Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerering level 0

Startet av Haraldm, mandag 13. november 2023, klokken 17:44

« forrige - neste »

Haraldm

Med regenereringsnivå 0 er det i utgangspunktet ikke noe regenerering når en trykker inn bremsen. Men etter et visst antall nedbremsinger skal bruk av bremsepedal gi regenerering. Mener å ha lest at etter ti nedbremsinger vil en kunne regenerere i level 0. Det skjer imidlertid ikke i min bil. Hva er deres erfaringer? Hvor hardt må en bremse for at det skal «telle»? Min bil er rwd, dersom det skulke ha noe å si.

Eladdin - Elbilfareren

Min erfaring er at denne funksjonen ikke er noe å ha tillit til. Min HI5 starter heller ikke regen etter et stort antall oppbremsinger, men funksjonen er nyttig for å kondisjonere skivene for å unngå rust.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

haraldk

Jeg tror det som står beskrevet i manualen om at regen ved bremsing vil slå til igjen etter 10 oppbremsinger kun gjelder for 4WD, og det av en god grunn. Med RWD bremses det kun på bakhjulene ved regenerering, og dette kan ha katastrofale følger på vinterføre.

Min anbefaling for kjøring på glatt føre er SNOW mode og regen level 0. Da har du en bil som er snill mtp akselerasjon, og oppfører seg forutsigbart mtp på bremsing, fordi kun de hydrauliske bremsene, med sin fordeling av bremsekraft foran/bak, er inne i bildet.

haraldk

Her er en artikkel som beskriver problematikken med regen og bakhjulsdrift på vinterføre:

https://www.vibilagare.se/nyheter/mgs-svar-pa-harda-kritiken-finns-rum-forbattring

Den omtaler også filholder-assistenten som jeg alltid skrur av, sommer som vinter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA