Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport

Startet av suverin, torsdag 16. november 2023, klokken 18:10

« forrige - neste »

suverin

https://www.motor.no/aktuelt/tysk-rapport-tesla-model-3-har-flest-feil-av-alle-modeller/259952

111 biler er inkludert på listen. På 111.-plass: Tesla Model 3.

Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.


Min har fått byttet litt ymse i hjuloppheng allerede, så dette rimer nok bra.. :) Blir spennende med første eu-kontroll på nyåret..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Dette gjelder vel hovedsakelig US-made fra Freemont, om jeg tolker det riktig.

Kinesiske TM3 kom vel ikke før slutten av 2020-begynnelsen av 2021, som vil tilsi at den eldste Kina-produserte bilen begynner å nærme seg 2 år gammel nå:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VqbJm1/naa-kan-teslaen-din-snart-vaere-made-in-china
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Er det noen forskjell på delene brukt i Kina? Trodde det var primært sammensetningen som var bedre der. Mindre "panelgaps", etc.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: Mobileum på torsdag 16. november 2023, klokken 20:46Er det noen forskjell på delene brukt i Kina? Trodde det var primært sammensetningen som var bedre der. Mindre "panelgaps", etc.
Det kjenner jeg ikke til, men dårlig/slurvete montering kan vel helt klart ha noe å si på om feil oppstår i ettertid. Kanskje er og den generelle etterkontrollen bedre, og avdekker feil som rettes før det sendes til eksport og utlevering til kunder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

#4
Hvis det er, hvilket det tyder på, en generell svakhet i understellskomponenter så hjelper ingen etterkontroll.

Mange tidlige eiere av S/X har erfart understellsproblemer. Det aller meste ble dekket av garanti. Selv måtte jeg bytte noen deler i bakhjulsstillingen etter 8000 km.

Nå kjører sannsynligvis TM3 "mere aktivt" i Tyskland også. Iallfall i forhold til e-Golf som kom høyt opp. Kan ha en viss betydning.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Tom

2019 LR ingen feil på eu.. Har fått byttet noe oppheng på garanti etter 3 år,justert lys og bremset skivene rene før eu..
Er vel en kjent sak et det var svakhet(ikke nok smurning eller noe) på noen deler i understellet i starten..Og lys som justerer seg selv i hytt og gevær over tid.. 
Det med bremsene er jo et problem på alle elbiler..

Nihon

Jeg har måtte bytte deler av opphenget nesten hvert år på alle hjul på min 2020 LR, feilet også EU kontroll på grunn av det.

Mine lys pekte rett ned i bakken og den hadde justert seg sakte over lang tid (4 år) så la ikke merke til det var årsaken til at jeg syntes at lyktene var elendige sammenlignet med andre nyere Tesla biler jeg har prøvd det siste året med de nye lyktene. Det var til den feilet på det punktet under EU kontrollen også og fikk justert dem riktig.

Bremseskivene tenker jeg ikke på siden Tesla skrubber dem fra tid til annen automatisk og hadde null problem med dem når den var inne til kontroll.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Syklist

Spørsmålet er om kombinasjonen av stiv fjæring og vekt gir mer slitasje på understell og hjuloppheng enn vanlig. Multi-link hjuloppheng har også flere deler.

Hyggelig med tilbakemeldinger fra dere med 2019 modeller, slik at vi andre vet hva vi bør passe på framover. (Takk til Tom.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jkirkebo

Sitat fra: Tom på torsdag 16. november 2023, klokken 23:192019 LR ingen feil på eu.. Har fått byttet noe oppheng på garanti etter 3 år,justert lys og bremset skivene rene før eu..
Er vel en kjent sak et det var svakhet(ikke nok smurning eller noe) på noen deler i understellet i starten..Og lys som justerer seg selv i hytt og gevær over tid.. 
Det med bremsene er jo et problem på alle elbiler..

Vår gikk rett igjennom EU-kontrollen uten feil eller anmerkninger, og den har aldri vært innom verkstedet. Men lysene er problematiske ja. Klarer heldigvis å justere de noenlunde ok selv men skulle ønske de var selvjusterende...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olekvi

Min 2019 Performance, kjørt ca 60.000, gikk også gjennom EU-kontroll helt uten feil nå i februar. 

I etterkant har jeg fått byttet øvre bærebru foran pga knirk, en feil som i følge Tesla Trondheim er kjent og forhåpentligvis ikke dukker opp igjen like fort nå med de nye delene. 
Ellers har jeg fått byttet baklykter, noen to ganger, og nå trengs det jammen igjen på den ene av lyktene som sitter på bakluka.  Irriterende med baklyktene, ellers har jeg null å klage på med bilen!  (lyktene virker, men det bygger seg opp fuktighet i de)
'19 TM3P

DeepFu

Mars-2019. Kjørt 80000. Utover justering av spissing har det ikke vært noe tull med understell. Men: Lysene skrur seg opp over tid, må justere hver 2 måned. Byttet bakrute pga feil i varmetråder, byttet passasjersete (tror varmen i setet røyk), byttet varmemelement, som nå har begynt å tulle igjen, byttet alle dørhåndtak pga flassende krom. Ellers kommer jeg ikke på at det har vært noe styr, så alt i alt rimelig greit fornøyd.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

OlaM

Sent 2021, Kina-bygd, par-og-40k nå. NAF påpekte på gratis sommer-test så og si perfekte lys (ene bittelitt over den andre, men godt innenfor EU-kontroll marginer) og litt svetting på ene bakaksel. På neste sommer-test var akselen tørr, så det var nok bare litt monteringssøl. Foringer osv tipp topp etter par-og-30 kkm. Kjører pent, spesielt over humper, men litt friskus i en og annen hårnål.

Har ellers kontaktet support to ganger:

Det ene speilglasset gikk ikke til riktig posisjon etter at speilene ble foldet ut. Løste seg av seg selv etter en oppdatering.

Alarmen gikk av seg selv flere ganger. Før jeg fikk svar fra support hadde jeg googlet litt og jagde ut fluen som trigget det.

Ellers bittelitt knirk et par steder i kupéen, men jevnt over var dette så bra man kan våge å håpe på.
'21 3LR

Mobileum

Gjennomsnittlig kjørelengde på Tesla TM3 i denne testen var 55.000 km.! Fra testen:

I tillegg til feil på akselopphengene har Teslaen over gjennomsnittet feilprosent på bremser og belysning. Dette setter Model 3 på sisteplass i rangeringen for 2- til 3-åringer blant de 111 undersøkte biltypene i denne aldersgruppen. Selv om kjørelengden etter tre år er 55.000 kilometer, godt over gjennomsnittet på 41.000, presterer andre hyppig kjørte kjøretøy betydelig bedre. Bühler: "I hvilken grad de identifiserte bremse- og akselfeilene er typiske for elektriske kjøretøy, og hvorvidt produsenter trenger å gjøre forbedringer på enkelte modeller, vil bli klart i løpet av de kommende årene."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Litt synsing her, men TM3 er vesentlig kraftigere motorisert enn gjennomsnittet, og tyskerne har en tendens og mulighet til å bruke akselerasjon og bremser hardere enn de fleste andre, dermed vil svakheter i bremser og hjuloppheng vises mye fortere enn i andre land.

Hadde selv tyske kolleger som klagde på at de slet ut bremsene på 20k km på Audiene og BMWene sine. Noe som egentlig ikke overrasket etter å ha sittet på med de. Full gass til 200+, ligge ett sekund bak bilen foran og mye hard bremsing.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

-21 grader i dag tidlig og frontlykter er nesten helt dekket av is innvendig. De burde vel ha tenkt på at det kan bli kondens og is uten oppvarming?

For øvrig: Honda fra 2006 gikk rett igjennom eu-kontroll nylig med 0 feil!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA