bagasjeromsdør parkeringshus

Startet av derwaechter, ons 15. nov 2023, kl. 22:18

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: petersv på tor 23. nov 2023, kl. 08:52
Sitat fra: eltex på man 20. nov 2023, kl. 08:44GPS er dessverre ikke trygg nok å stole på til å være 100%. Hvis GPS-signalet er litt feil så vil Tesla måtte stå til ansvar for diverse lakk/skraper der døren plutselig slår i taket. Har selv vært ute for at speil ikke alltid folder seg inn selv om de har husket sted.

Dette argumentet holder ikke, iom. at Tesla har identisk funksjon for automatisk justering av høyde på luft-fjæring, hvor en skade pga feil høyde vil være potensielt MYE større enn en bakluke som slår forsiktig opp i tak.

Hmm..Hva er egentlig potensialet for skade med feil gps posisjon på luftfjæringa?
At man tar i taket eller subber i bakken?

Gps er avhengig av at man er ute i friluft for nøyaktighet, og funker feks ikke spesielt godt i p-hus etc.
Får man satellitt utfall, virker heller ikke dette opplegget.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tor 23. nov 2023, kl. 09:12Gps er avhengig av at man er ute i friluft for nøyaktighet, og funker feks ikke spesielt godt i p-hus etc.
Får man satellitt utfall, virker heller ikke dette opplegget.
Tesla er overraskende nøyaktig også i områder uten GPS-dekning. Bilen beregner posisjon ved hjelp av hjul- og rattsensorer. Dette stemmer veldig bra selv med lengre kjøring og ratting uten dekning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

petersv

Sitat fra: Radial på tor 23. nov 2023, kl. 09:12Hmm..Hva er egentlig potensialet for skade med feil gps posisjon på luftfjæringa?
Hva er egentlig potensialet for skade med feil gps-posisjon på bakluka? Alle har vel en eller annen gang slått bakluka i taket, med påfølgende liten skramme, eller ikke?
Hvorfor hever man luft-fjæringen i det hele tatt?

Autowinder

Parkerer en i et handlesenter er det vel heving av bakdør for å plassere varer der en ikke vil ha som prosjektiler inne i bilen ved et uhell...

Åpner en ved trykk på utløser utenpå bakdør trer jo automatikken inn. Sperrer en på 190-200cm er det jo bare å gi døren et ekstra dytt om det er mer å gå på.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Sitat fra: petersv på tor 23. nov 2023, kl. 10:04
Sitat fra: Radial på tor 23. nov 2023, kl. 09:12Hmm..Hva er egentlig potensialet for skade med feil gps posisjon på luftfjæringa?
Hva er egentlig potensialet for skade med feil gps-posisjon på bakluka? Alle har vel en eller annen gang slått bakluka i taket, med påfølgende liten skramme, eller ikke?
Hvorfor hever man luft-fjæringen i det hele tatt?

Skadene er jo bittesmå på bakluka, typiske skader som vil bli uansett på sikt uansett, mtp all isen som samler seg bak der og som må bort for å få opp bakluka (worst case scenario).

Men selve hev/senk på fjærene automatisk er snåle greier.
Måtte i så måte vært hastighets-styrt isteden, krabbing i feks 5-10km/t har man høy innstilling, normal høyde fra 10-80km/t også i en low-setting fra 80 og opp.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på tor 23. nov 2023, kl. 11:56Men selve hev/senk på fjærene automatisk er snåle greier.
Måtte i så måte vært hastighets-styrt isteden, krabbing i feks 5-10km/t har man høy innstilling, normal høyde fra 10-80km/t også i en low-setting fra 80 og opp.

Jeg syns det var kjempenyttig når vi hadde Model S. På vei inn mot barnehagen er det en fæl fartshump, og hver morgen begynte bilen å heve seg når jeg nærmet meg humpen og jeg slapp å tenke på å ta nedi. Etter humpen senket bilen seg ned igjen. Sikkert mange som kjører på humpete veier og som hadde satt pris på at bilen automatisk hevet seg i blant.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

petersv

Jeg hadde også stor nytte av posisjons-basert automatisk hev/senk på Model S, faktisk hver gang jeg kjørte inn og ut av parkeringsanlegget der jeg bodde før. Uten å sette bilen i høy, subbet den kraftig nedi i knekken på rampen.

Øyvind.h

Blanda erfaring her. Enkelte steder nyttig, andre steder feil.
Kom i blant hjem med bil på stylter helt unødvendig.

Hadde Tesla
1. snudd logikken på hevefunksjonen (trykk for å lagre istedenfor trykk for å unngå lagring)
2. gjort knappen stor (var et bittelite kryss) for å unngå lagring
3. mer presis lagring så den ikke trigger bare fordi en er i nærheten av et lagret sted, kjører en annen retning etc.

Alle muligheter for å være genial, men for mitt behov ble det blanding av perfekt og skivebom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tor 23. nov 2023, kl. 17:47Hadde Tesla
1. snudd logikken på hevefunksjonen (trykk for å lagre istedenfor trykk for å unngå lagring)
[...]

Mulig jeg husker feil, men jeg mener dette ble gjort mens jeg eide Model S, altså mellom 2019 og 2021. Det ble i hvertfall en endring i hvordan man lagret det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tor 23. nov 2023, kl. 18:14
Sitat fra: Øyvind.h på tor 23. nov 2023, kl. 17:47Hadde Tesla
[...]

Mulig jeg husker feil, men jeg mener dette ble gjort mens jeg eide Model S, altså mellom 2019 og 2021. Det ble i hvertfall en endring i hvordan man lagret det.
For automatisk innfelling av speiler basert på lokasjon, så må man trykke på valget "Lagre sted" som dukker opp under knappen for innfelling av speile når man har trykket på den.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA