Godkjent batteritest og eventuell utskifting av batteriet under garantien

Startet av elbilister, mandag 13. november 2023, klokken 13:56

« forrige - neste »

elbilister

Hei!

Jeg har en e-Golf  (2016 model) som snart er åtte år gammel. Jeg har lagt merke til litt batteritap gjennom årene og tenkte å få testet batteriet før garantien utløper.

Jeg har lest på nettet at det finnes forskjellige måter å gjøre dette på, men det virker ikke som det finnes noen standard eller godkjent test. Aviloo virker lovende, men det er usikkert om Møller vil godta resultatene ved en eventuell klage.

Er det noen som har fått testet batteriet? Kanskje til og med fått det byttet under garantien?

Takk!

TB

Generelt har jeg forstått bilprodusentene aksepterer bare sin egen test ved reklamasjon på batteri. Om testen viser for lavt resultat har jeg forstått den noen ganger gjøres på nytt. Blir bilen da stående inne i en oppvarmet verkstedhall kan resultatet bedre seg ved at varmt batteri har høyere kapasitet enn kaldt.

Beste testen en kan gjøre er å lade opp batteriet, og gjøre en praktisk test hvor langt en kommer. Når batteriet er nesten tomt sette på lading og se hvor mange kWh det er "plass til".

Husk det alltid er noe tap i likeretter og batteriet ved lading.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Radial

Det sies at DC laderene (hurtiglading) gir ganske nøyaktig måling på hva du får av strøm inn til bilen...og dette går rett i batteriet, altså snakker vi mikroskopisk tap.

Så en ladeøkt fra 5-10% og opp til 90-100% vil gi ett veldig godt svar på kapasiteten som er igjen.
Ikke minst vil den si om du er i nærheten av 70%, som de fleste opererer med i garanti bestemmelsene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

https://www.volkswagen.no/no/bilservice/bilgaranti.html
(..)
Volkswagen garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år/160 000 km. Garantien forutsetter lading i henhold til elbilens/hybridens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr.
(..)

Generelt - trådstarter må finne ut om kapasiteten på batteriet er redusert med minst 70% - og bilen er kjørt mindre enn 160 tusen km.
At estimert rekkevidde er redusert kan være flere årsaker:
- kaldere vær, kjørestil, terreng, lavt dekk trykk, bremser som henger osv. 

Hurtiglader måler effekten etter likeretter, blir dermed en mer presis måling. Nå har prisene på hurtiglading blitt redusert. Tar noe tid å lade helt til 100%.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA