Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 highland RWD 100% Battery

Startet av Ironman666, lørdag 11. november 2023, klokken 05:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 11:37
Sitat fra: RJK på søndag 12. november 2023, klokken 11:16
Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 11:12Poenget var heller at med fast km rekkevidde så vil man danne seg et inntrykk av kapasitet og degradering, da det tallet synker med batteriets kapasitet.

Vi som har gjettometer får jo en ny overraskelse hver morgen etter lading.
Har ikke slike problemer med mitt "gjettometer", da den er relativt korrekt etter mitt forbruksmønster. Men klart, kjører man veldig mye forskjellige typer turer, så blir det nok litt slikt. Og man kan sikkert ha en gjettekonkurranse på dagens tall, om man ofte resetter bilens grunnlag for "gjettometeret".
Mest korte turer på meg, ikke bilpendling, så på langtur når rekkevidden betyr noe varierer det endel med vind- og nedbørsforhold. Jeg forholder meg aldri til gjettometer men ser på %SOC, samt navi sitt estimat for antatt % ved ankomst (som dessverre ikke kompenserer for stigning).
Motsatt her, her går det mest i langkjøring, så det estimatet er ganske greit i forhold til reelt forbruk. Men selvsagt, må ta litt hensyn til føre og vind, og høydemeter. Men ellers ganske pålitelig.

Har mer "problemer" med at korte turer er veldig individuelle, så noen turer er forbruket veldig lavt, andre ganger er det ganske høyt. Som regel greit å forklare forbruket noen ganger med bruk av varmetråder, setevarme og temp i bilen, høyrefoten ;) og elevasjon tidlig eller seint i turløpet.

Men det gjør lite utslag på rekkeviddeanslaget for langturene, så jeg er fornøyd selv om jeg aldri er nær WLTP-anslaget. Det reflekterer nemlig ikke min bruk, men godt med rekkevidde å ta av, gjør at det ikke plager meg i nevneverdig grad, om overhodet. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 11:12Poenget var heller at med fast km rekkevidde så vil man danne seg et inntrykk av kapasitet og degradering, da det tallet synker med batteriets kapasitet.


Det er ett trykk på batteriprosenten i app'en, så har man hentet ut den informasjonen. Ingen grunn til å kjøre rundt med km-visning bare pga dette.

Og man har ingen garanti for at Tesla ikke i endrer parametere i en  sw-oppdatering. Slik at historiske data ikke lenger kan sammenlignes med dagens.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

% visning er en milliard ganger mer praktisk i mitt hode.
Ved 100% er det ~70 eller ~55kwh tilgjengelig (avhengig av bilen i bruk), og bilene bruker i snitt 1,5kwh/mil sommeren og 2,1kwh/mil vinter med vårt bruksmønster.
Så da har jeg rundt 30mil på LR og 25mil på RWD.

Så skalerer du dette ned ned med aktuell SOC om du ikke er på 100%, eller navigerer til dit du skal (og tilbake) for å se om du må lade.

Skalaen ved batteriet er ubrukelig, og sammen er egentlig forbruksbildet der man sammenligner mot klassifisert forbruk, for man vil jo aldri klare oppnå slikt forbruk..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Nihon

Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 11:37Jeg forholder meg aldri til gjettometer men ser på %SOC, samt navi sitt estimat for antatt % ved ankomst (som dessverre ikke kompenserer for stigning).

I Teslaen så gjør den det og også vær, vind og om det er med eller uten henger.

Sitat fra: Radial på søndag 12. november 2023, klokken 12:32% visning er en milliard ganger mer praktisk i mitt hode.
Ved 100% er det ~70 eller ~55kwh tilgjengelig (avhengig av bilen i bruk), og bilene bruker i snitt 1,5kwh/mil sommeren og 2,1kwh/mil vinter med vårt bruksmønster.
Så da har jeg rundt 30mil på LR og 25mil på RWD.

Så skalerer du dette ned ned med aktuell SOC om du ikke er på 100%, eller navigerer til dit du skal (og tilbake) for å se om du må lade.

Skalaen ved batteriet er ubrukelig, og sammen er egentlig forbruksbildet der man sammenligner mot klassifisert forbruk, for man vil jo aldri klare oppnå slikt forbruk..

Det er slik jeg bruker den også.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Kim-

Sitat fra: Radial på søndag 12. november 2023, klokken 12:32% visning er en milliard ganger mer praktisk i mitt hode.
Ved 100% er det ~70 eller ~55kwh tilgjengelig (avhengig av bilen i bruk), og bilene bruker i snitt 1,5kwh/mil sommeren og 2,1kwh/mil vinter med vårt bruksmønster.
Så da har jeg rundt 30mil på LR og 25mil på RWD.

Så skalerer du dette ned ned med aktuell SOC om du ikke er på 100%, eller navigerer til dit du skal (og tilbake) for å se om du må lade.

Skalaen ved batteriet er ubrukelig, og sammen er egentlig forbruksbildet der man sammenligner mot klassifisert forbruk, for man vil jo aldri klare oppnå slikt forbruk..
Er dette mer logisk enn km visning? Haha.

Det er veldig enkelt med km visning. Når du kjører på langtur så ser du på forbruket. Er du over 150wh/km bruker du mer enn 1 km rekkevidde enn 1 km kjørt. Et forbruk på 300wh/km betyr at du bruker 2km for hver km du kjører. Veldig enkelt å regne ut om du har nok km eller ikke da
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

automat

Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:25Er dette mer logisk enn km visning? Haha.

Det er veldig enkelt med km visning. Når du kjører på langtur så ser du på forbruket. Er du over 150wh/km bruker du mer enn 1 km rekkevidde enn 1 km kjørt. Et forbruk på 300wh/km betyr at du bruker 2km for hver km du kjører. Veldig enkelt å regne ut om du har nok km eller ikke da
Er det ikke da lettere å lese av rekkevidden i energimenyen? Så slipper man å regne på noe som helst.

Det er riktignok bastert på historiske data siste 50/25/10 km, ikke historiske data siden siste lading eller start av kjøretur. Men det ene kan vel være like bra som det andre som GOM.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: automat på tirsdag 14. november 2023, klokken 23:21
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:25Er dette mer logisk enn km visning? Haha.

Det er veldig enkelt med km visning. Når du kjører på langtur så ser du på forbruket. Er du over 150wh/km bruker du mer enn 1 km rekkevidde enn 1 km kjørt. Et forbruk på 300wh/km betyr at du bruker 2km for hver km du kjører. Veldig enkelt å regne ut om du har nok km eller ikke da
Er det ikke da lettere å lese av rekkevidden i energimenyen? Så slipper man å regne på noe som helst.

Det er riktignok bastert på historiske data siste 50/25/10 km, ikke historiske data siden siste lading eller start av kjøretur. Men det ene kan vel være like bra som det andre som GOM.
Hvis du legger inn en destinasjon i navi så mener jeg at den ikke bruker historikk, men ulike variabler for å beregne forbruk. Denne treffer normalt godt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Moas

Sitat fra: Handyman på onsdag 15. november 2023, klokken 08:42
Sitat fra: automat på tirsdag 14. november 2023, klokken 23:21
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:25Er dette mer logisk enn km visning? Haha.

Det er veldig enkelt med km visning. Når du kjører på langtur så ser du på forbruket. Er du over 150wh/km bruker du mer enn 1 km rekkevidde enn 1 km kjørt. Et forbruk på 300wh/km betyr at du bruker 2km for hver km du kjører. Veldig enkelt å regne ut om du har nok km eller ikke da
Er det ikke da lettere å lese av rekkevidden i energimenyen? Så slipper man å regne på noe som helst.

Det er riktignok bastert på historiske data siste 50/25/10 km, ikke historiske data siden siste lading eller start av kjøretur. Men det ene kan vel være like bra som det andre som GOM.
Hvis du legger inn en destinasjon i navi så mener jeg at den ikke bruker historikk, men ulike variabler for å beregne forbruk. Denne treffer normalt godt.
Den treffer imidlertid ikke like godt i regnvær og andre værfenomener. Er vel ikke koblet til slike parametre..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Handyman

Sitat fra: Moas på onsdag 15. november 2023, klokken 09:07
Sitat fra: Handyman på onsdag 15. november 2023, klokken 08:42
Sitat fra: automat på tirsdag 14. november 2023, klokken 23:21
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:25Er dette mer logisk enn km visning? Haha.

Det er veldig enkelt med km visning. Når du kjører på langtur så ser du på forbruket. Er du over 150wh/km bruker du mer enn 1 km rekkevidde enn 1 km kjørt. Et forbruk på 300wh/km betyr at du bruker 2km for hver km du kjører. Veldig enkelt å regne ut om du har nok km eller ikke da
Er det ikke da lettere å lese av rekkevidden i energimenyen? Så slipper man å regne på noe som helst.

Det er riktignok bastert på historiske data siste 50/25/10 km, ikke historiske data siden siste lading eller start av kjøretur. Men det ene kan vel være like bra som det andre som GOM.
Hvis du legger inn en destinasjon i navi så mener jeg at den ikke bruker historikk, men ulike variabler for å beregne forbruk. Denne treffer normalt godt.
Den treffer imidlertid ikke like godt i regnvær og andre værfenomener. Er vel ikke koblet til slike parametre..
Jeg mener at den tar hensyn til bla vind og temperatur. Opplever den oftest som særdeles nøyaktig når man har kjørt en liten stund. I oppsummeringen av forbruket sier den bla at det har gått mer strøm pga. motvind.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Syklist

Det er en bra forklaring på hvilke parametere de bruker til rekkeviddeberegning her:

https://electrek.co/2023/11/14/tesla-reveals-everything-affects-range-calculation/

Tilbake til temaet: 

Etter diverse ladinger til 100% og godt kalibrerte LFP batterier, viser den fremdeles 440 km rekkevidde, eller mer?

Vil være interessant å se om det er mulig å kjøre over 500 km på en lading med nye Highland RWD på sommerføre og norsk landevei.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Handyman

Sitat fra: Syklist på onsdag 15. november 2023, klokken 11:48Det er en bra forklaring på hvilke parametere de bruker til rekkeviddeberegning her:

https://electrek.co/2023/11/14/tesla-reveals-everything-affects-range-calculation/
Takk for nyttig link. Ikke rart at den ofte treffer meget bra. Her var det MYE mer enn jeg var klar over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Syklist på onsdag 15. november 2023, klokken 11:48Det er en bra forklaring på hvilke parametere de bruker til rekkeviddeberegning her:

https://electrek.co/2023/11/14/tesla-reveals-everything-affects-range-calculation/

Tilbake til temaet: 

Etter diverse ladinger til 100% og godt kalibrerte LFP batterier, viser den fremdeles 440 km rekkevidde, eller mer?

Vil være interessant å se om det er mulig å kjøre over 500 km på en lading med nye Highland RWD på sommerføre og norsk landevei.
Bilen er oppgitt med 513 km WLTP rekkevidde, så om man starter med 100 %, og holder seg til maks 80 km/t på relativt flat vei, så vil det ikke forundre meg om man glatt kommer over 550 km, gitt at man tør kjøre ned mot 0 % og/eller 0 km.

At man sliter mer når man ligger i 110 i 110-sonen etter realspeed, er jo naturlig da WLTP-testen har bare begrenset med highway-hastihet, selv om den da skal utføres i 130 km/t for et visst anntall km. Det gjør det altså lettere å oppnå WLTP i Norge, der fartsgrensen mange steder ikke går over 90 km/t. Østlandet er sånn sett heldig begunstiget med motorveier med 100 og 110 km/t, over ganske så gode avstander.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

moonbuggy

Merkelig det med rekkeviddeberegning.
Mine (solgte) BMW i3 ere klarte jo dette veldig bra allerede i 2014. Med en destinasjon i navigasjonen, fikk man et ørlite pessimistisk estimat, som stemte veldig bra. Kanskje fikk man ørlite korreksjon underveis om været endret seg, men opplevde bare små endringer på aktuell rekkevidde, og alltid på pluss-siden.

automat

Sitat fra: Handyman på onsdag 15. november 2023, klokken 08:42
Sitat fra: automat på tirsdag 14. november 2023, klokken 23:21Er det ikke da lettere å lese av rekkevidden i energimenyen? Så slipper man å regne på noe som helst.

Det er riktignok bastert på historiske data siste 50/25/10 km, ikke historiske data siden siste lading eller start av kjøretur. Men det ene kan vel være like bra som det andre som GOM.
Hvis du legger inn en destinasjon i navi så mener jeg at den ikke bruker historikk, men ulike variabler for å beregne forbruk. Denne treffer normalt godt.

Best: Bruke navigasjon
Nest best: Gjett-O-Meter i energimenyen
Tredje best: Gjette selv basert batteristatus og forbruk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 15. november 2023, klokken 15:23Merkelig det med rekkeviddeberegning.
Mine (solgte) BMW i3 ere klarte jo dette veldig bra allerede i 2014. Med en destinasjon i navigasjonen, fikk man et ørlite pessimistisk estimat, som stemte veldig bra. Kanskje fikk man ørlite korreksjon underveis om været endret seg, men opplevde bare små endringer på aktuell rekkevidde, og alltid på pluss-siden.
Det er jo det samme som Tesla gjør, bare at Tesla sin er enda mere nøyaktig.

Men Tesla gir deg flere typer informasjon når det gjelder rekkevidde. Du må bare vite hva de forskjellige tingene betyr.

Navigasjon - gir deg rekkevidden hvis du kjører til destinasjon.
Energiappen - gir deg rekkevidde hvis du kjører på lignende veier videre.
Batteri - gir deg rekkevidde basert på EPA, mere en batterihelse indikator.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA