Tesla Modely Y Performance vs. ID.4 GTX 4 motion

Startet av zenith, tir 21. nov 2023, kl. 15:00

« forrige - neste »

zenith

Sitat fra: derwaechter på tir 21. nov 2023, kl. 19:18Som fersk TMY LR eier kan jeg si at det meste er veldig bra.

Parkeringsassistent (og hele Tesla Vision) er dog en vits.

Dette plager meg litt. Jeg kan fort havne i trange parkeringsgarasjer, trange gater i oslo med biler på begge sider om vinteren samt annen lukeparkering. Har også hørt at svingradiusen til en Y ikke er spesielt bra.

Jeg rygger inn 90% av gangene. Mulig P-sensorer er ingen dealbreaker, men er jaggu meg usikker.

2ris

Sitat fra: zenith på ons 22. nov 2023, kl. 15:54
Sitat fra: derwaechter på tir 21. nov 2023, kl. 19:18Parkeringsassistent (og hele Tesla Vision) er dog en vits.

Jeg rygger inn 90% av gangene. Mulig P-sensorer er ingen dealbreaker, men er jaggu meg usikker.
Da de fjernet sensorene ble jeg i tvil om Y var aktuell. Da de puttet blinklysknapper på rattet i stedet for hendel, blir det bare latterlig, og helt uaktuelt.

torerik

Sitat fra: zenith på ons 22. nov 2023, kl. 15:54Dette plager meg litt. Jeg kan fort havne i trange parkeringsgarasjer, trange gater i oslo med biler på begge sider om vinteren samt annen lukeparkering. Har også hørt at svingradiusen til en Y ikke er spesielt bra.

Jeg eier ikke Tesla, så min erfaring er begrenset til prøvekjøring av bilen. Dersom jeg var avhengig av å parkere i trange parkeringsgarasjer ville jeg aldri kjøpt Model Y. Min mening selvsagt, men det der Tesla Vision opplegget er ikke bra.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: torerik på ons 22. nov 2023, kl. 22:10Jeg eier ikke Tesla, så min erfaring er begrenset til prøvekjøring av bilen. Dersom jeg var avhengig av å parkere i trange parkeringsgarasjer ville jeg aldri kjøpt Model Y. Min mening selvsagt, men det der Tesla Vision opplegget er ikke bra.
Tja, i parkeringsanlegg bruker jeg ryggekamera og sidekamera uansett siden jeg alltid rygger inn. Så det er ikke noe problem.

Er kun hjemme jeg kjører inn i garasjen og ville savnet sensorer foran.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tor 23. nov 2023, kl. 06:40
Sitat fra: torerik på ons 22. nov 2023, kl. 22:10Jeg eier ikke Tesla, så min erfaring er begrenset til prøvekjøring av bilen. Dersom jeg var avhengig av å parkere i trange parkeringsgarasjer ville jeg aldri kjøpt Model Y. Min mening selvsagt, men det der Tesla Vision opplegget er ikke bra.
Tja, i parkeringsanlegg bruker jeg ryggekamera og sidekamera uansett siden jeg alltid rygger inn. Så det er ikke noe problem.

Er kun hjemme jeg kjører inn i garasjen og ville savnet sensorer foran.

Jeg har sensorer, men hører aldri på dem. Er jo de tre ryggekameraene jeg kikker på når jeg rygger jeg og.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: zenith på ons 22. nov 2023, kl. 15:54Dette plager meg litt. Jeg kan fort havne i trange parkeringsgarasjer, trange gater i oslo med biler på begge sider om vinteren samt annen lukeparkering. Har også hørt at svingradiusen til en Y ikke er spesielt bra.

Her har du litt av ulempen med Model Y. Tesla Vision (eller "ryggesensor"-løsningen) fungerer ofte greit bakover. Men det avhenger av at kameraet får tilstrekkelig med lys til å kunne tolke bildet. Samt at det ikke må være tilsmusset. Særlig her til lands med lang høst og vinter er dette et problem. Kameralinsen blir veldig fort tilsmusset. For et par uker siden hadde jeg en Model 3 Highland (den nye) et par dager. Med fuktig veibane ble linsen tilsmusset etter bare et par kilometer. Dermed ingen som helst indikasjoner da jeg skulle rygge inn på en parkeringsplass. Du har heller ikke noen spylefunksjon for ryggekameraet slik blant annet ID.4 har. Dermed må du ut av bilen for selv å rengjøre kameralinsen.

derwaechter

Inventory prisen på Model Y fallt med ytterlige 20 000 nå. Veldig irriterende for meg som for en uke siden fikk utlevert bilen. Men bra for dere som vurderer kjøp.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

zenith

Jeg har kommet til en dealbreaker da, det er rundt 30k i rabatt på en inventory Y Performance, men jeg ser at dette tydeligvis ikke kan kombineres med rentekampanjen på 1.99% i tre år. Kan noen bekrefte at dette stemmer? Fikk vite det i siste liten, er forvirrende.

derwaechter

Over listen over inventory biler står "! Prisjusteringer kan ikke kombineres med kampanjerenter."

I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

zenith

Tusen takk. Må bare lese mer nøye. Da blir det ikke Tesla i denne omgang.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tor 23. nov 2023, kl. 10:02

Her har du litt av ulempen med Model Y. Tesla Vision (eller "ryggesensor"-løsningen) fungerer ofte greit bakover. Men det avhenger av at kameraet får tilstrekkelig med lys til å kunne tolke bildet. Samt at det ikke må være tilsmusset. Særlig her til lands med lang høst og vinter er dette et problem. Kameralinsen blir veldig fort tilsmusset. For et par uker siden hadde jeg en Model 3 Highland (den nye) et par dager. Med fuktig veibane ble linsen tilsmusset etter bare et par kilometer. Dermed ingen som helst indikasjoner da jeg skulle rygge inn på en parkeringsplass. Du har heller ikke noen spylefunksjon for ryggekameraet slik blant annet ID.4 har. Dermed må du ut av bilen for selv å rengjøre kameralinsen.

Mulig at det er fordi kameraet er plassert høyere opp på Model Y, eller at jeg har vært flinkere til å spraye Rain X på Model Y enn jeg pleide på Model 3, men kameraet på min Model Y blir mye sjeldnere tilsmusset enn det gjorde på min Model 3P. Faktisk omtrent aldri helt tilsmusset.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 23. nov 2023, kl. 15:18
Sitat fra: SurSnasen på tor 23. nov 2023, kl. 10:02

Mulig at det er fordi kameraet er plassert høyere opp på Model Y, eller at jeg har vært flinkere til å spraye Rain X på Model Y enn jeg pleide på Model 3, men kameraet på min Model Y blir mye sjeldnere tilsmusset enn det gjorde på min Model 3P. Faktisk omtrent aldri helt tilsmusset.
Jeg tipper heller at kameraet er lenger unna der luften kommer over bagasjeluken, og turbulensen starter - og samme fra spoiler under batteriet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

HeavyDude

Siden du vurderer ID4 : har du vurdert Q4 2024-modell ? Audi kjører en heftige kampanjepriser, hvor mye som tidligere var ekstra -utstyr nå er lagt inn som standard .

Elektro12

Jeg ville kastet Enyaq 85x inn i mixen. Fås for ca 530 med bra med utstyr. Bedre enn ID.4 på plass og man slipper touch-galskapen på rattet. Jeg synes den er penere enn ID.4 og Q4 også. Med forvarming er det liten grunn til å velge Tesla for ladingens del.

turfsurf

Sitat fra: HeavyDude på ons 29. nov 2023, kl. 10:48Siden du vurderer ID4 : har du vurdert Q4 2024-modell ? Audi kjører en heftige kampanjepriser, hvor mye som tidligere var ekstra -utstyr nå er lagt inn som standard .
Hvis man får Q4 til mere fornuftige priser så er det ett bra valg IMO. Oppleves helt klart mere premium enn ID.4 og Enyaq, og ser bedre ut (subjektivt selvfølgelig).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA