Komfort nye TMY LR (og Performance) vs 2021 og konkurrentene

Startet av lars667, lør 25. nov 2023, kl. 11:14

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det ser ut til at Model 3 2024-modell har blitt skikkelig bra. Jeg har selv ikke prøvd, men har lest det noen steder, f.eks. her:
https://www.motortrend.com/reviews/2024-tesla-model-3-vs-2023-tesla-model-y-comparison-test-review/

Dersom jeg skulle kjøpt flunk ny Model Y så ville jeg ventet på Juniper, som de kaller neste versjon, som kanskje kommer i slutten av 2024 / tidlig 2025. Ikke sikkert den får alle forbedringene som Model 3 har fått, men kan og være den får enda flere.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Interessant tråd.  Komfort på dårlig vei er desverre ofte ikke prioritert på mange nye biler.  Er 2023 Y RWD (fra Berlin) mer komfortabel enn (pre-Highland) Model 3?
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 30. nov 2023, kl. 15:11Det ser ut til at Model 3 2024-modell har blitt skikkelig bra. Jeg har selv ikke prøvd, men har lest det noen steder, f.eks. her:
https://www.motortrend.com/reviews/2024-tesla-model-3-vs-2023-tesla-model-y-comparison-test-review/

Dersom jeg skulle kjøpt flunk ny Model Y så ville jeg ventet på Juniper, som de kaller neste versjon, som kanskje kommer i slutten av 2024 / tidlig 2025. Ikke sikkert den får alle forbedringene som Model 3 har fått, men kan og være den får enda flere.

Øøøh, oversatt til norsk:
SitatStivere hjuloppheng gir mindre vibrasjoner...
???  ::)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Et tips kan være å kikke på videoene til km77.com der de tester slalom og unnamanøver. Da ser man at Y og 3 er ganske stive sammenlignet med andre merker, og til gjengjeld er noe av de som gjør det best i elgtesten. Dette sier jo ikke alt om komforten, men stive fjærer påvirke jo mye.

D3 har iX, X5, XM, Taycan osv osv

https://youtu.be/aBNvLe-BF7Q

https://youtu.be/gczso5OoM88
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Radial

Med mindre man går for ett (dyrt) adaptivt understell, må man ta noen valg på ett design stadie rundt dette.

Syns vel på en måte Y har hatt to helt forskjellige ingeniørteam på banen under designet....når setene har "null" sidestøtte og er ellers relativt myke over alt, mens fjæringen derimot derimot er i bmw M-klassen og egentlig godt egnet for litt banekjøring...pluss godt med effekt og helt OK bremser på både RWD og LR.

Også blir det hele sterkt helt til ytterpunktene (nesten komisk) i Performance, som absolutt skulle hatt seter som matcher bilens ytelser.
Kan bare se for meg hvor mye jeg hadde sklidd rundt i setene i Y på Rudskogen.

Men 2023 Y er mykere i fjæringen, noe den uansett burde vært fra start...så kunne Performance hatt de stive sakene,og kutta enda litt mer på rundetidene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Jøss. For egen del tenker jeg Y P sine seter står godt i stil med ytelsene sammenlignet med Honki-donki, BYD Tang, iX og alle de andre med 0-100 på 3-4 sekunder og flate sofaputer til seter.

Syns setene i Y er noe av det bedre/mer sportslige som finnes der ute, faktisk merkbar sidepolstring i motsetning til mange andre. Mest sportslige av alle standardseter i en familiebil vil jeg påstå? Minner om BMW sine sportsseter. For egen del er de ganske ok på sidestøtte på ryggen, men kunne vært tightere i sitteputa. Jeg har kjørt Y P på den råeste banen av de alle, uten at jeg følte jeg måtte spenne meg fast mot midtkonsoll og dør, som på en del biler.  :-*  8)  Drar alltid litt i setebeltet for å sitte litt bedre fast før inspirert kjøring, enten det er på svingete vei eller bane.

Lucaria

Sidenstøtten er fastere i P en i LR, det vises i videor som direkte sammenligner dem.

geear

Det er ikke samme setene nei, men jeg hadde LR og P samtidig og syns forskjellene var marginale. Det var sidestøtte i LR også sammenlignet med de fleste andre biler.

Radial

Jeg opplever ihvertfall at jeg sklir ut av setet i enhver sving og rundkjøring på begge våre Y'er.
Må støtte meg i døra eller midtarmlenet med albuen, sklir ut av setet hver gang.

En seriøs ingeniør på sportslige seter hadde laget setet i noe som ga litt friksjon (soff/nappa), og mye brattere sidestøtter som faktisk tok imot kropper på en god måte.
Jeg opplever designet som noe mer designet mot komfort, og som helst skal gli inn og ut av setet uten for mye styr.

Ellers helt enig at setene er "bedre" enn en disse 2,5t suv'ene, men der er jo fjæringen ganske tilsvarende klasse som setene i det minste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på fre 01. des 2023, kl. 19:36Jeg opplever ihvertfall at jeg sklir ut av setet i enhver sving og rundkjøring på begge våre Y'er.
Må støtte meg i døra eller midtarmlenet med albuen, sklir ut av setet hver gang.
Får meg å tro at du har smørt inn latex-catsuiten du har på deg med olje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Det er heller ikke anbefalt å gå for inspirert kjøring når man kjører naken innsmurt i matolje.

Radial

Kanskje det er fordi jeg og fruen nyter olje i senga hver natt ja🤣🤣
Men nei, sitter i boblejakke...men i høst vanlig genser, t-skjorte i sommer. Jeans på beina.
Samme problem uansett, og jeg er ikke skinny(!).

Setene på Tesla 3/Y er ikke spesielt sportslige etter mitt syn.
De funker til universell bruk, men matcher hverken understell eller ytelser... Og 3/Y performance med Porsche 911 ytelser uten skikkelige stoler blir bare merkelig.

Skulle de tenkt litt sportslig, hadde de vært trekt med alcantara i det minste, som de fleste med sport i tankene gjør (og ikke bare 0-100-0 raskest mulig)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Merkelig at de oppleves så forskjellig. Jeg synes de har plenty med sidestøtte, mere enn Audi sine sportsseter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Kina biler har/hadde andre seter enn Berlin. Mer sidestøtte i de på Berlin
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

lars667

Fikk meg en liten tur i en 2023 LR-uber i går, 2 dager gammel. Kan ikke si det var noe merkbart bedre komfort i den enn 2021. Skrangling var det også. Hørtes ut som typisk interiør-skramling ala bagasjerom, men kan selvfølgelig ha vært noe løst sjåføren hadde liggende der. Synes også baksetene var ganske stive og ikke spesielt behagelige, kan ikke huske at 21-modellen var slik. Mulig jeg tar feil, siden jeg pleide å sitte i førersetet... Uansett blir det nok id.4 på meg nå. Selv om jeg digger filosofien bak Tesla, om ikke nødvendigvis sjefsfilosofen, så synes jeg det har vært merkbart bedre komfort (totalt mtp fjæring, støy, temperaturstyring) i både id.4 og solterra som jeg har prøvekjørt i det siste. For ikke å nevne volvoen til samboer (er dog noe tørst :-o).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA