Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skuffet over rekkevidde,

Startet av Nasseliten, søndag 19. november 2023, klokken 19:59

« forrige - neste »

Nasseliten

Har Advance 63 og når det er kjølig ute, -1-3 går gjetto-meterert de kaller bare til 249 km. Etter en tur fra Oslo ytre øst til Røyken sentrum i går satt jeg igjen med 69 km da jeg var hjemme igjen.

Er ikke dette dårlig da? Går gjerne 430 på sommeren. Noen som har erfart det samme?

Jan-Børre Olsen

Alle erfarer det samme. Det ligger i elbilens natur.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Trig8

Ikke unormalt det.
Omtrentlig samme prosentvise reduksjon på min Leaf fra sommer til vinter.

Nasseliten

Joda, Jeg vet jo det blir redusert i kulden, men så mye? Inntil 30% reduksjon sier de i MOTOR.

Forrige dagen var det minus 10 og nytt lavmål. 100% og 21 mil. Det er jo halvering, men jeg vet ID4 og Skoda sliter også med svært dårlig rekkevidde vinterstid

Noen med 63 kwh som også opplever halvering av kjørelengden?


daktari

#4
Gjettometer er en antagelse om fremtidig rekkevidde basert på noe som ikke nødvendigvis treffer med din neste tur. ikke til å stole på. Bedre å bruke % i slike diskusjoner.

Når det er sagt, i helgen kjørte vi 237 km ned og opp et fjell, med 150 km 110-120 og skiboks. Da gikk det med 84% av en ID.4 gtx sine ca 77 kWh nedover.
Den andre veien, dvs mer oppover, gikk det ca 98%.forbruk 2,8 kWh/mil opp og 2,5 kWh/mil ned. -15 til 20. Siden snittfarten var 7x km/t så var kjøretid 3,5 timer, dvs passe med en ladepause uansett.

Jeg vil gjette at Ariya 63 har ca 55 kWh til å bruke, så bruker du 2,5 kWh så får du ca 22 mil 100 til 0.

M.a.o. helt normalt
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan-Børre Olsen

Jeg ser at i -25C så er jeg nesten nede i 50% reduksjon rekkevidde. Ikke sjokkerende men jeg hadde håpet at elbilen var blitt bedre på såpass mange år likevel. Problemet er at rekkevidden har ikke et bunn-nivå. Det finnes i praksis ingen nedre grense på hvor kort rekkevidden kan bli.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

vinterdekk

Jeg har opplevd heftig reduksjon i rekkevidde med ID.4 også. Fulllastet bil, takstativ, endel venting med klimanlegg på før vi kom avgårde, antagelig lavt dekktrykk fordi temperaturen var tosifret minus. Startet dagen med noe over 90% soc og ladet etter 16 mil fra 20% og 60 km gjenstående. Så en bil med WLTP på 50 mil kan godt havne på halv rekkevidde i virkeligheten.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

#7
Når en kommer ned mot -25 og kaldere skjer det ting :) Kaldeste bilen min har vist i løpet av siste uken er -31, da er det bare å dele på 2 sammenlignet med hva man får til på sommeren! Dette gjelder begge mine biler i hvertfall.

Fordelen med elbilene er at de starter og går i disse temperaturene, mange med diesel som har hatt trøbbel med å komme seg på jobb siste dagene, kollegaer som har opplevd at webastoen sliter med å gi nok effekt i den kulden vi har hatt.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Jan-Børre Olsen

Nå har jeg kjørt bil i 25år i Finnmark og problemene med dieselbiler er høyst overdrevet. De fleste har tross alt hatt det de siste 50 årene og kommet seg både på jobb og tilbake. Gjør du ikke hjemmeleksene dine, vil du få problemer på vinteren, det stemmer men man kan altså ta noen grep som forhindrer de fleste problemer. Defa batterilader er gull sammen med Webasto eller Eberspracher. Holder man startbatteriet i god stand og bilen ellers er i bra stand kan man kjøre 100mil på vinteren uten problemer før man må fylle drivstoff.
Jeg hadde personlig ville hatt bensinbil om jeg hadde valgt fosilbil igjen. Dieselmotoren har fått for mange restriksjoner til å være en god motor for folk flest i dag.

Problemet jeg har med min elbil nå er den korte rekkevidden OG den laaaaaange ladetiden. Det er de to tingene sammen som utgjør akillessen for min del.
Skal jeg kjøre fra Kirkenes til Kunes(som er en liten bygd innerst i Laksefjorden), en strekning på 260km, må jeg lade etter 12mil(Varangerbotn). Da kommer jeg til Teslaladere(og Kople 175kW/50kW), mao skal det hardt gjøres å ikke treffe på ledig plass. Har nok allerede kommet ned i 53-54% SOC men problemet er at jeg trenger å lade til 100% for å være safe og det tar minst 1,5 time. Så er det å kjøre over Ifjordfjellet som stenges hele forbaska tiden. Alternativt kan jeg stoppe i Ifjord ved Kople og lade før jeg kjører de siste 3 milene til Kunes. Dersom Ifjordfjellet stenges må jeg kjøre "rundt", dvs via Karasjok. Da er hele turen 50 mil pluss i stedenfor 26 mil. Da blir løsningen å toppe opp i Tana bru på Kople og kjøre tanadalen til Karasjon(18 mil). Det er to ladestasjoner mellom Tana bru og Karasjok. På en av disse bør jeg lade for så å lade i Karasjok. Om jeg lader nok i Karasjok, kan jeg nok kjøre direkte til Kunes(17mil) evt lade i Lakselv også og så kjøre siste strekningen til Kunes(9 mil).

Som dere ser, ja elbil går an men det går jo enormt med tid til lading på en slik tur. I praksis ville jeg nok ha snudd og kjørt tilbake til Kirkenes dersom Ifjordfjellet ble stengt men noen ganger må man bare kjøre.
Jeg vurderer å kjøpe meg en gammel Rav4 bensiner for å ha som backup bil.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

vinterdekk

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 09. desember 2023, klokken 15:17Nå har jeg kjørt bil i 25år i Finnmark og problemene med dieselbiler er høyst overdrevet. De fleste har tross alt hatt det de siste 50 årene og kommet seg både på jobb og tilbake. Gjør du ikke hjemmeleksene dine, vil du få problemer på vinteren, det stemmer men man kan altså ta noen grep som forhindrer de fleste problemer. Defa batterilader er gull sammen med Webasto eller Eberspracher. Holder man startbatteriet i god stand og bilen ellers er i bra stand kan man kjøre 100mil på vinteren uten problemer før man må fylle drivstoff.
Jeg hadde personlig ville hatt bensinbil om jeg hadde valgt fosilbil igjen. Dieselmotoren har fått for mange restriksjoner til å være en god motor for folk flest i dag.

Problemet jeg har med min elbil nå er den korte rekkevidden OG den laaaaaange ladetiden. Det er de to tingene sammen som utgjør akillessen for min del.
Skal jeg kjøre fra Kirkenes til Kunes(som er en liten bygd innerst i Laksefjorden), en strekning på 260km, må jeg lade etter 12mil(Varangerbotn). Da kommer jeg til Teslaladere(og Kople 175kW/50kW), mao skal det hardt gjøres å ikke treffe på ledig plass. Har nok allerede kommet ned i 53-54% SOC men problemet er at jeg trenger å lade til 100% for å være safe og det tar minst 1,5 time. Så er det å kjøre over Ifjordfjellet som stenges hele forbaska tiden. Alternativt kan jeg stoppe i Ifjord ved Kople og lade før jeg kjører de siste 3 milene til Kunes. Dersom Ifjordfjellet stenges må jeg kjøre "rundt", dvs via Karasjok. Da er hele turen 50 mil pluss i stedenfor 26 mil. Da blir løsningen å toppe opp i Tana bru på Kople og kjøre tanadalen til Karasjon(18 mil). Det er to ladestasjoner mellom Tana bru og Karasjok. På en av disse bør jeg lade for så å lade i Karasjok. Om jeg lader nok i Karasjok, kan jeg nok kjøre direkte til Kunes(17mil) evt lade i Lakselv også og så kjøre siste strekningen til Kunes(9 mil).

Som dere ser, ja elbil går an men det går jo enormt med tid til lading på en slik tur. I praksis ville jeg nok ha snudd og kjørt tilbake til Kirkenes dersom Ifjordfjellet ble stengt men noen ganger må man bare kjøre.
Jeg vurderer å kjøpe meg en gammel Rav4 bensiner for å ha som backup bil.

Finnmark og omegn trenger i alle fall flere ladesteder og ladere per lokasjon slik at man slipper å planlegge så grundig og lade så høy SOC for å være safe. Insentivene for Ishavsveien (Kople) og Tesla for å bygge ut lokasjonene som finnes er vel ikke så store så jeg håper disse snart får konkurranse fra (Kople,) Eviny, Ionity, Circle K, Recharge og Mer som er etablert i Troms.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 10. desember 2023, klokken 11:16
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 09. desember 2023, klokken 15:17SNIP (pga plassbesparelse)

Finnmark og omegn trenger i alle fall flere ladesteder og ladere per lokasjon slik at man slipper å planlegge så grundig og lade så høy SOC for å være safe. Insentivene for Ishavsveien (Kople) og Tesla for å bygge ut lokasjonene som finnes er vel ikke så store så jeg håper disse snart får konkurranse fra (Kople,) Eviny, Ionity, Circle K, Recharge og Mer som er etablert i Troms.
Nå er jo Koble representert ved at de er betalingspartner for Ishavsveien. Da burde det vel åpne for at de både kan sørge for å utvide på de stedene de er, og i tillegg få på plass flere steder på de strekningene som er mest utsatt.

Dessverre måtte de øke avstand mellom hvert ladepunkt, for at noen (Ishavsveien) skulle tørre å satse. Og så mener jeg de burde satt opp 2 lynladebokser som kan lade 2 CCS og 1x  ChaDeMo hver med minst 70 kW per bil, så her var kravene til antall faktiske ladepunkter og total effekt, rett og slett for slappe.

Men, det er jo håp siden elbilsalget tar seg godt opp nå som ladere faktisk er på plass. For en gangs skyld ble infrastrukturen, dog i minimumsutgave, satt opp først. Og det ga jo umiddelbar effekt. Dermed er det mer fristende for flere andre selskaper, selv om det er lange avstander der det er lite folk og annen infrastruktur.

Forøvrig virker det som det er relativt glissent også i sørlige og midtre deler av Troms, med lav andel lynladere, og bare noen svært få 50 kW-ladere flere steder. Nordland er bedre utbygd nå, men og her kunne det blitt langt bedre.

Så det er et generelt problem for hele Nord-Norge, som med sine lange avstander og relativt få folk, likevel har ekstra stort behov for at sentrale punkt får opp tilstrekkelig med ladekapasitet. Selv om jeg ser at Finnmark er i en særstilling her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

daktari

Nye Porsche Macan, med forvarming av batteriet, ser veldig lovende ut. Maks fart ved ca 20 grader, men anstendig fart også med lavere temp.
Bilder av Porsche, fra Electrive sin artikkel.
Så å skjære alle modeller over én kam pga kulda blir ikke rett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:32Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.
Nå skal ikke jeg begynne på noen diskusjon om bilmodeller, men det kan være lurt å velge bil etter behov. For min del må jeg si at jeg aldri har hatt noen bedre vinterbil enn den gamle TMX'en jeg har nå. Ja, man må passe på å ikke parkere bilen med lavt batterinivå i beinkulde, men bortsett fra det så er lading problemfritt. Den største vinterutfordringen med bilen er rammeløse vinduer.

Jeg kunne nok ikke funnet på å kjøpe en elbil uten aktiv forvarming av batteriet i Norge, da tror jeg at jeg også hadde forkastet elbil på grunn av dårlige ladeegenskaper på vinteren. Slik jeg har forstått det skal Ariya ha mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading, så det burde jo ikke være noe problem med hurtiglading, selv på vinteren, med den bilen? Hvor mye reduseres egentlig rekkevidden på Ariya i vinterkulde? Med TMX100D er jeg nok nede på 300 km rekkevidde i -25 på vanlig landevei, og klarer nok 480 km på veldig fine sommerdager på samme type vei. På småkjøring om vinteren blir jo rekkevidden veldig lav med mye forvarming og oppvarming av kupé, men da står jo bilen til saktelading ved behov uansett, så ser ikke på det som noe problem.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Vil ikke kalle lading for problemfritt med Model X, man må allikevel alltid planlegge og huske at man kjører elbil, det er ikke bare å "bruke", som man kan med fossilbil. Jeg kjørte 2 km til en 50 kW hurtiglader for en del år siden, etter å ha stått parkert i X antall minus, husker ikke akkurat hvor kaldt, men iallfall ikke noe kaldere enn -15. Da tok den 7 eller 9 kW. Endte derfor stadig opp med å stoppe rett før vi var fremme på langtur uten destinasjonslading (dessverre ofte) og tanke omtrent fullt. Hata det. Alle gira på å komme frem og klokka ofte sent på kvelden. Etter seks år med det (fordelt på flere forskjellige biler), så ble det diesel. :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA