Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stinkende Webasto - forslag til alternativt drivstoff?

Startet av Thomas Henden, mandag 26. november 2012, klokken 23:06

« forrige - neste »

Thomas Henden

Jeg har alltid syntes Webastoen i min Think har stinket, og den første tida levde jeg i den villfarelse at lampeolje brant renere enn diesel siden lampeolje verken lukter eller oser, den kan jo brennes innendørs!

Men - det ble en dyr reparasjon av Webastoen etter et par år, for de måtte bytte det brenn-elementet. Webastofolka påpekte at jeg hadde den første versjonen (for Think?) og den kunne bare brenne diesel.  ???

Nå er situasjonen at ikke bare jeg blir kvalm, men kona får rett og slett migrene hvis jeg fyrer opp Webastoen på diesel. (Bruker sef. sånn avgiftsfri diesel) Jeg kan ikke si annet enn at jeg har meget stor forståelse for dette, og sist vinter hadde jeg en kamerat som uttalte at han ikke hadde sett noen moderne bil ryke og stinke så mye som min elbil, når Webastoen var på, og det kommer den jo til å måtte være framover nå, det er meldt -20 på Østlandet fra førstkommende helg!   :-\

Er det noen som helst alternativer, om det så koster 100 kroner litern, som ikke stinker, og som denne "versjon 1.0" utgaven av Webasto kan brenne uten å bli tetta igjen, eller hvafornoe som skjer om jeg bruker lampeolje? Biodiesel? Mikse lampeolje med etanol?

Eller bare brenne lampeolje, og så huske på å tømme på et par flasker av og til, med sånn, hvadenåkaller det, dyserens?

Er jo av og til også aktuelt å sette fra seg bilen en halvtimes tid med Webastoen på, om det blir -20, og det kan jeg bare gjøre 'langt utafor tettbygd strøk', for den Webastoen stinker jo omtrent som å ha en traktor på tomgang, og det ække akkurat en elbil verdig!  :o


Elmo

Meg bekjent så kan alle diesel-brennere gå like bra på parafin, men på den annen side er jeg usikker på om det er store forskjellen på lampeolje og parafin så jeg ble litt usikker nå.
Parafin får du kjøpt fra pumpe på TAB på Rud. Jeg bruker det i brenneren jeg varmer garasjen med når jeg skrur om vinteren.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

laumb

At den lukter traktor på tomgang har vel med å gjøre at traktorer går på samme avgiftsfrie diesel? Ikke vet jeg, men kanskje den ikke er tilsatt bare farge, men lukt for å lettere avdekke? Vet at i tekniske kontroller jeg har blitt stoppet i med Saab'n, så har avisa skrevet om folk som har blitt tatt med avgiftsfri diesel. Selv ble aldri min tank sjekket. Så, lukta?

Jeg vet at om du på stasjoner som har knapp på pumpa for "lastebil" eller "personbil", trykker du feil så røyklegger du stedet og det lukter ekstra dritt av avfallet... Erfaring, personlig - men ikke min feil eller bil.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

bruker shell vpower diesel på eber i min miev. er imo bedre enn vanlig diesel pga lavere ( ingen) del biodiesel...

kjenner ingen lukt, bortsett fra når jeg slår av varmeren i garasjen. .
I-miev 2011
Asker

Lynet

Bruk helst avgiftsfri diesel da denne ikke inneholder biodiesel, fargestoffet inneholder ikke lukt.

Webastoen på min Classic lukter ikke under vanlig drift, men kan lukte litt i nedkjølingsperioden etter at den er slått av.

Hvis din lukter og ryker under drift er det noe feil med den. Kan det være at vifta til forbrenningslufta ikke leverer nok luft? Sjekk at den roterer fritt og ikke er tilstoppet, samme med innsugsrør og eksosrør under bilen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#5
Lampeolje går helt fint i Webasto. Anbefales av hjelpemiddelsentralen for bruk i scootere med overbygg som har WEBASTO som standard. Litt dyrt da...
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Enig med Lynet; hvis det ryker av Webasto-en er det for rik blanding: enten for lite luft (mest sannsynlig) eller for mye diesel (ødelagt dyse).

Det eneste du kan gjøre selv er å sjekke om eksosrøret er delvis klemt flatt - det har jeg sett flere tilfelle av, muligens noen som har satt jekken på det uten å se under bilen, eller at en mus eller lignende har krøpet inn i røret og tettet det. Sjekk også at luftinntaket til forbrenning er åpent (eget, sort rør under bilen, rett ved siden av der det blanke eksosrøret kommer ut.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Freia

Etter jeg monterte Webasto i Th!nken min fikk jeg en brent lukt når jeg kjørte den.
Løsning:
1.)Sjekk om eksos rør er helt, eller eksos potte ikke har gått hull på, da denne ligger rett under enheten (10- 20 centimeter ifra innsugs røret).

2.) Sett bilen på lading, men vindu på gløtt (utlufting), sett webastoen på full effekt (trekker 0.2 L i timen), og la bilen stå en 4 -5 timer (så den får blåst seg ren) pga ved korte distanser vil ikke Webastoen bli gjennom varm og soting invendig av brenn kammer kan oppstå
HUSK !  sjekk bilen imens testen foregår.



2000-modell TH!NK city PIV 4 (sort).
Startet på 66137 km 1.12.2012 *Kjørt 69900 km*
Volvo 244 GL '78
GMC Vandura '86

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA