Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat når bilen står i ON-posisjon

Startet av Sagosen, onsdag 22. november 2023, klokken 16:12

« forrige - neste »

Sagosen

Hei, av og til venter man i bilen i kulda.
Så når eg da vil holde varme på bilen uten flombelysning slår eg den i ON-posisjon, men eg vil unngå at bilbatteriet går flatt.

Trekker klimaanlegget strøm fra bilbatteriet eller motoren?

Er det en dårlig idé eller null stress å sitte med varmen på i bilen mer enn en halvtimes tid?

TB

#1
Alle elbiler har to batteri - et hovedbatteri, som er en variant av litium og et 12V batteri, normalt et blysyrebatteri, men noen biler har startet å benytte litium på dette også.

Hovedbatteri, også omtalt som fremdriftsbatteri benyttes til: fremdrift / motor, varme, AC.
12 V batteri benyttes til "alt annet", som alle instrument, lys, radio, vindusheiser, varmetråder i vindu, speil, setevarme, rattvarme osv.

Bensin og dieselbiler har en dynamo (som egentlig heter generator) som lader 12V batteriet, ved at bensin- eller dieselmotoren drar generatoren rundt - og det genereres strøm.

Elbiler har i stedet for generator en spenningsomformer, fra høy spenning på hovedbatteri til ca 14 volt som kan lade 12 V batteri, og forsyne alt utstyr som krever 12 V strøm.

Oppsummert:
- Varme i en elbil kommer alltid* fra hovedbatteri. Varme kan komme fra varmeelement som varmer luft, eller vann. Det benyttes også varmepumpe i mange biler. Prinsippet blir likt som en varmepumpe i en bolig.
- Strøm til kupeviften, og alt annet kommer fra 12V batteri, som igjen lades fra hovedbatteriet.

Sitat fra: Sagosen på onsdag 22. november 2023, klokken 16:12Er det en dårlig idé eller null stress å sitte med varmen på i bilen mer enn en halvtimes tid?
Det er helt normalt å vente med varmen på.
Slå av hovedlys, og sett på parkeringslys når "stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig"

Det er begrenset med strøm på hovedbatteriet kan det gå tomt om en venter lenge nok.
Hvor lenge vil avhenge mange faktorer, hvor mye strøm en har igjen og hvor kaldt det er to viktige faktorer.

Blir det knapt, bør en finne egnet sted å lade, og vente der i steder for.
Med unntak av noen av de første elbilene kan alle idag benytte varmen samtidig som bilen lades.
(Hovedbatteri lades saktere.)

*  Noen tidligere elbiler var levert med bensin, eller dieselvarmer som leverer varme, disse er gjerne omtalt som parkeringsvarmer i bensin eller dieselbiler. Denne typen varmere krever 12V til styring, vifte, glødeplugg osv, men de krever ikke strøm fra hovedbatteriet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på onsdag 22. november 2023, klokken 16:30Alle elbiler har to batteri - et hovedbatteri, som er en variant av litium og et 12V batteri, normalt et blysyrebatteri, men noen biler har startet å benytte litium på dette også.

Hovedbatteri, også omtalt som fremdriftsbatteri benyttes til: fremdrift / motor, varme, AC.
12 V batteri benyttes til "alt annet", som alle instrument, lys, radio, vindusheiser, varmetråder i vindu, speil, setevarme, rattvarme osv.

Bensin og dieselbiler har en dynamo (som egentlig heter generator) som lader 12V batteriet, ved at bensin- eller dieselmotoren drar generatoren rundt - og det genereres strøm.

Elbiler har i stedet for generator en spenningsomformer, fra høy spenning på hovedbatteri til ca 14 volt som kan lade 12 V batteri, og forsyne alt utstyr som krever 12 V strøm.

Oppsummert:
- Varme i en elbil kommer alltid* fra hovedbatteri. Varme kan komme fra varmeelement som varmer luft, eller vann. Det benyttes også varmepumpe i mange biler. Prinsippet blir likt som en varmepumpe i en bolig.
- Strøm til kupeviften, og alt annet kommer fra 12V batteri, som igjen lades fra hovedbatteriet.

Sitat fra: Sagosen på onsdag 22. november 2023, klokken 16:12Er det en dårlig idé eller null stress å sitte med varmen på i bilen mer enn en halvtimes tid?
Det er helt normalt å vente med varmen på.
Slå av hovedlys, og sett på parkeringslys når "stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig"

Det er begrenset med strøm på hovedbatteriet kan det gå tomt om en venter lenge nok.
Hvor lenge vil avhenge mange faktorer, hvor mye strøm en har igjen og hvor kaldt det er to viktige faktorer.

Blir det knapt, bør en finne egnet sted å lade, og vente der i steder for.
Med unntak av noen av de første elbilene kan alle idag benytte varmen samtidig som bilen lades.
(Hovedbatteri lades saktere.)

*  Noen tidligere elbiler var levert med bensin, eller dieselvarmer som leverer varme, disse er gjerne omtalt som parkeringsvarmer i bensin eller dieselbiler. Denne typen varmere krever 12V til styring, vifte, glødeplugg osv, men de krever ikke strøm fra hovedbatteriet.
Liten korreksjon her. Er endel biler som har varmesystem som enten kan kjøle/varme batteriet, eller kupéen, og ikke begge deler samtidig. Siden batteriet gjerne prioriteres, så blir det fort kaldt i bilen når man lader, eller så går ladefarten ned om man "tvinger" på varmen mens man lader.

Så finnes det noen biler som har "Camper Mode" eller "Utility Mode" eller et annet navn på samme funksjon, som gjør at man kan forlate bilen med varmeapparatet på selv om man ikke er tilkoblet strøm, og de fleste andre systemer er av. Da bruker bilen mindre strøm/energi enn om bilen er "på".

Endel andre biler har "keep Climate On", som rekker en viss tid, men som fort slår seg av om man må forlate førersete selv om det er andre i bilen, eller sitter en stund med beltet av.

Det er derfor greit for trådstarter og andre, å sette seg inn i hvilke muligheter/begrensninger egen bil har. Og jeg vet selvsagt at du kan dette, så dette var mer info til trådstarter og andre som ikke kjenner til dette.

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sagosen

Så 12v-batteriet vil ikkje gå tomt når varmeapparatet går mens bilen er i ON-funksjon (dvs, eg trykker to ganger på startknappen uten å ha bremsepedalen trykket ned så de utvendige lysene er avslått).

Så lenge bilen er godt oppladet er eg ikkje bekymret for å gå tom kjapt, det hadde heller vore krise om eg ikkje fekk start på bilen igjen om eg venter litt for lenge.

Det er dessverre verken camper mode eller lignende modi.

Tusen takk for svar, forresten!

Trekkoppbil

#5
Kortversjon: Hvis den røde batterilampa lyser, så må du slå på høyspenntanlegget hvis du vil avdugge vinduene.

Du har 2 typer aktiv varme i bilen:
  • Varme som går på 12V: Varme i sete, ratt, bakrute og sidespeil
  • Varme som går på høyspenning: Varmluft og AC
Dersom du har slått på kun lågspenningsanlegget, men ikke høyspenntanlegget, så lyser batterilampa.(I teorien så kan nok batterilampa bety andre ting også).

Når den rød batterilampa/ladelampa lyser, så betyr det vanligvis at startbatteriet ikke lades. Dvs at å kikke på ladelampa er den kjapppe metoden for å se at DC/DC konverteren og høyspenntanlegget er slått av:  Da har du ikke kupevarme, men du kan slå på lågspenningsvarme i  seter, ratt, bakrute og sidespeil.
For å avdugge resten av vinduene, trenger du å slå på høyspentanlegget, men det er vel vanligvis kun setevarmen man trenger om man parkerer en halvtime. Trenger man varmluft til små barn, så vil jeg nok plugge i ladekabel først.
På langkjøring, så er det hovedsakelig under hurtigladinger at jeg ønsker å bruke varmluft, men da kan det være et mareritt om man klarer å slå på varmluft eller ikke.

Ellers er erfaringen min:
At bilen bruker varmluft til å fjerne is.
At bilen bruker kaldluft fra AC til å tørke vinduene.

Og at man styrer det med temperaturinnstillingene.

Trenger du fjerne dugg:
I kyststrøk synes jeg det er viktig å velge låg temperatur om vinteren: Da vil AC fjerne dugg fra fronruta i løpet av sekunder. Velger man høy kupetemeratur, får man dårlig virkning fra AC, og det kan være vanskelig å fjerne fuktighet. Man kan få varm og fuktig luft i kupeen, som er oppskrift på dugg på vinduene.

Trenger du å forvarme en en nedisa bil:
Er du i innlandet om vinteren, kan det være tørr og grei luft, men mye rim og is. Da kan det hjelpe å velge høy temperatur for å fjerne is, mens dugg ofte ikke er noe problem i en tørr innlandsvinter.

Om vinteren er det viktig å bruke AC på kysten, mens det ofte ikke gir noen mening å bruke AC på ei tørr vinternatt i innlandet. Det er vanskelig å styre AC manuellt i bilen, da   automatikken overstyrer. Automatikken er ikke i stand til å avgjøre om du trenger AC eller ikke om vinteren. For å kontrollere automagikken, kan man velge høy eller låg temp.

Når jeg ikke ønsker utelys, så slår jeg av lysbryteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA