Vurderer en brukt TM3

Startet av oStoreBil, tor 16. nov 2023, kl. 21:10

« forrige - neste »

oStoreBil

Hei. Kjører idag TMX Plaid og er superfornøyd med det, men nå må ho konemor også ha en bil, så vi vurderer en TM3 AWD. Jeg har dessverre ikke fulgt med på endringer til TM3, har fått med meg Highland (som pga pris er uaktuell).

Har kjørt et par eldre TM3 mens TMX har vært på service og syntes det støyes mye, spesielt for de som sitter bak. Er dette blitt bedre med 2020-2021 biler?

Har skjønt at det er et par ting som bør være med:
- LFP batteri?
- Sensorer
- Doble glass
- MCU versjon
- Noe annet?

Ut fra en slik liste, hva er siste versjon som hadde fysiske sensorer? Kom de med MCU3? Og ekstra lydisolasjon? Får man AWD sammen med LFP batterier (som kan lades til 100%?)

Føler meg helt newbie, selv om jeg har kjørt Tesla i snart 8 år  :o

OlaM

Ikke AWD med LFP, ryggesensorer ble droppet fra ca oktober 22 mener jeg. MCU3 kom vel tidlig 22. Bedre støyniva etter refresh i 2021, men pip stille er det ikke.
'21 3LR

oStoreBil

Sitat fra: OlaM på tor 16. nov 2023, kl. 21:22Ikke AWD med LFP, ryggesensorer ble droppet fra ca oktober 22 mener jeg. MCU3 kom vel tidlig 22. Bedre støyniva etter refresh i 2021, men pip stille er det ikke.

Så vår 22 burde være det jeg burde sikte meg inn på...

Per Blomst

Long Range bygget i kina har vel LFP batteri, altså de som ble levert til Norge fra ca september 2021.

Nihon

Sitat fra: Per Blomst på tir 21. nov 2023, kl. 14:29Long Range bygget i kina har vel LFP batteri, altså de som ble levert til Norge fra ca september 2021.

Det er bare SR som har LFP
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Moas

Fra høsten 2021 kom vel vp, varme i baksetet, rattvarme, nye lys og annet snacks. Etter høsten 2022 begynte ting å forsvinne igjen som sensorer m.m.. sweatspot på bruktmarkedet er nok de som kom imellom der.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Per Blomst

Sitat fra: Nihon på tir 21. nov 2023, kl. 15:10
Sitat fra: Per Blomst på tir 21. nov 2023, kl. 14:29Long Range bygget i kina har vel LFP batteri, altså de som ble levert til Norge fra ca september 2021.

Det er bare SR som har LFP
Du har selvsagt rett Nihon, beklager.

Expat

Den store midtlivsoppdatringa på Model 3 LR kom vel med de siste leveringene fra Fremont før kinabilene tok over høsten 2021

Jeg bestilte vår model 3 LR i midten av april 2021 rett før de annonserte 614 km rekkevidde, litt større batteri, mindre støy, baksetevarme og rattvarme (som ikke ble aktivert via firmware før seinere). Helt i starten av april 2021 ble det fortsatt produsert 580 km-biler som ikke fikk rattvarme seinere. De nye lysa kom noen måneder tidligere. Heldigvis var bilen min produsert en drøy uke etter at de gikk over til det nye, større 82KwH-batteriet.

Bilen ble utlevert i juni 2021 sammen med en haug med andre amerikanskproduserte model 3 LR med samme specs. Jeg tror man kan få en god deal på disse bilene nå - kanskje spesielt de amerikanskproduserte siden QC-ryktet ikke er det beste sammenligna med kinabilene. Fremontbilene hadde lenge det største batteriet og alt av snacks og sensorer (muligens uten varme under vindusviskere).

Inntrykket mitt er at Fremont hadde klart å rydde opp i en del av QC-problemene sine innen sommeren 2021. Jeg har i hvertfall ikke hatt noen større problemer med bilen. Det var en del småplukk i starten som ble fiksa kjapt, men hjul, bremser, motor og batteri har fungert problemfritt i snart 70 000 km på kryss og tvers av Europa. Jeg tok nylig en health test av batteriet og bilen rapporterer om 91% health som jeg tenker er helt kurant med mye langkjøring og halvparten av all lading som hurtiglading. Den evt kortere rekkevidden har jeg ikke lagt merke til.

Jeg synes strengt tatt ikke bilen er så støyete heller sammenlignet med de to lånebilene servicecenteret ga meg i starten da de fiksa småplukket. Disse var fra før 2021-refreshen og hadde den gamle typen midtkonsoll.

Jeg husker ikke når kinabilene fikk det store LR-batteriet, men det var ikke lenge etter at leveringene begynte i Norge. Fremontbilene hadde også oppvarma ladeport - usikker på når dette kom på kinabilene? En eller annen gang i 2021/2022 ble også radaren deaktivert, men software løste mangelen på radar etter noen måneder. Fra høsten/vintern 2022 får du manglende parkeringssensorer.

Skulle jeg kjøpte meg brukt M3LR ville jeg sett etter noe fra årskiftet 21/22 til høsten 2022. Tidligst fra sommern 2021 for å få med de fleste oppdateringene. Vit bare at du da får en amerikanskprodusert bil. Det kan jo være både positivt og negativt alt etter som hvordan du ser det.

jlan

Sitat fra: Expat på ons 22. nov 2023, kl. 10:58Skulle jeg kjøpte meg brukt M3LR ville jeg sett etter noe fra årskiftet 21/22 til høsten 2022. Tidligst fra sommern 2021 for å få med de fleste oppdateringene. Vit bare at du da får en amerikanskprodusert bil. Det kan jo være både positivt og negativt alt etter som hvordan du ser det.
Jeg har en av de siste amerikanske, med det største batteriet. Jeg er ganske fornøyd med den. Det har vært fire feil, som med ett unntak har blitt rettet raskt.
Drop in:
- Defekt 4G kort
- Defekt baklukesylinder.
Mobile service:
- Vann i baklykt
Mobile service + 2 verkstedbesøk:
- Vann mellom indre og ytre pakning på dørstokken under bakdør.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Helt enig :+1:Det er mange av de amerikanske som ikke har nevneverdige feil. Gode biler :+1:

Nihon

Min amerikanske skulle aldri ha forlatt fabrikken. Den var inne på service i snitt hver 3. måned de to første årene etter at jeg fikk den.

Gleder meg til kinesisk kvalitet.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA