Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva inneholder 75 k service / 60 mnd service?

Startet av TB, fredag 17. november 2023, klokken 21:45

« forrige - neste »

TB

Har i alle år benyttet merkeverksted.
Pga. lang ventetid ved merkeverksted fikk jeg utført service på annet verksted.
Er usikker på om riktige punkter er utført?

Noen som har utført 75k service, hvilke punkter ble utført?

Jeg har lest at olje på reduksjons gir (gl4 sae 70w) skal byttes ved 75 k/60mnd.

På faktura jeg mottok står det følgende utført:
- Byttet bremsevæske
- Byttet kupefilter

I følge service plan skal bremsevæsken byttes på 30, 60, 90 km osv. Det samme gjelder kupefilter.

Men, i serviceplan er bytte av olje i reduksjonsgir omtalt ved 120 000 km.

Kjedelig om verksted har byttet bremsevæske og pollenfilter som det ikke var behov å bytte, men glemt å bytte oljen.. - om den skal byttes? Mulig serviceplanen jeg linker til ikke er riktig, og verkstedet har utført det korrekt?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Har ikke kjørt så langt med min bil ennå, fremdeles under 60 K. Nettopp hatt på service hos Mobile på Ensjø.

I forkant av service, fikk jeg tilbud med hva de mente skulle gjøres, deriblant bremseservice, som jeg ba de om å la være, siden jeg skiftet skiver og klosser i forbindelse med EU-kontroll.

Sikkert fordømt unødvendig da og, men hadde rett og slett glemt å ta meg en god tur i nedoverbakke og bruke fysiske bremser, og den ble vel fort stående 2 uker+ rett før EU-kontrollen, så her kunne jeg sikkert fått filt vekk den ev. overflaterusten de reagerte på. Det glemmer jeg IKKE til neste gang!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: RJK på lørdag 18. november 2023, klokken 01:02Sikkert fordømt unødvendig da og, men hadde rett og slett glemt å ta meg en god tur i nedoverbakke og bruke fysiske bremser, og den ble vel fort stående 2 uker+ rett før EU-kontrollen, så her kunne jeg sikkert fått filt vekk den ev. overflaterusten de reagerte på. Det glemmer jeg IKKE til neste gang!
RJK :+1: ja mange verksteder drar ofte 25%&50% rust på skiver ...bare gått under 10k osv .. ofte bare tull....slik jeg har sett det...Og ofte bare overflaterust som «bremsegårbort»....men men jeg tenker slik....... De skal jo ha dekket inn julebord utgiftene sine de oxo :D

Vidar_S

Sitat fra: TB på fredag 17. november 2023, klokken 21:45Har i alle år benyttet merkeverksted.
Pga. lang ventetid ved merkeverksted fikk jeg utført service på annet verksted.
Er usikker på om riktige punkter er utført?

Noen som har utført 75k service, hvilke punkter ble utført?

Jeg har lest at olje på reduksjons gir (gl4 sae 70w) skal byttes ved 75 k/60mnd.

På faktura jeg mottok står det følgende utført:
- Byttet bremsevæske
- Byttet kupefilter

I følge service plan skal bremsevæsken byttes på 30, 60, 90 km osv. Det samme gjelder kupefilter.

Men, i serviceplan er bytte av olje i reduksjonsgir omtalt ved 120 000 km.

Kjedelig om verksted har byttet bremsevæske og pollenfilter som det ikke var behov å bytte, men glemt å bytte oljen.. - om den skal byttes? Mulig serviceplanen jeg linker til ikke er riktig, og verkstedet har utført det korrekt?

Jeg hadde 75.000km / 5 år service her i vår og da ble girolje skiftet (samt "gasket oil plug"). Ingenting vedrørende bremsevæske ble nevnt på faktura.
Har forsåvidt akkurat bestilt time til 90.000 km / 6 år service og denne var en tusenlapp rimeligere enn 75.000 km (ikke fått noen spesifikasjoner foreløpig), så det kan tyde på at de ikke bytter bremsevæske denne gangen heller.

Kupefilter ville de i utgangspunktet bytte hos meg nå ved 90.000 km, men det bytter jeg selv betraktelig rimeligere og det har ikke (merke-) verkstedet hatt noen problemer med :)

TB

#4
Sitat fra: Vidar_S på mandag 20. november 2023, klokken 13:28Jeg hadde 75.000km / 5 år service her i vår og da ble girolje skiftet (samt "gasket oil plug"). Ingenting vedrørende bremsevæske ble nevnt på faktura.
Har forsåvidt akkurat bestilt time til 90.000 km / 6 år service og denne var en tusenlapp rimeligere enn 75.000 km (ikke fått noen spesifikasjoner foreløpig), så det kan tyde på at de ikke bytter bremsevæske denne gangen heller.

Kupefilter ville de i utgangspunktet bytte hos meg nå ved 90.000 km, men det bytter jeg selv betraktelig rimeligere og det har ikke (merke-) verkstedet hatt noen problemer med :)
Takk for bekreftelse.

Merkeverksted har bekreftet til meg at olje på reduksjonsgir (gl4 sae 70w) skal byttes ved 75 k/ 60 mnd.

Det er også bekreftet at på 60 og 90 tusen skal bremsevæske byttes ved behov, kupefilter byttes.

Jeg har spurt verkstedet jeg benyttet om hvordan dette kan løses.
Har ikke mottatt et godt svar pr nå.

I følge nettsider til kjeden betyr fritt verkstedvalg en har garanti- og reklamasjonsrett på bilen selv om et frittstående verksted utfører service. Men, arbeidet skal være fagmessig utført og i henhold til bilprodusentens retningslinjer.

I dette tilfelle er ikke oljen på reduksjonsgir byttet etter Hyundai sine retningslinjer.
Jeg står da i fare for at deler av garantien bortfaller pga. manglede utført service.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Testet https://www.boschcarservice.com - legger inn regnr, og km stand 75000

Da kommer listen under opp, der kupéfilter og bremsevæske er nevnt, men ikke bytte av olje på 75 000 km.
Testet ulike km stand, på 120 000 km kommer det "Kontroller olje reduksjonsenhet".

Jeg vet ikke om verkstedet benytter Bosch sitt system, men dette kan være en naturlig forklarlig.
Spørsmålet er da hvorfor Bosch Car Service oppgir et annet km intervall enn Hyundai?


SitatHyundai Kona Electric Kona Elektrisk 2019
Beregning
Kupéfilter
Bremsevæske (1)
Teknisk kontroll 75000 KM
Bytt ut Pollenfilter
Bytt ut Bremsevæske
Kontroller parkeringsbrems
Kontroller bremsesystemet ** Sjekk tilkoblinger og røropplegg til kretsen
Kontroller bremsevæske
Kontroller batteri ** Sjekk status
Kontroller klimaanlegget ** Kontroller om det er skader/lekkasjer
Kontroller bremsepedal
Kontroller bremseklosser og -skiver
Kontroller styringen ** Sjekk tetthet og status til styringskomponentene (styresnekke, kuleledd, og silent-blocks)
Kontroller fjæring ** Kontroller kuleledd, belger og leddforbindelser til systemet
Kontroller karosseri ** Sjekk bolter og mutre til chassis og karosseri
Kontroller hjul og dekk ** Sjekk profildybde, mønster, ekstern status og dekktrykk
Demonter og monter Hanskerom
Tømme Bremsevæske



SitatKupéfilter
Elsystem frysevæske (10.7)
Bremsevæske (1)
Teknisk kontroll 120000 KM
Bytt ut Pollenfilter
Bytt ut Bremsevæske
Bytt ut Elsystem frysevæske
Kontroller bremsesystemet ** Sjekk tilkoblinger og røropplegg til kretsen
Kontroller batteri ** Sjekk status
Kontroller kjølingssystemet
Kontroller klimaanlegget ** Kontroller om det er skader/lekkasjer
Kontroller hjul og dekk ** Sjekk profildybde, mønster, ekstern status og dekktrykk
Kontroller bremseklosser og -skiver
Kontroller olje reduksjonsenhet
Kontroller styringen ** Sjekk tetthet og status til styringskomponentene (styresnekke, kuleledd, og silent-blocks)
Kontroller fjæring ** Kontroller kuleledd, belger og leddforbindelser til systemet
Kontroller slitasje på drivlinja ** Sjekk mulige skader, slitasje, sikkerhet og nedbrytning til gummi
Kontroller karosseri ** Sjekk bolter og mutre til chassis og karosseri
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Jeg har nå spurt Hyundai Norge, og verksted kjeden som utførte service hva som egentlig er riktig..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Kundeservice Hyundai svarer:

SitatDet Bosch oppgir stemmer ikke overens med fabrikantens anbefaling. Hvorfor de oppgir dette kan ikke vi svare for. Det er fritt verkstedvalg i Norge så kunder kan benytte merkeløse aktører, men ved en eventuell garantisak blir det da kundens ansvar å dokumentere at service og vedlikehold er utført ihnt. fabrikantens anvisninger om feilen skulle vise seg å være relatert til manglende vedlikehold. Ved å benytte Hyundai merkeverksted forsikrer du deg om at service blir utført i henhold til fabrikantens anvisninger.

Kundeservice Hyundai
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Det høres jo veldig merkelig ut at Bosch (og andre) bruker en serviceplan som ikke er i henhold til Hyundai sin egen... Sånn fra et forbrukerperspektiv må en jo kunne forvente at et godkjent verksted gjør det de skal og om Hyundai skulle sette seg på bakbeina i en garantisak er det vel grunn til å tro at man da kan kreve at verkstedet der man gjennomførte servicen (som ikke var i henhold) blir holdt ansvarlige. Hvor enkelt det er å nå frem med dette er trolig en annen sak.

Spennende å høre hva verkstedkjeden som utførte servicen svarer.

TB

Ja, dette er underlig, men jeg har en teori som kan forklare noe av dette.
I denne service plan står det oppført sjekk av olje ved 60 k og 120 k.

https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/serviceplan-kona-2019/?page=4

Dvs, mulig Hyundai har endret intervall, der Bosch har ikke oppdatert hos seg.

Verksted som utførte servicen mener alt er gjort riktig.

Henvendelse sendt til verkstedkjeden sentralt har jeg ikke mottatt svar på pr. nå
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Jeg vil tro uavhengige verkstedkjeden henter fabrikkens vedlikeholdsprogram fra direkte fra Hyundaifabrikken eller Hyundai i Europa. Min erfaring er at norske importører, og kanskje Hyundai speSielt, er relativt dårlig oppdaterte og henvendelser besvares ofte av kundesentermedarbeidere med relativt lav kompetanse.

Jeg ville ikke vært redd for eventuell reklamasjonssak. Du har gjort undersøkelser både hos importør og verkstedkjeden. Bosch er tross alt en seriøs aktør som ikke setter sammen vedlikeholdsplanen etter eget forgodtbefinnende.

Ved en reklamasjon vil sikkert Hyundai gjøre seg vanskelige, men det skal være en årsakssammenheng mellom manglende vedlikehold og oppstått feil. Jeg ville reklamert overfor Hyundai og deretter Bosch om nødvendig.

Det jeg ville satt pris på er at det ble byttet bremsevæske. Jeg har også blitt gjort oppmerksom på at det ikke er krav om å bytte bremsevæske på Kona. Bremsevæske er hygroskopisk uansett om den befinner seg i en Hyundai eller annen bil, når den absorberer vann synker kokepunktet. Jeg vil helst benytte bremser med ikke-kokende bremsevæske...

Moas

#11
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. november 2023, klokken 08:57Det jeg ville satt pris på er at det ble byttet bremsevæske. Jeg har også blitt gjort oppmerksom på at det ikke er krav om å bytte bremsevæske på Kona. Bremsevæske er hygroskopisk uansett om den befinner seg i en Hyundai eller annen bil, når den absorberer vann synker kokepunktet. Jeg vil helst benytte bremser med ikke-kokende bremsevæske...
Det selges biler fra andre bilmerker i Norge uten faste serviceplaner også.
Er det ikke rart at man ikke må bytte bremsevæsker ihht. en fast serviceplan lenger?
Jeg har derfor selv brukt en 3 part til å sjekke kokepunktet (NAF) og andre slitasjedeler.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TB

Det er fremgang her.
Ikke noe svar pr. e-post mottatt så langt. Trolig for generell e-post adresse som er benyttet.

Kontaktet kjeden pr telefon idag.
Blitt lovet at dette skal bli tatt tak i med en gang. Så - det er håp. Oppdaterer når noe mer skjer.

Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. november 2023, klokken 08:57Ved en reklamasjon vil sikkert Hyundai gjøre seg vanskelige, men det skal være en årsakssammenheng mellom manglende vedlikehold og oppstått feil. Jeg ville reklamert overfor Hyundai og deretter Bosch om nødvendig.
Det er ikke bekreftet at verkstedkjeden benytter Bosch sitt system.
Men, jeg fant tilfeldigvis https://www.boschcarservice.com viser hvilke servicepunkt som skal gjøres, og det sammenfaller med det som er utført, bytte av pollenfilter og bremsevæske.

Utfordringen er at dette ikke sammenfaller med det Hyundai sier.
Årsak til jeg tok opp saken var manglende oljebytte på reduksjons gir. Ikke umulig med en potensiell direkte årsakssammenheng her, med avvist garanti som resultat.

SitatDet jeg ville satt pris på er at det ble byttet bremsevæske. Jeg har også blitt gjort oppmerksom på at det ikke er krav om å bytte bremsevæske på Kona. Bremsevæske er hygroskopisk uansett om den befinner seg i en Hyundai eller annen bil, når den absorberer vann synker kokepunktet. Jeg vil helst benytte bremser med ikke-kokende bremsevæske...
At bremsevæsken er byttet er ingen direkte ulempe (annet enn kostnaden).
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Da har jeg fått ny time ved verkstedet. Skal betale for oljen, ikke for arbeidet.

Håper de retter opp serviceplanen, slik det ikke oppstår for andre også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Oljen ble byttet som avtalt idag.

Verkstedet skriver på faktura de har funnet partikler i oljen.
Når jeg søker på nettet er det omtalt at det sitter en magnet i reduksjonsgiret.
Magnet er sirkelformet, kan bevege seg og det løsner da aluminium partikler i oljen.

Noen andre som har fått beskjed om partikler i oljen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA