilen- og infrastrukturen rundt den, og jeg vet (observasjoner) at de som ikke hyller elbilen og ser forbi de ugunstige variantene rundt opplevelsen av hele elbilgreia er idioter i enkelte forum. Samme holdninger som Trump/Bu: "Ikke enig med meg? - idiot!" Jeg har vært idiot siden jeg tidligere påpekte at undersøkelser viser at OBC, batterier og elbilmotorer faktisk går i stykker- og oftere enn på nyere fossilbiler.
Men oppsummering:
Dårlige opplevelser = utelukkende brukerfeil.
Lader du på ikke-Tesla? Brukerfeil.

Det er ikke teslaladere der jeg skal. Det er mer konvinient å lade mens jeg gjør noe annet, enn å stirre tomt ut av vinduet mens jeg lader på en teslalader underveis. Der jeg tenkte å lade viser app at 4 av 6 ladere er ute av stand.
Altså: brukerfeil av meg å ville lade et sted hvor laderne ikke er helt på stell.
Det er absolutt lov å påpeke de negative sidene ved elbil dersom man gjør det på en saklig måte. Det er ikke så veldig saklig å påstå at turen koster 36 kroner ekstra om man skal forvarme batteriet, eller å klage på at man valgte å sitte og vente i 7 timer på lading fordi man ikke gadd å lade tidligere, eller å klage på at man forestiller seg at det kommer til å være fullt på Tesla Supercharger i Rygge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Eladdin - Elbilfareren

Strømmen som brukes skal erstattes og det går med strøm å varme batteriet. La oss si 4 kwt da og hurtiglader koster 8 kr kwt. 8x4 = 32 kr. Du har rett. Det koster ikke 36 kr... Du leste kanskje ikke at jeg unngår å la batteriet på bilen stå fulladet og ubrukt nesten et døgn før jeg skal kjøre? Det er ikke useriøst å begrense, om mulig, unødvendig, langsiktig degradering.
Men, nå står jeg på Nordby og lader på semilader og får 10,7 kW inn i batteriet. Må si som svensker: "Fy fan, hvilken såppa"
Altså - Mustang har plugget på feil side av ladestolpe slik at ID.3 har akkurat for kort kabel frem til sin ladeport. Mer-appen viser at 2 av laderne er ledige , men 3 er i virkeligheten ledige. Nummereringen av ladeuttakene på stolpene er i tillegg feil, og stemmer ikke med nummerene i appen, og selv om det sveipes i appen for å aktivere ladeuttakene så er det ingen reaksjon i stolpen.
I Elton-appen viser det seg av de ikke har avtale med Mer.
Men, gammel ringrev som jeg er etter mange år med elbil, og derfor et arsenal av ladebrikker, så har jeg Fortun C&D-brikke på nøkkelknippet, og DEN funket. HURRRRRAAAAAAAA!
ID.3-eieren ga opp.

Edit: -og apropos brukerfeil... Mer-appen sier kr 4,49, - pr kwt. Mer-appen virket ikke, men Fortum C&D-brikken funket, og vips kostet det kr 6,50 pr kwt, men DEN informasjonen kommer ikke før regningen skal betales.
Hele konseptet er latterlig.
Elbil er best.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Exit elbil på tor 28. des 2023, kl. 16:32Strømmen som brukes skal erstattes og det går med strøm å varme batteriet. La oss si 4 kwt da og hurtiglader koster 8 kr kwt. 8x4 = 32 kr. Du har rett. Det koster ikke 36 kr... Du leste kanskje ikke at jeg unngår å la batteriet på bilen stå fulladet og ubrukt nesten et døgn før jeg skal kjøre? Det er ikke useriøst å begrense, om mulig, unødvendig, langsiktig degradering.
Men, nå står jeg på Nordby og lader på semilader og får 10,7 kW inn i batteriet. Må si som svensker: "Fy fan, hvilken såppa"
Altså - Mustang har plugget på feil side av ladestolpe slik at ID.3 har akkurat for kort kabel frem til sin ladeport. Mer-appen viser at 2 av laderne er ledige , men 3 er i virkeligheten ledige. Nummereringen av ladeuttakene på stolpene er i tillegg feil, og stemmer ikke med nummerene i appen, og selv om det sveipes i appen for å aktivere ladeuttakene så er det ingen reaksjon i stolpen.
I Elton-appen viser det seg av de ikke har avtale med Mer.
Men, gammel ringrev som jeg er etter mange år med elbil, og derfor et arsenal av ladebrikker, så har jeg Fortun C&D-brikke på nøkkelknippet, og DEN funket. HURRRRRAAAAAAAA!
ID.3-eieren ga opp.

Edit: -og apropos brukerfeil... Mer-appen sier kr 4,49, - pr kwt. Mer-appen virket ikke, men Fortum C&D-brikken funket, og vips kostet det kr 6,50 pr kwt, men DEN informasjonen kommer ikke før regningen skal betales.
Hele konseptet er latterlig.

Har hatt familie-elbil i 10 år, og folk tilpasser seg som regel litt for å få ladingen til å gå opp. For min del - dersom jeg skal på langtur dagen etter, så starter jeg saktelading kvelden før, sånn at det er over 90% fullt til jeg skal kjøre med min Tesla Model Y (skyver maksgrensen til 90%). Da har jeg over 400km på rekkevidden.

Dersom jeg hadde kjørt fra Sør-Sverige et sted, og skulle til Nordby så ville jeg tenkt: Siste lader med over 15 ladestolper er på Vestby. Da står jeg der i 20 minutter og fyller opp en del. Kommer selvsagt an på hvor jeg skal etterpå, hvordan ladesituasjonen ser ut etterpå. Jeg gidder ikke å dille med ladere med 4-5 stolper, hvor jeg ikke vet om det er ledig. Det er for stress. Selv om en kan se alle statuser på chargefinder.com .

Dersom en vil ha indrefilet, så gidder en ikke å kjøre til Ikea, og så syte over at kjøttet ikke er bra. På samme måte gidder en ikke å kjøre til en ladestasjon som nesten alltid er full når en lader. Da kjører en til en av de med mange stolper og god kapasitet, f.eks. Tesla.

Gikk for øvrig inn på Chargefinder.com og kikket på laderstatus nå rundt Oslo / Nordby og må si at ladeoperatørene har tabbet seg helt ut. Det er alt for liten kapasitet. Er jo nesten fullt på alle. Men igjen, hos Tesla på Vestby er det 12 ledige ladere (av 40 totalt). Viser bare at Mer og andre har bygget for få stolper når de først bygger. Det skal jo ikke være fullt midt på en hverdag hvor de fleste er på jobb. Får håpe de skjønner det etter hvert, om de ikke bare overlater alt til Tesla.

Et siste tips til de som ikke absolutt skal kjøpe indrefilet på Ikea:
Dersom en f.eks. skal til Hovden, og en ankommer sent med nesten tomt batteri, og en ikke kan lade på hyttene, da har du to valg:
- du kan utnytte at batteriet allerede har fått en god varme, og setter på "navi til lader" et par mil før en er fremme, sånn at det varmes ekstra, og du kan lade veldig raskt i f.eks. 20 minutter (til 3,30 per kWh for min del)
- vente til neste dag når batteriet er kaldt og få drittdårlig ladefart - men hvis du vil rusle en tur eller noe så funker jo det og.

Poenget mitt er vel at en bør gjøre en bitteliten innsats for ikke å stå midt uti ørkenen uten diesel, eller på Nordby uten strøm.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA