Ryggekamera på TMY og andre Teslamodeller.

Startet av Loff123, ons 22. nov 2023, kl. 06:54

« forrige - neste »

Loff123

Er det noen her inne som har gode tips eller triks for hvordan jeg kan få litegrann bedre nytte av ryggekameraet på min Y..?!?  Er det regn ute ser jeg ikke noe bakover, er det snø ser jeg ikke noe heller. Å jeg bor på en plass der det er max 3mnd. i året det ikke er vått eller hvitt ute.
Finnes det noe deksel, varme el. lignende å få kjøpt..Dette er for meg en stor utfordring å veldig iriterende. Ikke kan man rygge med dør åpen for å se bakover heller. Så kjører jeg inn i et parkeringshus feks på vinter, ja så kan jeg risikere å ikke kunne rygge i heletatt pga jeg ikke har kamera, ikke ser i speil pga dugg å ikke kan åpne dør å rygge...

daktari

Med RainX vil vann perle seg mer og renne lettere av. Men du må dessverre stoppe og tørke vekk.
Jeg har ikke lest eller sett noen som fikser dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kaistian

Sitat fra: Loff123 på ons 22. nov 2023, kl. 06:54Så kjører jeg inn i et parkeringshus feks på vinter, ja så kan jeg risikere å ikke kunne rygge i heletatt pga jeg ikke har kamera, ikke ser i speil pga dugg å ikke kan åpne dør å rygge...
Noen minutter før du kjører inn sett på frontruteaviser eller varme i bakrute, da slås også varmen på i speilet og det dugger ikke.
Punkt 16 og 17 i brukermanualen https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html

Handyman

Finnes ulike DIY-løsninger, men alle innebærer en del inngrep.
Denne finnes for TM3:https://www.aliexpress.com/i/1005004977514890.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Helt off topic, men at denne tråden har blitt flyttet til SW forstår jeg ikke, da den i all hovedsak handler om møkk, snø og is på ryggekamera og hvordan unngå/fjerne det, eneste måte å løse det på er HW og ikke SW.

OlaM

1) Ha med billig sprayflaske med vindusvask
2) Vis side-kameraene samtidig med ryggekameraet (innstilling) når du rygger
3) Prioriter p-plasser der du kan kjøre forlengs både når du kommer og drar  ;D
'21 3LR

førategangtesla

Velkommen til klubben  :laugh: klubben for oss med 2023 model+ uten parkeringssensorer?

Ja, det er jo ikke noe annet å gjøre bortsett fra å gå ut og spyle kameraet rett før du skal rygge inn  :laugh:  ikke tørk av med fingrene, serviett eller klut, linsen er plastikk-fantastisk så her vil du få riper på sikt.

Kamerakvaliteten i seg selv er fantastisk og sammen med sidekameraene så har vi fantastisk bra syn bakover og et godt stykke ut i blindsonen, men sålenge det er vått vær eller våt vei så skal jeg ikke kjøre mange minutter før jeg kun ser abstrakt kunst når jeg rygger.

Har du parkeringssensorer så gratulere, da har du iallefall en god trygghet som vi andre ikke har mulighet til å få, da kan du i det minste få varsel på forhånd før du rygger på en person eller rett i en murkloss  :laugh:

Får se om jeg lager til spyling av kamera når garantitiden går ut  8)

Og ja, jeg bruker speil og syn så godt som det lar seg gjøre, men model y er uoversiktlig og bakvinduet er jo en vits, det er ubrukelig ved rygging.

Loff123

Sitat fra: OlaM på tor 23. nov 2023, kl. 14:151) Ha med billig sprayflaske med vindusvask
2) Vis side-kameraene samtidig med ryggekameraet (innstilling) når du rygger
3) Prioriter p-plasser der du kan kjøre forlengs både når du kommer og drar  ;D
Utrolig gode forslag du har...

Loff123

Sitat fra: førategangtesla på tor 23. nov 2023, kl. 19:26Velkommen til klubben  :laugh: klubben for oss med 2023 model+ uten parkeringssensorer?

Ja, det er jo ikke noe annet å gjøre bortsett fra å gå ut og spyle kameraet rett før du skal rygge inn  :laugh:  ikke tørk av med fingrene, serviett eller klut, linsen er plastikk-fantastisk så her vil du få riper på sikt.

Kamerakvaliteten i seg selv er fantastisk og sammen med sidekameraene så har vi fantastisk bra syn bakover og et godt stykke ut i blindsonen, men sålenge det er vått vær eller våt vei så skal jeg ikke kjøre mange minutter før jeg kun ser abstrakt kunst når jeg rygger.

Har du parkeringssensorer så gratulere, da har du iallefall en god trygghet som vi andre ikke har mulighet til å få, da kan du i det minste få varsel på forhånd før du rygger på en person eller rett i en murkloss  :laugh:

Og ja, jeg bruker speil og syn så godt som det lar seg gjøre, men model y er uoversiktlig og bakvinduet er jo en vits, det er ubrukelig ved rygging.

Har parkeringssensorer ja heldigvis, men gøy opplegg ellers med å må stoppe bilen hver eneste gang det skal rygges for å gå ut å vaske kamera..Håper det blir et annet design på dette snart..

førategangtesla

Sitat fra: Loff123 på søn 10. des 2023, kl. 09:40
Sitat fra: førategangtesla på tor 23. nov 2023, kl. 19:26Velkommen til klubben  :laugh: klubben for oss med 2023 model+ uten parkeringssensorer?

Har parkeringssensorer ja heldigvis, men gøy opplegg ellers med å må stoppe bilen hver eneste gang det skal rygges for å gå ut å vaske kamera..Håper det blir et annet design på dette snart..

Jeg tviler på det. De fjernet jo fungerende regnsensor for noen år siden og erstattet med kamera som allerede var etablert, selv etter flere år så fungerer jo ikke dette optimalt.

Kim-

Er vi virkelig kommet der at vi ikke klarer å navigere bilen uten ryggekamera? Hvis du til stadig kjører inn i et parkeringshus der speilene dugger så setter du på speilvarmen litt før du skal inn.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på ons 13. des 2023, kl. 07:27Er vi virkelig kommet der at vi ikke klarer å navigere bilen uten ryggekamera? Hvis du til stadig kjører inn i et parkeringshus der speilene dugger så setter du på speilvarmen litt før du skal inn.

Hvis du sikter til meg så klarer jeg jo å navigere bilen uten ryggekamera, iallefall greit fremover  :laugh:

Men model y er en uoversiktlig bil bakover, bakruta er jo en vits og det å vite hvor langt bak man kan rygge før man treffer veggen kun ved å bruke speil er ikke lett. Hadde vi bare hatt sensorer gitt :laugh:

Fint at du ikke ser på det som et problem, men mangel på ekte sensorer er noe av det som irriterer meg mest med bilen, det er rett og slett helt hull i hodet av tesla å fjerne disse og erstatte funksjonaliteten med noe som aldri kommer til å fungere. Det er ikke nok til å få meg til å selge bilen, men det er nok til å få meg til å ikke kjøpe ny tesla en gang til eller å anbefale tesla til noen andre. Selvfølgelig i tillegg til mangel på spaker nå, det er like dumt.

Nihon

Fungerer helt fint uten spaker for min del.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

jodd

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Rosstopher

Sitat fra: jodd på ons 13. des 2023, kl. 10:03Noen som har prøvd Bilkomponenter sitt ryggekameradeksel?

https://www.bilkomponenter.no/products/vannavstotendehydrofobisk-ryggekameradeksel-tesla-model-3y

Den varer i 4-6 måneder står det. Man må vurdere om det er verdt 100 kroner i måneden da, sammenlignet med f.eks. RainX til 2 (?) kroner i måneden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA