Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC vern Zaptec vs Easee

Startet av audioboy, lørdag 11. november 2023, klokken 18:12

« forrige - neste »

audioboy

Noen med teknisk kunnskap om hva som gjør DC-vernet i Zaptec sine ladere bedre enn den som Easee har?  Begge er vel elektroniske? Jeg trodde at myndighetene stoppa Easee fordi det står i regelverket at den absolutt måtte være "mekanisk"...
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

TB

Godt spørsmål.
Ladeboksen Zaptec Pro har en automatsikring 32A 3 moduler bred, se bilde.
Om denne også har funksjon som jordfeilvern tviler jeg på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jlan

Dette er slik jeg oppfatter det, uten at jeg har oversikt over alle detaljer i boksene:

DC vern har elektronisk deteksjon for begge disse boksene, men selve frakoblingen gjøres av mekaniske reléer.  Forskjellen tror jeg er at Easee valgte litt små reléer, med for liten kontaktavstand. Det er også et krav om at relékontaktene for de forskjellige faselederene skal henge sammen mekanisk, slik at alle kobler ut samtidig. Easee bruker enkeltreléer, og oppfyller da heller ikke dette kravet. Den fordelen Easee oppnår er at de kan koble om vha. software fra enfase til trefase vv. med sine enkeltreléer. Det kan ikke Zaptek. Dvs. de kan det i den største boksen, da bruker de et ekstra relésett.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA