Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skuffet over rekkevidde,

Startet av Nasseliten, søndag 19. november 2023, klokken 19:59

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:02
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:32Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.
Nå skal ikke jeg begynne på noen diskusjon om bilmodeller, men det kan være lurt å velge bil etter behov. For min del må jeg si at jeg aldri har hatt noen bedre vinterbil enn den gamle TMX'en jeg har nå. Ja, man må passe på å ikke parkere bilen med lavt batterinivå i beinkulde, men bortsett fra det så er lading problemfritt. Den største vinterutfordringen med bilen er rammeløse vinduer.

Jeg kunne nok ikke funnet på å kjøpe en elbil uten aktiv forvarming av batteriet i Norge, da tror jeg at jeg også hadde forkastet elbil på grunn av dårlige ladeegenskaper på vinteren. Slik jeg har forstått det skal Ariya ha mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading, så det burde jo ikke være noe problem med hurtiglading, selv på vinteren, med den bilen? Hvor mye reduseres egentlig rekkevidden på Ariya i vinterkulde? Med TMX100D er jeg nok nede på 300 km rekkevidde i -25 på vanlig landevei, og klarer nok 480 km på veldig fine sommerdager på samme type vei. På småkjøring om vinteren blir jo rekkevidden veldig lav med mye forvarming og oppvarming av kupé, men da står jo bilen til saktelading ved behov uansett, så ser ikke på det som noe problem.   
"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

At noen biler er bedre enn andre på slike viktige ting er også et annet problem. Det er ikke bare å si til en venn eller kollega: "Gå å kjøp en elbil, det er supert". Nei man må si:" Hvordan kjører du? Hvor kjører du? Hvor mange er dere? Hvor langt MÅ du kjøre? Hvor mye penger kan du bruke på bilen? Hva er dine forventninger? + mange ting som må taes med og så kan jeg si: "Ikke kjøp elbil(som jeg sier til mange)" eller feks "Kjøp en ID3, den gjør jobben godt nok". I det hele tatt har jeg nok landet litt på at hvis ikke en billig elbil oppfyller kravene, bør man ikke kjøpe en elbil. Det er enklere å forsvare at feks en ID3 ikke er superfantastisk (allround)bil enn en Q8 Etron 55, TMX eller for den saks skyld en Ariya.

Jeg er dønn ærlig mot andre og mine erfaringer med elbil. Dette er min tredje BEV på snart 10 år nå og de grunnleggende problemene er de samme da som nå, forskjellen er bare at bilene ser bedre ut, kjører litt bedre og lengre men det er laaaaaaangt fra en erstatning for en ICE bil for fryktelig mange.
Jeg har også sluttet for lenge siden og på død og liv overbevise andre om elbilens fortreffeligheter.
Elbilen passer for meg akkurat nå, det er det! Når den ikke gjør det, bytter jeg den ut med noe som passer bedre.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vinterdekk

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:44
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.

I tillegg: Oppvarming skjer vanligvis fra innsiden via kjølevann, nær battericellene hvor varmen gjør mest nytte for seg. Så kanskje en tekoker- analogi passer bedre enn kokeplate med mindre Ariya har en egen løsning.

Men poenget er vel reelt nok at det koster å varme opp. Urelatert til Ariya muligens, hadde laveste forbruk i vinter i dårlig vær i går med id.4. Skjedde en misforståelse og måtte hurtiglade før vi kunne kjøre, så turen startet med varm bil og varmt batteri. Ble litt overrasket over det lave forbruket mtp. føret. Lærte noe nytt der.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

moonbuggy

#18
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 16. desember 2023, klokken 15:15Men poenget er vel reelt nok at det koster å varme opp. Urelatert til Ariya muligens, hadde laveste forbruk i vinter i dårlig vær i går med id.4. Skjedde en misforståelse og måtte hurtiglade før vi kunne kjøre, så turen startet med varm bil og varmt batteri. Ble litt overrasket over det lave forbruket mtp. føret. Lærte noe nytt der.
Nettopp. Personlig skulle jeg ønske mer manuell kontroll over flere elementer rundt batterioppvarming.
Et batteri bevares best i kulde. Det skades heller ikke om batteristyringen begrenser strømuttak i kulde. M.a.o. for korte turer er det bortkastet å bruke masse energi på å varme opp batteriet. Man bruker litt mer i form av indre motstand i batteriet på selve kjøreturen, men sparer totalt sett mye. Ekstra ille er det dersom bilen selv initierer oppvarming av batteriet når kjøreturen starter. Da ender man opp med ekstremt forbruk som bare irriterer. Turen er jo slutt før alle kw til batterioppvarming gir resultat.
Dessuten tror jeg store temperaturvariasjoner i batteriet skader batteriet langt mer enn kulde som bms takler bra.
Dette klarer vi mye bedre selv via egne valg. Velge oppvarming av batteriet når det trenges, ellers ikke.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:44
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.
Ja det er et poeng. Varmekapasiteten til li-ion batteri er ca 1000 J/kg så si 1/4 av vann for enkelthetens skyld.
Regnestykket blir noe sånt som dette(kommenter gjerne hvis det er feil i min kalkulasjon):
E = m•Cp•ΔT
E=Energi i kJ
m=masse i kg
Cp=varmekapasitet
ΔT= temperaturforskjell i celsius grader
E=630•1•1=630kJ
Effekt = energi/tid
så: 630kJ/60s=10,5kJ/s eller 10500J/s
Siden 1J/s=1W er 10500J/s=10500W eller 10,5kW for å heve temperaturen én grad på et minutt som burde bety at med 5kW så heves temperaturen røflig 0,5C hvert minutt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

daktari

Fint regnestykke.

Passer med TeslaBjørns nylige video av ID.3 som gir ca 6kW under lading og løfter tempen på 20 min fra 1 til 15 grader. Da er man veldig nærme de optimale 20 for full fart.
Vi snakker da 2-4 kWh for å varme et +1C batteri til optimal temp, og kanskje dobbelt så mye for et -20. Mange biler vil uansett varme batteri med minusgrader opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA