Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til romslig komfortvogn som takler dårlig vinterføre?

Startet av peby, mandag 27. november 2023, klokken 21:51

« forrige - neste »

peby

Vi er på jakt etter ny/brukt bil, og denne gangen blir det elektrisk.

Men hva skal man velge når setekomfort for en 185 cm høy sjåfør, bagasjeplass til et stort hundebur og god fremkommelighet vinterstid er blant de viktigste parameterne? Budsjettet er på maks 475 000, og vi satser på å beholde bilen i rundt 5 år så det er ønskelig med minst 3 års gjenværende nybilgaranti.

Jeg synes Toyota bZ4X og VW ID.4 GTX virker særlig lovende, men sistnevnte virker fortsatt bittelitt for dyr til vårt budsjett. Enyaq 80 har definitivt plassen, men hvordan håndterer den dårlig føre med kun bakhjulstrekk?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

jkirkebo

Sitat fra: peby på mandag 27. november 2023, klokken 21:51Vi er på jakt etter ny bil, og denne gangen blir det elektrisk.

Men hva skal man velge når setekomfort for en 185 cm høy sjåfør, bagasjeplass til et stort hundebur og god fremkommelighet vinterstid er blant de viktigste parameterne? Budsjettet er på maks 475 000, og vi satser på å beholde bilen i rundt 5 år.

Jeg synes Toyota bZ4X og VW ID.4 GTX virker særlig lovende, men sistnevnte virker fortsatt bittelitt for dyr til vårt budsjett. Enyaq 80 har definitivt plassen, men hvordan håndterer den dårlig føre med kun bakhjulstrekk?

Tja, selv er jeg 187cm og synes jeg sitter veldig godt i vår Model Y LR. Hundeburet er det også veldig god plass til. Men den sprenger budsjettet, lagerbilene ligger nå på 532.063,- med vinterdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SurSnasen

Sitat fra: peby på mandag 27. november 2023, klokken 21:51Jeg synes Toyota bZ4X og VW ID.4 GTX virker særlig lovende, men sistnevnte virker fortsatt bittelitt for dyr til vårt budsjett.

MÅ det være splitter ny bil? Du kan få svært gunstig pris på knapt årsgamle GTX og også Enyaq 80X.

peby

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:00MÅ det være splitter ny bil? Du kan få svært gunstig pris på knapt årsgamle GTX og også Enyaq 80X.
Nei, på ingen måte. Jeg har spesifisert dette i startinnlegget nå. Det er i utgangspunktet brukt jeg har kikket på, gjerne med litt gjenværende nybilgaranti.

Nå er jeg helt elendig på å prute, men det er kanskje grunnlag for å presse litt pris på bruktbiler nå?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Ingeniøren

Sitat fra: peby på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:20
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:00MÅ det være splitter ny bil? Du kan få svært gunstig pris på knapt årsgamle GTX og også Enyaq 80X.
Nei, på ingen måte. Jeg har spesifisert dette i startinnlegget nå. Det er i utgangspunktet brukt jeg har kikket på, gjerne med litt gjenværende nybilgaranti.

Nå er jeg helt elendig på å prute, men det er kanskje grunnlag for å presse litt pris på bruktbiler nå?

Det er alltid mulig å prute på bil, selv ny. Noen sier de ikke kan gå ned på prisen da den er fast men ofte kan de da slenge inn noe ekstra som vinter/sommer hjul, takstativ, hengerfeste mm
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Asterix

Det er mulig å prute ganske mye på nye biler om dagen, nybilbilselgerne er på kanten til desperate for tiden. Forhør deg hos flere forhandlere og kjør budrunde.

Har selv bestilt ny 24-mod ID 4 GTX og fikk prutet mye på denne selv om de kjører "kampanje" om dagen. Klarer du deg uten ekstrautstyr så får du nå ny 24-mod GTX med hengerfeste og vinterhjul til under 500.000 (etter pruting...)

peby

Sitat fra: Asterix på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:01Det er mulig å prute ganske mye på nye biler om dagen, nybilbilselgerne er på kanten til desperate for tiden. Forhør deg hos flere forhandlere og kjør budrunde.

Har selv bestilt ny 24-mod ID 4 GTX og fikk prutet mye på denne selv om de kjører "kampanje" om dagen. Klarer du deg uten ekstrautstyr så får du nå ny 24-mod GTX med hengerfeste og vinterhjul til under 500.000 (etter pruting...)
Det burde jeg kanskje gjøre. Kikket på en GTX i dag og likte den godt, men jeg så også at det blir uaktuelt å kjøpe en uten Top-Sport-pakken. Den tror jeg er nærmest påkrevd for å gjøre det levelig på lengre turer. Men ny bil er kanskje verdt 30-40 000 sammenlignet med en par år gammel bruktbil.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

turfsurf

Sitat fra: peby på onsdag 29. november 2023, klokken 22:44[Men ny bil er kanskje verdt 30-40 000 sammenlignet med en par år gammel bruktbil.
Ny bil er verdt mye mer enn 30-40k vs en to år gammel bil. Bare dekkslitasje beløper seg fort til 10-15k på den tiden. I tillegg har du en bil som går fortere ut av garanti, har lavere restverdi når du selger den (evt at du må bytte tidligere) og alle slitedeler har kortere gjenværende levetid. Og sannsynligvis har ikke forrige eier betalt nybilpris for sin heller.

På to år ville jeg minimum forventet 100k i reduksjon på en ID.4 vs veiledende. Og da skal den være kort kjørt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Iflg Nettavisen får man Enyaq til 400: https://www.nettavisen.no/tidenes-tilbudsfest-pa-nybil/s/5-95-1481556
Sitat: "GUNSTIG: Skoda Enyaq med firehjulsdrift blir nå din, som nybil, fra 399.000 kroner."

Kaptein Sabeltann

Artikkelen er bak betalingsmur... Jeg har forsøkt å finne disse "superbillige" Skodaene, men finner ingen til 399K.

Electric cars in Norway

#10
Sitat fra: peby på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:20
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:00MÅ det være splitter ny bil? Du kan få svært gunstig pris på knapt årsgamle GTX og også Enyaq 80X.
Nei, på ingen måte. Jeg har spesifisert dette i startinnlegget nå. Det er i utgangspunktet brukt jeg har kikket på, gjerne med litt gjenværende nybilgaranti.

Nå er jeg helt elendig på å prute, men det er kanskje grunnlag for å presse litt pris på bruktbiler nå?
Smart å velge nyere brukt hvis lav pris er viktig for deg.

Du må lære deg å prute :+1:

Peby her er mine 3 tips:

1) Hvis du pruter på privat bil på Finn:
Se på det med pruting som en lek, der du skal vinne. Selger ser du uansett aldri igjen. Vær høflig og skriv pent og ring selger.

2) Hvis du pruter i bilbutikk:
Her er det flere teknikker. Send meg en melding/PM her inne hvis du vil ha hjelp, så ringes vi heller. Det blir alt for langt å skrive om det her. Bor du på Østlandet kan vi også treffes for en prat.

3) Sjekk også på auksjonssteder for der dumper bilforhandlere de elbilene de ikke vil ha stående i sin butikk. Lagre bilene fra hver auksjon i et sted på din pc, for de legges gjerne ut på nytt hvis ikke minstepris oppnås (selv om det sees ut som bilen ble solg). Og da senkes minste pris senere, er min erfaring.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på fredag 01. desember 2023, klokken 00:56Artikkelen er bak betalingsmur... Jeg har forsøkt å finne disse "superbillige" Skodaene, men finner ingen til 399K.
Ja, dumt med betalingsmur, men de skal leve de journalistene også. 

Det var jo en stund siden de 399' bilene ble lagt ut. Og jeg vet om flere som fikk de. 

Men jeg antar også at Skoda forhandlere vil ha ut endel biler nå før nyttår pga regnskaps tekniske forhold, så gå inn i skodabutikk der du bor og be om en slik bil til 399' 

Barfot

Et like stort problem er de særdeles skrå bakrutene på de fleste nye biler idag, så mulig du faktisk må se på plass i høyde, helling på bakruten og til hundeburet ditt.

En ting er om alt stemmer, dersom buret tar i vindusruten øverst.

Til rett under 500' får du en fantastisk flott, nesten ny og kjørt lite Jaguar I-pace og - om ikke annet, så ta den en prøvetur. Alt annet er nesten som å sitte på en pinnestol i forhold  ;)  Men igjen, bakruten heller mye der også.

Trig8

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på fredag 01. desember 2023, klokken 00:56Artikkelen er bak betalingsmur... Jeg har forsøkt å finne disse "superbillige" Skodaene, men finner ingen til 399K.
Det var Autoria som hadde dem til den prisen - vises ikke på nettsidene lengre så da er de kanskje utsolgt.
Ellers annonserte vel Møller til 429k.

peby

Sitat fra: Barfot på fredag 01. desember 2023, klokken 08:08Et like stort problem er de særdeles skrå bakrutene på de fleste nye biler idag, så mulig du faktisk må se på plass i høyde, helling på bakruten og til hundeburet ditt.

En ting er om alt stemmer, dersom buret tar i vindusruten øverst.

Til rett under 500' får du en fantastisk flott, nesten ny og kjørt lite Jaguar I-pace og - om ikke annet, så ta den en prøvetur. Alt annet er nesten som å sitte på en pinnestol i forhold  ;)  Men igjen, bakruten heller mye der også.
Det er langt flere flotte enn praktiske biler for tiden, ja ;) Man får heldigvis spesialtilpasset bur til veldig mange bilmodeller, selv om jeg stusser på hvilken anatomi hunden må ha for å passe i enkelte av dem. ID4 er sånn sett veldig egnet, fordi bagasjerommet har en klart mer praktisk utforming enn mange andre.

I-pace har jeg veldig lyst til å prøve en tur! Og det er vel ingen automatikk at den skal være "verre" å eie enn en ID4 eller andre merker etter garantiutløp, forutsatt at man tegner en maskinskadeforsikring.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA