Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt I-Pace 2019 - noe man bør være obs på?

Startet av oStoreBil, fredag 17. november 2023, klokken 14:03

« forrige - neste »

oStoreBil

Hei, vurderer en brukt I-Pace 2019, er det noe spesielt jeg bør være Obs på eller sjekke ekstra nøye?

Ingeniøren

12V batterier som dør er vel det aller største problemet med bilen. Det finnes 2 stykker og sikkert lurt å få de sjekket/byttet snart, spesielt om du handler av forhandler for da gjør de det nok det som en del av dealen. Ellers er det ikke mye feil på de.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Kranglete dørhåndtak om vinteren, låsemekanisme bagasjeromsluke det samme, deksel dempere i bagasjeluke er skjøre, WiFi hotspot takler ikke mange brukere (alt av software tryner, får ikke regulert varme en gang), biler uten glasstak støyer en del i tuneller, litt nøkkete drivlinje, kanaler utsatt for steinsprut. Var og noen recalls på korte kabler som måtte byttet, vil tro de fleste har fått fikset det. Software før EV320 versjonen kom var veldig treg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 18. november 2023, klokken 09:4012V batterier som dør er vel det aller største problemet med bilen. Det finnes 2 stykker og sikkert lurt å få de sjekket/byttet snart, spesielt om du handler av forhandler for da gjør de det nok det som en del av dealen. Ellers er det ikke mye feil på de.

Takk, har lest at det er en gjenganger, ja.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 13:10Kranglete dørhåndtak om vinteren, låsemekanisme bagasjeromsluke det samme, deksel dempere i bagasjeluke er skjøre, WiFi hotspot takler ikke mange brukere (alt av software tryner, får ikke regulert varme en gang), biler uten glasstak støyer en del i tuneller, litt nøkkete drivlinje, kanaler utsatt for steinsprut. Var og noen recalls på korte kabler som måtte byttet, vil tro de fleste har fått fikset det. Software før EV320 versjonen kom var veldig treg.

Takk! Jeg husker med gru TMS siden dørhåndtak. Er det verre på I-Pace? Steinsprut er vel best håndtert med skvettlapper som med TMX (dessverre). Jeg gruer meg mest til softwarebiten, men det er jo tross alt mine kone som skal kjøre den...

geear

https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

https://electrek.co/2023/06/02/jaguar-recalls-all-i-pace-evs-over-battery-fire-risk/

Dette har skjedd i Norge også, hadde det vært folk i taxien som brant under hurtiglading hadde det gått ille. Gikk skremmende fort veldig galt.

Tror tilbakekallingen kun er satt i gang i USA, så hva de tenker i Europa er uvisst.

oStoreBil

Sitat fra: geear på lørdag 18. november 2023, klokken 22:03https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

https://electrek.co/2023/06/02/jaguar-recalls-all-i-pace-evs-over-battery-fire-risk/

Dette har skjedd i Norge også, hadde det vært folk i taxien som brant under hurtiglading hadde det gått ille. Gikk skremmende fort veldig galt.

Tror tilbakekallingen kun er satt i gang i USA, så hva de tenker i Europa er uvisst.

Shit! Leste fort gjennom, virker ikke som de bytter batteripakke, men oppdaterer med ny software som skal «fikse» dette  :-\

Ingeniøren

#6
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 23:28
Sitat fra: geear på lørdag 18. november 2023, klokken 22:03https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

https://electrek.co/2023/06/02/jaguar-recalls-all-i-pace-evs-over-battery-fire-risk/

Dette har skjedd i Norge også, hadde det vært folk i taxien som brant under hurtiglading hadde det gått ille. Gikk skremmende fort veldig galt.

Tror tilbakekallingen kun er satt i gang i USA, så hva de tenker i Europa er uvisst.

Shit! Leste fort gjennom, virker ikke som de bytter batteripakke, men oppdaterer med ny software som skal «fikse» dette  :-\

Det er oppdatert med programvare som sier fra om unormal temperatur i batteriet og battericeller. Jaguar er vel ikke eneste bilen som har brent - Tesla brenner og med fler... Når det gjelder handtak har jeg ikke hatt problemer - mulig det gjelder de som parkere ute om vinteren da jeg ikke har sett noe om dette på det engelske forumet.

Om du er interessert så kan du sjekk ut www.ipaceforums.co.uk. Her inne skjer det jo ikke noe men der er det nye poster daglig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. november 2023, klokken 09:38
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 23:28
Sitat fra: geear på lørdag 18. november 2023, klokken 22:03https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

https://electrek.co/2023/06/02/jaguar-recalls-all-i-pace-evs-over-battery-fire-risk/

Dette har skjedd i Norge også, hadde det vært folk i taxien som brant under hurtiglading hadde det gått ille. Gikk skremmende fort veldig galt.

Tror tilbakekallingen kun er satt i gang i USA, så hva de tenker i Europa er uvisst.

Shit! Leste fort gjennom, virker ikke som de bytter batteripakke, men oppdaterer med ny software som skal «fikse» dette  :-\

Det er oppdatert med programvare som sier fra om unormal temperatur i batteriet og battericeller. Jaguar er vel ikke eneste bilen som har brent - Tesla brenner og med fler... Når det gjelder handtak har jeg ikke hatt problemer - mulig det gjelder de som parkere ute om vinteren da jeg ikke har sett noe om dette på det engelske forumet.

Om du er interessert så kan du sjekk ut www.ipaceforums.co.uk. Her inne skjer det jo ikke noe men der er det nye poster daglig.
Takk for lenken til uk forumet :+1: legger til at norske FB gr også er aktiv men ikke så mye som uk forumet...

Når det gjelder de i 4 i US som brant opp..... tenker at her må jaguar Norge komme på banen.... Ikke sitte å trøkke som ei rype i lyngen ....og håpe at det går over hvis det viser seg å være kritisk batterifeil... . dette går nok ikke over da hvis feil!! Synes de må eventuelt sentralt styre en batteri swap recall prosess hvis det er det som må til..... husker med gru at Bolt prosessen var jo ikke god i starten....og da uten forhandler her i tillegg...bergheim, ensjøveien....?? Eller husker jeg feil....  Jeg tenker «Bransjen» lærte av det med ampera/bolt og senere batteri swap hos andre feks Huyndai Norge med BNH og alle de andre ....mm lærte nok av bolt saken....men jeg bare gjetter jeg....sto ikke selv oppe i det...

Ingeniøren

#8
Synes det er en grei måte Jaguar handterer dette "batteri problemet" på!

Ser på det engelske forumet at ca 25% har fått en indikasjon fra software av de som har registrert seg.. Det tallet er nok ikke helt å stole på da trolig langt flere av de som har fått dette er på og registrerer seg en de som ikke har fått dette.. Hvor mange som har gjort en sjekk og trenger å gjøre tiltak vet jeg ikke men det kan ikke være så mange for det er ikke noe stort tema der. Her i Norge har jeg ikke hørt om noen med indikasjoner, i alle fall ikke her inne og FB er jeg ikke på. Vet ikke hva problemet beror på og om det er design, materialer, produksjon.

Som sagt tror jeg du finner bilbrann i de aller fleste el merker, så bekymrer meg ikke - fossile brenner 5-6 ganger oftere og der er gjerne brannene mye voldsommere  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

#9
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. november 2023, klokken 09:42Synes det er en grei måte Jaguar handterer dette "batteri problemet" på!

Ser på det engelske forumet at ca 25% har fått en indikasjon fra software av de som har registrert seg.. Det tallet er nok ikke helt å stole på da trolig langt flere av de som har fått dette er på og registrerer seg en de som ikke har fått dette.. Hvor mange som har gjort en sjekk og trenger å gjøre tiltak vet jeg ikke men det kan ikke være så mange for det er ikke noe stort tema der. Her i Norge har jeg ikke hørt om noen med indikasjoner, i alle fall ikke her inne og FB er jeg ikke på. Vet ikke hva problemet beror på og om det er design, materialer, produksjon.

Som sagt tror jeg du finner bilbrann i de aller fleste el merker, så bekymrer meg ikke - fossile brenner 5-6 ganger oftere og der er gjerne brannene mye voldsommere  :)
Som eier av i-Pace er det nok en ørliten fare for at du er bittelitt subjektiv i denne saken her, for jeg har iallfall enda til gode å se en video som er like ille som i-Pacen som brant i Bergen. Det gikk så syyyykt fort fra ingenting til jetbrann som hadde skoldet alt og alle som hadde prøvd å forlate bilen. Har skrevet det før her inne, men vi sitter ofte i bilen under lading, og jeg har mange ganger gått fra ungene i bilen for å ta meg en tur på toalettet eller handle noe. Hadde det skjedd med den i-Pacen som brant i Bergen, så hadde sannsynligvis ungene vært døde. At fossilbiler brennere hyppigere er for meg et ikke-eksisterende argument i denne sammenhengen. Jeg har en forventning om at det faktisk er trygt å sitte i bilen under hurtiglading, ellers vil jeg ikke ha bilen. Jeg hadde akkurat begynt å se på i-Pace som bil nummer 2 da den taxien brant, og la det umiddelbart på hold. I etterkant har det dessverre vært musestille fra Jaguar.

Her er video fra to vinkler, legg merke til at det går så fort at føreren, som allerede er ute og står og lurer på hva all røyken er, kommer seg unna før jetaktig brann oppstår og kupéen er i full fyr:

https://www.tv2.no/video/nyhetene/jaguar-tar-fyr-under-lading/1824189/

https://www.dagbladet.no/video/bergen-jaguar-i-flammehav/l1Pe09As

Finnes det en offentliggjort granskning?

daktari

#10
Det er jo trygt å sitte i en bil, el eller bensin, unntatt når den brenner.

Så spørsmålet blir jo hvordan du sikrer deg mot at en bensinslangen er morken og ikke spruter bensin på eksosrør, eller en kortslutning i en høyvolt batteripakke, eller at 12V ikke kortslutter et sted og lager brann i ledningen?

Ergo: ikke gå fra småbarn i bil...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Og det har ikke vært musestille fra Jaguar!

Ny sikkerhets programvare ble installert i sommer og om du ikke hadde bil på service mm ble du kalt inn for å få dette på plass. Denne følger med batteriet og gir beskjed om å kontakte verksted om noe galt mistenkes.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. november 2023, klokken 19:41Ny sikkerhets programvare ble installert i sommer og om du ikke hadde bil på service mm ble du kalt inn for å få dette på plass. Denne følger med batteriet og gir beskjed om å kontakte verksted om noe galt mistenkes.
Ja vel og bra det :+1: fint de følger med ift oppdatert SW...men hvis vi ender opp med batteri swap prosess...da er det viktig med en god prosess styrt av Jaguar Norge. De har god logistikk på slikt..

Maxwell_400

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 17:35Det gikk så syyyykt fort fra ingenting til jetbrann som hadde skoldet alt og alle som hadde prøvd å forlate bilen. Har skrevet det før her inne, men vi sitter ofte i bilen under lading,

Bilen er av aluminium så det blir ikke så mye igjen etter en brann.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Hva med å balansere det litt. Var det en bil som hadde brent, kanskje 2 ila 4-5 år i Norge, uten personskade.

Det drepes godt og vel hundre personer i trafikken hvert år - da ville jeg ikke kjørt bil for å si det slik, eller har man en agenda her ... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA